Part 2

2 0 0
                                    

Aku menuruni tangga sambil mengikat rambut. Dari tangga, sudah aku dapat bau aroma mee goreng. Bau tu cukup buat perut aku terus berbunyi. Malam tadi pun aku makan sikit je.

Melangkah saja aku ke dapur, aku terus menyapa ibu. "Morning, ibu."

Puan Naemah menoleh dengan senyuman. "Morning. Tolong ibu buat air." Ujarnya dan kembali memandang makanan dalam kuali.

Aku mengangguk lalu menjalankan tugas yang diarahkan ibu. "Farhan dengan Safwan mana, bu?" Soal aku sambil membancuh air. Ya, mana dua ketul adik lelaki aku ni.

"Diorang ikut ayah kamu pergi beli ayam kampung kat Wak Man."

"Sekali dua orang?"

"Ayah suruh dorang belajar sembelih ayam. Nanti balik kampung, boleh dorang tolong sembelih ayam."

Aku mengangguk faham. "Ibu..."

Puan Naemah menoleh. "Kenapa?"

"Betul ke apa yang Tasha buat semalam tu?"

Puan Naemah terdiam seketika sebelum bersuara semula. "Azlan is your past, Ashfar is your future."

Azlan is your past, Ashfar is your future. Walaupun benar kenyataan ini tapi aku masih tidak dapat menerima semua ni. "Kenapa Azlan buat macam tu kat Tasha, bu? Dia tak sayang Tasha ke?"

Puan Naemah melangkah ke anaknya. Tubuh anaknya ditarik supaya menghadapnya. "Listen. Cuba Tasha stop mention nama Azlan dalam hidup Tasha. Ibu sangat-sangat marah bila dengar nama tu. Dia malukan Tasha, keluarga kita and even keluarga dia sendiri." Ujarnya dengan nada serius.

Aku sedikit tersentak dengan nada ibu. Ibu jarang sekali akan bercakap dengan nada sebegitu. Nampaknya ibu benar-benar terkesan dengan apa yang berlaku. Aku terus memeluk ibu. "I don't want to see him." Ujar aku.

Belakang anaknya diusap lembut. "Ibu tahu. Sekarang ni, ibu nak Tasha jaga diri. Tasha dah jadi isteri orang. Tasha kena taat suami Tasha."

Aku meleraikan pelukan. Suami? Ashfar? Aku apa-apa pun tak tahu pasal Ashfar. Nombor telefon dia pun aku tak tahu. Macam mana aku nak bincang dengan dia?

Ting tong.

Bunyi loceng. "Ada parcel hantar pagi-pagi macam ni ke?" Soal aku. Aku rasa jam baru pukul 8.45 pagi masa aku keluar bilik tadi.

"Ashfar kot." Ujar Puan Naemah sambil melangkah ke dapur gas semula.

Aku pandang ibu. "Ashfar?" Buat apa Ashfar datang pagi-pagi macam ni?

"Pergilah tengok." Arah Puan Naemah.

Air dalam teko yang sudah siap aku bancuh, aku bawa ke meja makan. Kemudiaan baru aku melangkah ke pintu rumah. Aku intai dari tingkap dan ya ianya Ashfar. Aku buka pintu gate auto menggunakan remote dan Ashfar melangkah masuk. Aku buka pintu rumah apabila Ashfar sedang membuka kasut.

"Assalamualaikum." Ujar Ashfar.

"Waalaikumsalam." Jawab aku. Secara automatik, aku hulurkan tangan untuk salam dan dapat aku lihat Ashfar teragak-agak ketika itu tapi dia tetap hulurkan tangan dan aku salam tangannya. Aku salam bukannya bibir yang cium tapi dahi aku.

Usai salam, aku terus melepaskan tangan Ashfar. Tangan lelaki tu panas dan selesa. Aku pandang Ashfar sebelum bersuara. "Masuklah." Bila dia masuk, aku menutup pintu dan melangkah semula ke dapur.

Sampai saja dapur, aku meneruskan kerja aku. Mengambil cawan dan piring dan diletakkan atas dulang sebelum dibawa ke meja makan.

"Assalamualaikum." Ashfar memberi salam.

Puan Naemah menoleh bersama senyuman. "Waalaikumsalam. Sampai pun." Ujarnya.

Ashfar menghampiri ibu mertuanya lalu menyalami tangan wanita itu.

Dia Bukan SempurnaWhere stories live. Discover now