O

85 6 0
                                    

Objektum: Objektum szexualitás és objektum romantika (OS/OR), sokszor csak objektumként emlegetett, néha Pygmalioszexualitásként is hívott orientációk élettelen tárgyakhoz való vonzalmat fejeznek ki. Az érzett vonzalom lehet romantikus, szexuális, és egyéb harmadlagos vonzalom is. A tárgyak amikhez egy ilyen ember vonzódik sokszor névvel és személyiséggel vannak ellátva, és szeretett tárgynak/tárgyaknak nevezik őt/őket. Az objektum emberek randikra mennek és egyéb romantikus tevékenységeket végeznek ezekkel a tárgyakkal.

Szeretett tárgyak lehetnek valakinek a privát dolgai, játékok, ruhák, növények, hangszerek, stb. Ezek mellett lehetnek még publikus tárgyak is, olyanok, amik publikus térben vannak jelen, például épületek, hidak, gépek, víz, szobrok, stb. A szeretett tárgy nem feltétlen megfogható, lehet egy koncepció, logó vagy betű is. Az objektum emberek lehetnek polyamorousok, vonzódhatnak egyszerre több tárgyhoz is, de ugyanez megtörténhet egy tárggyal, emellett a vonzalom lehet kizárólag tárgyakhoz irányuló, de érezhetnek vonzalmat emberek iránt is.

Vannak olyan objektum emberek, akik hisznek az animizmusban, tehát abban, hogy minden embernek, állatnak, növénynek és tárgynak van lelke vagy valamilyen spirituális energiája.  Az objektum emberek sokszor beszélnek szeretett tárgyaikhoz abban a hitben, hogy az válaszol a maga módján.

Az objektum más mint a paraphilia, mert a paraphilia nem foglalja magába az elkötelezett személyes kapcsolatokat, egyoldalú és kölcsönös vonzalmat, és legtöbbször nem használják animisztikus hit kifejezésére. Dr. Ay Marsh egy szexológus, aki megvizsgált OS embereket, és a tapasztalatai alapján kifejlesztett egy spektrumot, ami elmagyaráz valamennyi különbséget a tárgy fetisizálás és objektum orientáció között. 

Occoszexuális: Ez a fogalom azokat az emberek jellemzi, akiknek néha olyan szexuális gondolataik vannak, amik nem egyeznek meg az orientációjukkal, viszont ez csak pornográfia nézése közben jelenik meg. Egy occoszexuális ember azonosulhat a hetero- homo- bi- stb. flexibilis és aceflux fogalmakkal is, bár ez nem szükséges a fogalom használatához.

Omnicurious/Omnikíváncsi: Olyan emberek, akik kíváncsiak a minden nem iránt érzett vonzalomra, preferenciával. Ezt úgy kell érteni, hogy az illető lehet, hogy nem biztos az orientációjában, ezért kísérletezik, vagy nem érez vonzalmat, viszont kíváncsi. Ezek az emberek a jövőben nem biztos, hogy az omniszexuális fogalommal fognak azonosulni.

Omniflux: Amikor valaki minden nem iránt érez vonzalmat, változó erősséggel. A flux szó az alapvetően vagy bizonyos nemekkel kapcsolatban változó erősséget, és ingadozást fejez ki.  Ilyen lehet például amikor egy ember egy napig mondjuk erősebb vonzalmat érez nőies nemek iránt, mint semlegesek felé, és a következő nap ez felcserélődik. A vonzalom mértéke kifejezhető százalékokban, például férfias nemek iránt 70%, nőiesek felé 30% és semlegesek iránt 50%. Ezek az arányok változhatnak, váltakozhatnak,tehát a vonzalom flux, ingadozó.

Úgy mint a nemi fluiditás és fluxfluiditás, ez a fogalom az alkategóriája az omniszexualitásnak, ami azt jelenti, hogy egy ilyen ember használhatja az omniszexuális szót is. Ez a fogalom inkább azoknak az omniszexuális embereknek lett létrehozva, akiknek egy pontosabb fogalomra van szükségük.

A fogalom kifejezhet romantikus és szexuális vonzalmat is.

Omnique/Omnigay/Omnimeleg: Ez a fogalom az abroszexualitás és genderfluiditás egyik részhalmaza, és azt fejezi ki, amikor valakinek a neme és orientációja úgy változik/váltakozik, hogy az illető mindig meleg vagy qu**r, ezzel elhomályosítva az illető neme és orientációja közötti vonalat. Ez két formában nyilvánulhat meg. Az első esetben az illető neme aszerint változik, hogy milyen a neme annak az embernek, akihez vonzódik, vagy akivel párkapcsolatban van. Ez úgy történik, hogy az illető orientációja mindig meleg, és a neme változik a vonzalom szerint. A második esetben ez pont fordítva van jelen. A személy orientációja változik a neme szerint, mindig a saját nemével megegyező nemű emberekhez vonzódik. Például egy ilyen ember ha nőnek érzi magát nőkhöz, ha férfinak pedig férfiakhoz vonzódik.   

Omniszexuális: Olyan emberek, akik minden nemhez vonzódnak, viszont úgy, hogy az valamilyen szerepet játszik a vonzalommal kapcsolatban. Vannak olyan emberek, akiknek van preferenciájuk nemekkel kapcsolatban, emellett olyanok is, akik máshogy vonzódnak bizonyos nemekhez. Az omniszexuális emberek még vonzónak találhatnak olyan tulajdonságokat, amik csak egy nemben vannak jelen, vagy olyanokat, amik minden nemben jelen vannak/lehetnek, viszont ezeket csak egy nemben találják vonzónak.  A lényeg az, hogy az omniszexualitásban fontos a nem. A fogalmat sokszor rövidítik omninak.

Omnistraight/Omniheteró: Ez a fogalom az abroszexuaitás és genderfluiditás egyik részhalmaza, és azt fejezi ki, amikor valakinek a neme és orientációja úgy változik/váltakozik, hogy az illető mindig heteró vagy nem meleg, ezzel elhomályosítva az illető neme és orientációja közötti vonalat. Ez két formában nyilvánulhat meg. Az első esetben az illető neme aszerint változik, hogy milyen a neme annak az embernek, akihez vonzódik, vagy akivel párkapcsolatban van. Ez úgy történik, hogy az illető orientációja sosem meleg, és a neme változik a vonzalom szerint. A második esetben ez pont fordítva van jelen. A személy orientációja változik a neme szerint, mindig a saját nemétől különböző nemű emberekhez vonzódik. Például ha egy ilyen ember egy nőies nemnek érzi magát, férfiasokhoz, ha pedig  egy férfias nemnek, nőiesekhez vonzódik.

Omochaszexuális: Amikor valaki úgy érzi, hogy egy játékszere vagy tárgya egy általa szeretett embernek, és addig nem vonzódik senkihez, amíg ez az érzés nincs jelen. Ezt nem egy negatív dologként kell elképzelni. Olyan, mintha egy féltve őrzött tárgy lenne.

Ondoninnne: Olyan anembináris emberek, akik kizárólag bináris férfiakhoz, bináris nőkhöz és igazítatlan nem-binárisokhoz vonzódnak. Ez a fogalom tagja az anembináris orientáció gyűjteménynek. 

Opalian: Olyan ember, aki egyszerre MlM, MlNB, NBlM és NBlNB, tehát olyan ember, aki egyszerre férfi és nem-bináris, és férfiakhoz ill. enbykhez vonzódik. Egy opalian személy vagy kizárólag férfiakhoz és enbykhez vonzódik, vagy az irántuk érzett vonzalmat prorizálja. Ez a fogalom egy összefoglalónév, de használható egyedül is.

Orchidian: Olyan agender vagy nem nélküli ember, aki nőkhöz és férfiakhoz vonzódik. A vonzalom lehet nyitott és kizárólagos is.

Orientationless/Orientációtlan: Ez a fogalom azt az állapotot fejezi ki, amikor valakinek nincsen oreintációja, se nem romantikus, se nem szexuális, stb. Ezt a fogalmat használhatják azok az emberek, akik nem szeretnék bekategorizálni az orientációjukat, vagy nem érzik úgy, hogy van olyan LGBTQ+ fogalom ami kifejezné azt a módot, ahogy ők éreznek vonzalmat. Az orientációtlanság hasonló a pomoszexualitáshoz, viszont ez a fogalom jobban kifejezi az orientáció hiányát. Ezek mellett használhatják még olyan emberek is, akik úgy érzik, túl fiatalok ahhoz, ismerjék az orientációjukat, vagy csak később szeretnének ezzel a témával foglalkozni. Az orientációtlan emberek használhatják ezt a fogalmat azért is, mert még nincs olyan fogalom ami kifejezné az orientációjukat.

Ez a fogalom nem összekeverendő az aszexualitással és aromantikussággal, mert ezek az emberek érezhetnek romantikus és szexuális vonzalmat, a hangsúly a bekategorizálás hiányán van.

LGBTQ+ fogalmak és jelentéseikWhere stories live. Discover now