Ticer klu buat bubur memang edisi lengkap.
Ad bubur nasi
Ad sup ayam
Ad sambal cili padi
Ad kicap cili o cili potong
Last kali, ikan bilis n kacang tanah goreng..Baru heben...😁
Nak resepi ke?
Ok..check it out babeh!!!..Bubur Nasi
Ambil nasi, basuh n letakkan ke dalam periuk.
Letak air, garam n perencah ayam
Tanak sehingga menjadi bubur.*Ticer memang gunakan nasi so cepat masaknya. Klu guna beras lambat tapi klu korg nak gunakan beras yang sudah diblender halus pun bleh jer.
Apabila nasi tadi telah pun menjadi bubur, (sape kata nasi menjadi bubur xleh makan..bleh je kena kreatif macamtu juga dengan kehidupan, jangan pernah putus asa😁)
Panaskan kuali. Masukkan sedikit minyak masak, goreng 3 ulas bawang putih n suku inci halia yang telah ditumbuk hingga garing. Setelah itu masukkan ke dalam bubur tadi, kacau kemudian tutup api.
Taburkan bawang goreng n daun bawang.Bubur nasi is doneee..
Sup Ayam
Cara sama je kot mungkin bahannye ad beza sikit jer. Macam ticer masak sup ayam tak guna rempah sup tapi rempah kurma, bawang putih n halia. Bawang merah ticer tak guna, yang lain sama je taw.
So ticer tak payah la bagi resepi ea. Tipu klu tak taw masak sup.🤪Sambal Cilipadi Ikan Tongkol
Ikan Tongkol potong nipis, basuh lepastu lumur garam n kunyit serbuk.
Goreng dan ketepikan.*20biji Cilipadi
*1 biji bawang besar
*4 ulas bawang putih
*Sedikit belacan
Semua yang bertanda * diblender kasar.St keping asam keping.
Setengah biji bawang holand@kuning dihiris.
Perasa mengikut cara korang.Cara masak sama macam korang masak sambal biasa tu cuma sambal Cilipadi ni kena kering baru sedap.
Dah siap pandai-pandailah korang hidang. Ingat cara menghidang makanan pun adalah salah satu dari cabang seni n penarik masakan, jadi jangan lupa menghias masakan korang supaya masakan korang menarik untuk dinikmati.
Ok baii..
Resepi dari @sexyams03