Eva menggigit kukunya. Sudah bertahun-tahun zaman gelap nya berlalu pergi. Eva yang dahulu bukan la yang sekarang. Dulu dia seorang yang lembik dan terlalu lembut namun sekarang dia menjadi lebih berani untuk melindungi dirinya sendiri. Abangnya, Firdaus juga sedar akan perubahan drastik adik perempuanya itu yang menjadi sedikit garang dan kasar setelah berhijrah ke kampung itu.
Tetapi, ayat yang dilontarkan Rizal kelmarin...buat dirinya rasa...
"Gelisah? Rindu? Teruja? Takut?" Eva bermonolog dalaman.
"Jumpa besok." Terngiang-ngiang ayat Rizal di telinga Eva.
"Dia ke? Stalker aku? Yang selamatkan aku? " Eva tertanya-tanya. Sudah lama dia tidak memikirkan kewujudan stalker aka hero nya juga yang telah selamat kan nyawanya itu.
"Suara macam sama...tapi dah lama dah zaman2 aku duduk bawah pokok, healing dari Nek Jah semua. Takkan la aku ingat lagi.. " Eva menggoyangkan kakinya laju.
Eva terus menelefoni abangnya.
"Assalamualaikum bang."
"Ha Waalaikumussalam. Haaa baru ingat nak calll?? Seronok sangat eh berdating dengan bakal tunang. Awak kena ingat awak tu darah manis lagi.. tak elok selalu keluar berdua-duaan dengan lelaki. Ingat Allah. " Firdaus membebel.
Eva menjauhkan telefonya dan terus mengeluh panjang. Bingit betul suara abangnya itu.
"Ha ye2. Orang sibuk sikit tu yang tak sempat call. Banyak tempahan ni ha." Eva mencebikkan bibirnya.
" Hmm ye2 je. Ha ni kenapa call?"
" Emm. Eva nak tanya. Abang tak pergi jenguk Nek Jah ke Syam ke..?"
Firdaus terdiam seketika. Masih segar di ingatanya tahun yang lalu.
*Flashback*
Eva melipat baju nya dengan rapi. Dia kelihatan gembira untuk 'discharge' dari hospital itu.
"Seronok eh adik abang nak balik rumah. Bosan la tu duduk lama-lama dalam wad." Firdaus membantu Eva mengemas barangnya.
"Ya Allah, happy bang. Sangat happy." Sebernanya Eva lega sebab tak perlu makan ubat dan makanan hospital yang serba tawar itu.
" Emm. Adik abang nak cakap sikit ni. " Firdaus teragak-agak.
"Apa dia."
"Pasal Nek Jah dengan Syam.." Firdaus memperlahankan suaranya.
Tangan Eva serta merta menggigil apabila mendengar nama dua manusia durjana itu.
Firdaus mengerutkan dahinya apabila melihat Eva seperti itu.
Eva terus memegang dadanya. Nafasnya semakin pendek. Dahinya berpeluh.
Firdaus gelabah. Dia terus menekan butang kecemasan dan memeluk Eva dengan ketat.
Eva masih tidak boleh bernafas. Dadanya menjadi ketat. Air matanya tidak berhenti mengalir.
Doktor dan jururawat datang ke bilik itu dan terus membaringkan tubuh Eva yang menjadi kejung itu. Alat bantuan bernafas diberikan dan ubat penenang disuntik mereka.
Eva menjadi sedikit tenang tetapi tubuhnya masih lemah.
"Encik Firdaus.. Eva kena panic attack ni. Saya nasihatkan untuk tidak trigger dia dengan anything yang related to her trauma. Her physical and mental still has not recovered." Doktor itu menepuk bahu Firdaus.
Firdaus mengeluh panjang. Sejak dari itu dia tidak lagi pernah menyebut atau menceritakan apa-apa berkenaan Nek Jah dan Syam kepada Eva.
Sebulan kemudian...
"Ansarr jangan tukar ehh channel tv tu orang nak tengok berita. " Bising Eva.
Ansar hanya akur.
Berita terkini, seorang usahawan wanita terkenal serta anak lelakinya yang telah direman oleh pihak polis atas beberapa tuduhan sebulan yang lalu telah disabitkan kesalahan. Usahwan itu yang dikenali sebagai Nek Jah dan anaknya Syam akan..
Fidaus cepat2 mengambil remote tv dan tutup tv itu. Dia takut Eva akan diserang panic attack lagi.
Eva dan Firdaus hanya mendiamkan diri. Setelah beberapa minit..Eva bersuara.
"Abang.. Eva nak berhijrah ke kampung yang arwah ayah suka bawak jalan2 dulu tu."
Firdaus terkedu.
"Kampung Sentowah tu ke?" Tanya Firdaus.
"Haah. Dulu kan waktu kita kecik arwah ayah suka bawa kita makan2, mandi hotspring, tengok orang tuai padi situ.. Eva happy sangat waktu tu. Jadi Eva macam nak healing2 dekat situ. "
"Kampung tu..memang tempat arwah mummy dengan ayah dating. Dulu sebelum mummy meninggal.. waktu mummy mengandungkan Eva la. Memang mummy ada cakap dia teringin nak pindah situ. Sebab nyaman je. Tu yang ayah pun cari la tanah nak buat rumah.. tapi tulah.." Firdaus tertunduk.
"Kesian mummy meninggal muda sebab lahirkan Eva. " Eva rasa bersalah.
Firdaus terus genggam erat tangan Eva.
"Tak. Bukan salah Eva. Ini semua takdir Allah. Ok la. Abang support je pilihan Eva. Tapi Eva kata nak sambung study.. macam mana tu. "
"Ala..Master tu bila-bila boleh buat. Eva macam nak pergi sana and nak discover myself."
Firdaus buat tanda good dan mereka berdua tersenyum.
*Present*
Firdaus mengerutkan keningnya. Dia terkejut dengan Eva yang tiba-tiba tanya pasal mereka..
*Flashback*
Setelah Eva pergi, Firdaus dipanggil ke pejabat polis.
"Apa maksud Tuan yang Nek Jah dan Syam dilepaskan?" Firdaus terkejut.
"Maaf Encik. Tapi mereka berdua telah diikat jamin. Dan kami tak dapat nak buat apa-apa sebab ini semua adalah atas arahan orang atas."
Firdaus meramas rambutnya dengan kasar. Dia rasa serabut.
"Siapa yang bebaskan diorang???!" Firdaus meninggikan suaranya.
"Suami Nek Jah."
Firdaus terlupa. Suami NekJah masih ada.
"Ini surat kiriman dari.."
Firdaus terus rembat surat itu dan dibacanya.
"Kami akan pindah ke luar negara dan tak akan pulang ke tanah air selama-lamanya. Aku janji aku tak akan biarkan isteri dan anak tiri aku mendekati korang dua beradik dah. Company semua Nek Jah dah setuju untuk serahkan semuanya kepada kau. Sekian."
Firdaus mengeluh panjang. Dia tidak tahu sama ada dia patut lega atau gelisah. Dia risau akan keselamatan Eva. Kalau Eva tahu..pasti dia akan berkurung di dalam rumah lagi...
Jadi, Firdaus memutuskan untuk menyimpan hal ini dari Eva untul selama-lamanya.
*Present*
"Abang? Kenapa tak jawab? Takut Eva kena panic attack ke? Takpa la Eva dah kuat.. benda dah lama. Eva okay."
Firdaus mengeluh perlahan.
"Emm mm. Entahla Eva abang tak pernah jenguk diorang dah. Dulu dekat mahkamah jela kot. Emm tapi ada lah dengar yang diorang sihat je dalam tu. " Firdaus menelankan air liurnya. Dia rasa bersalah sebab menipu Eva.
" Oh.. okay la."
"Kenapa Eva tanya?"
"Saja je. Sebab tiba2 teringatkan. Ok la itu je Eva nak tanya."
Firdaus berasa hairan.
" Hmm suspicious. Btw, bila ha nak datang rombongan Cik.Ros tu? Asyik tunda je. " Firdaus bebel.
"
YOU ARE READING
Jumpa Besok!
RomanceWoi Eva! Apa masalah kau eh? Goreng telur pun hangus rentung! Kau nak bagi siapa makan?! Eva! Asal kertas kerja kau macam tahi ni?! Aku sumbat dalam mulut kau baru Tau! Sialan betul. Eva! Eva! Eva! Apa ni?! Tudung labuh macam cendawan ni kau pakai...