Eva. Nama yang tidak asing lagi dalam kalangan siswa dan siswi di Universiti terkenal itu. Orang nya yang berwajah sederhana serta badan yang kecil itu sering menjadi bahan jenaka orang ramai.
Kenapa?
Alasanya semata-semata disebabkan oleh pakaianya itu. Seringkali mengenakan tudung labuh which is orang sekarang panggil tudung cendawan serta baju muslimah labuh yang berwarna gelap.
"Ei, Eva, you tak malu ke pakai macam ni?" Tanya rakan sekelasnya, Min.
" Nak malu apa Min? Tutup aurat kan." Eva mencebikkan mulutnya.
Min hanya mengangguk lalu ketawa. Kopi latte dihirupnya sedikit.
" So, Eva. How was your holiday?"
Eva terkedu mendengar soalan itu.
Walaupun baru seminggu cuti, aku dah kena belasah,maki,tendang, lempang, semuanyalah. Yang paling teruk, dara yang aku jaga selama ni hampir hilang disebabkan nafsu serakah pakcik sendiri!
Nak sahaja Eva menceritakan pengalaman pahitnya itu. Namun apa yang keluar dari mulutnya...
"It was fantastic." Jawab Eva dengan tenang lalu meneguk air kosongnya.
Itulah sikap Eva. Tidak pernah sama sekali dia berkongsi bebanya dengan orang lain. Sama seperti waktu sekolah dahulu. Namun, nasib baik abang kandungnya , Firdaus selalu berada di sampingnya sehinggalah suatu hari,..
" Adik! Abang Daus dapat sambung belajar dekat UK la! Alhamdulillah." Firdaus tersenyum riang sambil memeluk adik perempuanya.
Eva hanya mendiamkan diri. Perasaannya bercampur baur.
Saat abangnya pergi meninggalkanya bersama Nek Jah. Eva diseksa. Tepat sekali jangkaanya. Hidupnya setiap hari di rumah seperti di neraka.
Seksaanya bertambah apabila pakcik nya yang berkerja di Amerika pulang ke rumah.
Pelbagai dugaan yang dihadapinya. Namun, berbekalkan ilmu agama yang diajar oleh arwah ibu bapanya, Eva tidak pernah jemu berdoa kepada Allah. Kerana dia tahu, hanya Allah yang mampu menolongnya melepasi setiap dugaan dengan selamat.
"Eh Eva. Jomlah balik. Aku gi dulu. Kau belanja aku Kan." Dengan selamba Min meninggalkan kedai itu.
Eva hanya mengeluh. Dirinya sudah terbiasa dibuli sebegitu.
"Abang, nak bayar." Eva mengeluarkan dompetnya.
"Eh dik. Takyah bayar. Ada orang belanja." Abang kaunter itu tersengih.
"Eh siapa?" Eva terkejut.
"Lelaki yang belanja. Ada dia baru pergi tadi. Dia pakai sweater coklat. "
Eva terus mengucapkan terima kasih lalu berlari keluar dari kedai. Matanya menyilau mencari lelaki yang digambarkan Abang kaunter tadi.
"Arghh! Melepas lagi!" Eva mengeluh. Dah sebulan lelaki misteri ini mengekorinya. Memanglah syok orang belanja. Tapi kenapa dia nak belanja? Kalau suka cakap la suka! Isy.
Di rumah....
" Nek Jah dia dah ikat jamin Syam. Kamu jangan sesekali balik rumah Nek Jah lagi. Duduk je dekat rumah Abang ni ha..lagi pun Kak Sarah (isteri Firdaus) yang paksa kamu duduk sini. 2,3 hari lagi, balik la dia." Bebel Firdaus sambil menyuap anak lelakinya makan.
Eva hanya mendiamkan diri. Dari tadi makanan di pinggan nya tidak dijamah. Dia sedang asyik memikirkan lelaki misteri itu.
"Maksu.. kenapa tak makan?" Tanya Ansar, anak saudara kesayangn nya itu.
" Maksu tak Ada selera sayang. Ansar makan banyak-banyak tau."
Eva bangun dari meja makan lalu pergi ke ruang tamu. Firdaus hanya memerhatikan gerak geri adik perempuanya itu.
Eva scroll ig nya seperti biasa, tiba-tiba satu panggilan dari nombor yang tidak dikenali masuk. Hatinya mula berdebar, mungkinkah? Lelaki misteri itu?
"Assalamualaikum.. dengan siapa saya bercakap ni?"
"Waalaikumussalam."
Eva menelan air liurnya. Suara lelaki!
" Ye siapa ni?"
"La. Pakcik sendiri pun tak kenal ke? Ni Syam la. Eva tak rindu pakcik ke?"
Bulu roma Eva menegak. Dia terus berlari ke luar rumah.
" Kau nak apa lagi?!" Tengking Eva.
" Eva, aku nak kau. Kau datang sekarang. Kalau tak, kawan kau... Eh apa nama kau?"
"Mm....Mi...Minn!"
Eva terkejut. Jantungya berdebar laju. Apa Min buat di situ?!
" Woi! Kau lepaskan dia! Tunggu, kau dekat Mana? Aku datang sekarang. Send location."
" Eh senangnya. Kau datang seorang. Kalau kau bawak sesiapa, kawan kau ni mati! Faham?!"
Panggilan dimatikan.
Eva mengucap. Dia terus berlari menyarung kan tudung dan ambil kunci kereta abangnya.
" Eh! Kau nak pergi Mana tu?!" Jerit Firdaus.
"Jumpa kawan! Nanti Eva balik !" Eva terus start enjin dan pecut keluar dari rumah. Firdaus tidak sempat menahan adiknya kerana dia lagi sedang menjaga Ansar.
Firdaus mengerutkan dahinya. Dia berasa tidak sedap hati.
YOU ARE READING
Jumpa Besok!
RomanceWoi Eva! Apa masalah kau eh? Goreng telur pun hangus rentung! Kau nak bagi siapa makan?! Eva! Asal kertas kerja kau macam tahi ni?! Aku sumbat dalam mulut kau baru Tau! Sialan betul. Eva! Eva! Eva! Apa ni?! Tudung labuh macam cendawan ni kau pakai...