Bab 9

146 1 0
                                    

" Eva, buruk nau baju pengantinya ha. Kau jahit jelah baju sendiri." Bisik Syira.

Eva mengangguk perlahan tanda setuju lalu dia terus memanggil Hilman yang sedang asyik melihat telefon bimbitnya sepanjang mereka sampai di busana pengantin itu.

"Isy awak ni. Orang tengah sibuk tengok baju dia tengok telefon."

Hilman hanya tersengih.
" Ha lawa dah baju ni.. ambik jelah."

"Apa yang lawanya?? Muat pun tak ni. Design dia terlalu fit la ikut bentuk badan sangat. Warna pun haih..dahlah, cakap la dengan mak abang.. tak yah rushing..kita tunang dulu, baju tunang nanti Eva jahit je sendiri, baju kahwin pun kita boleh take time survey kedai mana-mana."

Himan hanya menggarukan kepalanya, dia berasa serba salah. Kalau dia tolak baju tempahan mak dia ni memang habisla kena maki.

Tiba-tiba, Syahir adik.lelaki Syira, teriak sekuat-kuatnya. Habis segala majalah, mannequin di kedai itu dicampak dan ditolak sehingga jatuh. Suasana di kedai itu menjadi huru-hara tambahan pula dengan teriakan Syahir.

Syira gelabah mendukung adik lelakinya itu lalu berlari keluar dari busana pengantin itu.

Eva dan Hilman dengan segera memohon maaf dengan staff kedai itu. Setelah selesai mereka mengemas kedai yang bersepah dek amukan Syahir, Eva dan Hilman memohon maaf sekali lagi dengan staff kedai lalu segera keluar dari situ.

"Syira dengan Syahir mana?" Tanya Hilman.

" Oh tu sana." Eva segera pergi ke arah Syira dan Syahir.

Kelihatan Syira sedang membebel dan memukul-mukul belakang Syahir dengan kuat. Syahir terus berteriak dengan kuat.

Hilman yang tidak sampai hati melihat Syahir dipukul begitu terus mendukung Syahir dan memujuknya.

"Oi Hilman! Kau lepaskan Syahir sekarang! Tak payah nak pujuk2 budak ni! Buat malu aku jelaaahh.. orang nak letak muka kat mana pun tak tau lah!" Syira sempat mencubit kaki Syahir yang chubby itu.

"Isy. Dahlah tu." Hilman menepis tangan Syira dari terus mencubit Syahir.

"Syira, dah lah tu. Tak apa, benda dah lepas. Staff tu tak marah pun hehe." Eva menepuk perlahan bahu Syira.

Sambil-sambil menenangkan Syira, Eva sempat menjelingkan matanya ke Hilman yang masih lagi memujuk Syahir.

" Penyayang jugak Hilman ni eh." Bisik Eva dalam hati. Tak tahu kenapa tiba-tiba, hatinya berdegup laju melihat Hilman.

Sangkaan orang kampung terhadap Hilman jauh beza dari apa yang dilihatnya. Ada yang kata Hilman ni kasar, pemalas, kurang ajar...tapi.. kenapa yang dilihatnya jauh beza? Hilman yang Eva kenal seorang yang lemah lembut, penyayang,...handsome..

" Eva. Eva.. EVA!"

Eva yang sedang mengelamun tersentak mendengar namanya dipanggil. Entah kenapa sejak dia keluar dengan Hilman itu hari, setiap saat pasti dirinya memikirkan Hilman hmm..

" Eh. Ye2. Ya Allah maaf Dr. Am. Tak sedar Dr. masuk tadi. Oh Dr nak amik baju Kak Nab eh. Sekejap ye saya cari." Eva berlari anak mencari baju tempahan yang telah siap dijahitnya.

" Haih maklumlah, orang nak kawen. Siang2 pun asyik mengelamun ja. Ingat bakal suami ke tu.." Usik Dr. Am.

Eva hanya tersengih malu.

" Ha nah Dr. Baju kurung sepasang je kan."

" Haah betul lah tu. Ah Eva, saya nak ingatkan esok datang ke hospital untuk ukur badan. Haih dah deme ni nak buat baju matching2 pulak untuk annual dinner nanti."

" Insyallah Dr . Terima kasih ingatkan. Ada 6 lelaki 10 perempuan kan?"

" Oh tak lelaki dah tambah. Jadi 7 orang. Minggu lepas ada sorang Dr baru masuk."

" Orite noted Dr. Kirim salam saya dengan Kak Nab eh."

" Ha2 Insyallah. Saya balik dulu eh. " Dr. Am melambaikan tanganya.

Eva ketawa kecil.

"Dr. Am ni dah berpuluh tahun kawen pun still sweet dengan Kak Nab tu kan. Laki chief surgeon bini head nurse.. pergh so idola diorang ni." Syira yang baru keluar dari tandas muncul secara tiba-tiba.

" Eh ha muncul pun kau. Esok jangan lupa ikut aku gi hospital. Bawak paklang sekali sebab nak ukur badan ni. Cakap kat paklang ada 7 lelaki semuanya."

"Baik boss." Balas Syira.

Eva membuat thumbs up lalu kembali ke meja jahitnya.

" Eh ha Eva, Hilman tak nak angkut sekali ke?" Tanya Syira.

" Buat apa? Kita nak pergi ukur badan je pun." Eva membetulkan cermin matanya.

" Taklah, 7 orang kan lelaki ramai tu. Paklang tak larat sorg ni. Lagi pun Hilman dia pandai je bab ukur-ukur ni. Kau nak dia menjahit pun dia boleh."

"Eh wow? Hilman pandai menjahit?" Eva terkejut.

"Haah. Before kau datang kat kampung ni dia dulu ada lah amik tempahan baju tau. Tapi Cik Ros tak kasi. Sebab kata lelaki kalau menjahit macam hilang kejantanan gituww." Syira mencebikkan mulutnya.

" What the...? Amende old fashion Cik Ros ni. " Eva turut mencebikkan mulutnya.

" Eh kau. Kot2 nak kutuk bakal mak mertua janganlah kutuk dalam kedai dia HAHahHaha" Syira ketawa perlahan.

" Tapi kan btw, kau tau tak wei pasal Dr baru tu?" Tanya Syira.

" Dr baru? Tak kenapa dengan dia?" Eva mengangkat keningnya.

" Astaga Eva. Kau ni macam duduk bawah tempurung. Tak tau ke anak-anak dara satu kampung ni dok menggeletis dengan Dr baru tu. Yelah, Dr tu dahlah handsome, tinggi, muda2 dah jadi pakar bedah. Kau nak tengok tak.wei gambar dia? Jap aku tunjuk." Syira dengan segera membawa keluar telefon bimbitnya dari kocek seluar.

" Tak payahla Syira. Esok aku jumpa jugak. Dahla aku busy ni nak buat kira-kira jap." Eva terus menekan kalkulatornya dengan laju.

"Cis. Setia betul dengan abang Hilman dia tu. Nak tengok gambar laki lain pun tak nak." Syira mengomel perlahan.

" Eh aku boleh dengar kau. Dah gi call paklang tu. "Kata Eva dengan nada yang tegas.

" Ok lahhh ." Syira mengeluh.

Jumpa Besok!Where stories live. Discover now