Beberapa bulan pun telah berlalu, akhirnya duri berjaya mengumpulkan duit untuk membeli hadiah kepada gempa.
Duri bangun pada pagi itu dengan perasaan gembira pada pagi itu. Harini dia bercuti, jadi bolehlah dia pergi membeli kasut bola baru untuk gempa.
Kekecohan tentang fitnah duri itupun sudah beransur reda. Rakan-rakan sekerja duri meminta maaf kerana menghukumnya tanpa menyelidik terlebih dahulu.
Seperti biasa, setiap pagi duri akan tersenyum kepada adik-beradiknya.
Duri:Selamat pagi, semua!
Solar:Pagi duri! Duduklah, jom kita makan!
Walaupun sapaan duri hanya dibiarkan seperti ditiup oleh angin daripada adik-beradiknya, namun duri tetap gembira kerana solar membalas sapaannya.
Duri:Solar?
Solar:Ya, duri kenapa?
Duri:Kejap lagi duri mahu keluar. Solar nak pesan apa-apa tak? Kalau tak duri nak singgah beli.
Solar:Tak pelah, barang semua dah cukup, tapi kenapa duri nak keluar? Ada hal penting ke?
Duri:Ha'ah.
Solar:Ouh..solar nak ikut boleh?
Baru saja duri mahu membalas pertanyaan solar, gempa terus masuk campur dalam perbualan mereka. Tangannya pantas mengutip pinggan kotor di atas meja.
Gempa:Kau tak payahlah ikut solar. Kalau kau ikut budak ni silap hati bulan takut kaukena tempias nasib malang dia. Takut kau pula yang mati nanti.
Solar:Tapi...
Solar mahu membidas kata-kata gempa namun pantas halang oleh duri.
Duri:Takpe, solar. Solar tak payahlah ikut, bahayalah dekat luar sana tu. Lagipun sekarang cuaca panas, solar duduk rumah ya?
Solar:Tapi solar nak ikut duri...
Gempa:Kan aku dah cakap tak payah ikut tak payahlah! Yang kau ni kenapa degil sangat hah?!
Duri:Takpe, solar. Dengar je cakap gempa. Nanti takut jadi apa-apa pula dekat solar kalau solar keluar nanti. Duduk je dekat rumah ya? Nanti solar nak apa-apa bagitahu je duri.. Okey?
Solar:Nanti kalau apagapa jadi dekat duri macam mana?
Duri mengusap wajah solar perlahan-lahan.
Duri:Takpe, duri janji duri selamat. Duri pandai jaga diri sendiri... Tunggu duri balik ya?
Solar:Okey! (senyum)
Usai bersarapan, duri terus naik ke atas untuk bersiap. Hati solar terdetik supaya menghalang duri untuk tidak keluar pada pagi itu. Namun, dia abaikan perasaan itu kerana dianggao seperti melebih-lebih.
Selepas 5 minit, duri turun ke bawah lalu menuju ke arah pintu. Solar mendekatinya dan menanyakan satu soalan.
Solar:Duri pasti ke duri nak keluar harini? Tak boleh ke duri keluar hari lain?
Duri:Tak boleh lah, solar. Hari lain duri sibuk... Harini je duri free sikit. Takpe, duri pergi sekejap je. Duduk di rumah ya? Jaga abang gempa dan yang lain sekali.
Hati solar berat mahu melepaskan duri namun dia terpaksa relakan kehendak abangnya itu supaya duri tidak kecewa. Setelah duri berlaku pergi, dia berbisik sesuatu.
Solar:Ish, kenapa aku rasa tak sedap hati ni? Hmm.. Perasaan aku je kot. Insya Allah, duri pasti selamat di bawah perlindungannya.
Sementara itu...
YOU ARE READING
Hadiah Untuk Gempa S1 (Kerana Dendam)
Fanfiction"KEMATIAN AKU ADALAH HADIAH ISTIMEWA KAU!!!" Sebuah warkah akanku tulis untukmu... Kerana kata-kataku ini bermakna.. Untukmu.. "Saat ku berdiri disini,kau sering meminggirkanku." "Di saatku cedera,jatuh terbaring di bumi ciptaan Tuhan,kau tetap m...