Part 1

12 1 0
                                    

"Aisy Ashfar bin Ahmad Hanif."

"Ya, saya."

"Aku nikahkan dikau dengan anakku, Sharifah Natasha binti Syed Syakir dengan mas kahwin RM1000 tunai."

"Aku terima nikah Sharifah Natasha binti Syed Syakir dengan mas kahwin RM1000 tunai."

"Sah?"

"Sah."

"Sah."

"Alhamdulillah." Ujar tok kadi lalu menadah tangan dan diikuti semua tetamu untuk membacakan doa.

Air mata aku yang bergelindangan sejak awal majlis akhirnya mengalir berjujuran ke pipi. Sanggup Azlan buat aku macam ni.

Habis doa dibaca, ibu pandang aku lalu mengelap air mata aku. Tubuh aku ditarik ibu ke dalam dakapannya. Aku cuba untuk tidak menangis teresak memandangkan aku berada dalam majlis lagi.

"Anak ibu..."

Bisik ibu. Aku dapat dengar esakan perlahan. Bila ibu leraikan pelukan, aku pandang pula ibu mertua aku yang duduk di kanan aku. Wanita itu tersenyum segaris. Aku peluk ibu mertua aku pula.

"I'm sorry. I'm so sorry."

Bisik ibu mertua aku. Air mata aku dah mula bergelinangan semula. Bila ibu mertua aku meleraikan pelukan, dia memegang kedua-dua belah lengan aku.

"I'm truly sorry."

Mata ibu mertua aku sudah berkaca. Aku hanya mampu menggeleng perlahan. Aku tidak tahu macam mana aku nak terima semua yang berlaku ni.

Suasana dalam rumah ni seperti berubah 360 darjah. Kalau tadinya semua gembira dan sekarang kabur dengan apa yang sedang terjadi.

Aku pandang Ashfar yang sedang memeluk ayah. Aku lihat ayah seperti berkata sesuatu dan Ashfar hanya mengangguk sebelum meleraikan pelukan.

Bila Ashfar dah selesai salam dengan keluarganya dan keluarga aku, barulah dia bangun dan melangkah ke arah aku. Aku lihat riak wajah Ashfar, gembira tidak, sedih tidak, senang cakap Ashfar dengan poker face dia.

Ibu dan ibu mertua aku bangun dari pelamin dan memberi ruang kepada Ashfar di kerusi cleopatra yang sedang aku duduk. Aku pandang Ashfar yang sudah melabuh di sebelah aku.

Ibu mertua aku menghulurkan bekas hantaran cincin kepada anaknya. Ashfar ambil cincin dan terus dia sarung ke jari aku. Aku lihat cincin yang tersarung di jari aku. Ashfar yang terhenti buatkan aku mengangkat kepala. Baru aku sedar rupanya sebab cameramen nak ambil gambar.

Bila giliran aku untuk sarungkan cincin, aku ambil cincin dari bekasnya. Aku pandang cincin tu. Cincin yang aku pilih khas untuk bakal suami aku harini. Aku menarik nafas dalam-dalam sebelum sarungkan pada jari Ashfar. Bila aku sarungkan cincin, cincin itu agak sukar untuk disarung. Walaupun muat aku sarung tapi aku dapat rasa tak selesanya pakai cincin itu. Aku pandang Ashfar dan dia langsung tidak beriak.

"Pengantin perempuan salam suami."

Aku pandang cameraman yang bersuara sebelum mengangguk perlahan. Aku mencapai huluran tangan Ashfar lalu salam. Bila dah salam, bermulalah acara ambil gambar yang biasa pengantin ambil lepas nikah.

Selesai ambil gambar, saudara-mara aku juga sudah mula keluar untuk menjamu selera di khemah yang disediakan di laman rumah. Aku lihat Ashfar turut bangun dan melangkah keluar dari rumah.

Bila Ashfar sudah hilang dari pandangan aku, aku mencapai telefon bimbit yang aku letak di belakang aku. Aku cuba dail nombor Azlan beberapa kali tapi nombor aku kena blocked.

Aku pandang skrin telefon aku yang terpapar contact Azlan. Sebutir air mata aku jatuh ke pipi sekali lagi.

"Tasha..."

Dia Bukan SempurnaWhere stories live. Discover now