Bab 14

225 29 11
                                    

Keesokan paginya...

Duri bangun awal pada pagi itu. Dia melihat keadaan sekeliling. Matanya pula tertancap ke arah tingkap biliknya. Matahari masih belum menunjukkan sinarnya lagi.

Namun, keadaan langit yang gelap itu berbeza daripada semangat duri. Semangatnya begitu berkobar-kobar kerana harini merupakan hari pertama dia bekerja. Dan.. Kali pertama dia bekerja.

Duri terus bangun membersihkan diri untuk menunaikan perintah kepada Yang Maha Esa.

Usai menunaikan solat subuh, dia terus turun ke dapur. Dia bercadang mahu menyediakan sarapan untuk adik-beradiknya. Dia pun segera memasak makan kegemaran mereka semua.

Selepas 1 jam...

Blaze:Hurrmmm... Sedapnya bau!

Taufan:Ha'ahlah, gempa masak apa pulak harini? Rajin betullah gempa ni.

Kali mereka berdua pantas menuju ke dapur. Perut pula sudah menyanyikan irama lagu Dondang Sayang untuk minta diisi.

Blaze & Taufan:Selamat pagi, ge...

Percakapan mereka terus yerhe ti apabila terpandang satu susuk yang berpakaian kemas sedang menyediakan sarapan.

Duri:Oh, selamat pagi abang blaze dan abang taufan!Wahh!!!Korang dah bangun ke? Awal betul abang taufan dan abang blaze bangun harini!

Blaze terus memberikan jawapan dengan nada yang bosan.

Blaze:Yelah, habis tu takkanlah ni roh kami yang tengah berjalan dekat kau? Buta betul.

Diri:Hahaha!!! Kelakar betullah abang blaze ni! Oh, jemputlah makan korang. Harini duri masak special untuk korang!

Taufan:Hurrmm.. Yelah.

Mereka berdua terus duduk di atas kerusi. Duri terus menunjukkan hidangan yang dimasak olehnya. Blaze dan taufan membuat muka menyampah.

Duri:Tadaaa!!! Harini duri masak nasi goreng special untuk korang berdua!

Makanan itu dipandang sekilas oleh blaze dan taufan.

Blaze:Eleh,nasi goreng je pun. Itupun nak dikatakan special.

Taufan:Itulah, tak menarik pun. Kalau gempa masak lagi Bestkan, betul tak blaze?

Blaze:Ha'ah, betul tu. Hidangan dia jauh lagi hebat dan mewah dari nasi goreng yang 'si pokok' ni buat.

Hati duri terguris sedikit apabila mendengar kritikan itu. Namun, dia terus bersikap positif terhadap abang-abangnya. Dia menganggap itu cuma gurauan biasa antara adik-beradik.

Duri:Ermm... Yang lain mana? Diorang tak bangun lagi ke?

Taufan:Kau nak tahu ke?

Duri:(angguk)

Blaze:Pergi tengok sendiri!! Hahaha haha!!!!!

Duri:Ermmm... Yelah. Duri naik atas sekejap ya, korang nak makan dulu makanlah.

Baru saja kaki duri mahu melangkah, taufan terus merentap tangannya dengan kasar.

Duri:Eh, kenapa ni taufan? Ada masalah ke?

Taufan:Kau pepagi buta macam ni nak kemana hah? Dengan berbaju kemeja, siap bertali leher lagi. Kau dah buang tabiat ke nak pakai macam ni?

Duri:Oh... Duri nak pergi kerjalah. Kenapa?

Ketawa adik-beradik itu terus meletus apabila mendengar jawapan duri. Kelakar sangat ke jawapan aku, omel duri dalam hati.

Taufan:Kau... Seriuslah nak pergi kerja? Dengan.. Baju macam ni?!

Blaze:Kau ni biar betul nak pergi kerja, kau tak sedar diri ke yang perangai kau tu macam budak 3 tahun?! Wei aku rasa budak 3 tahun lagi matang dari kau tahu tak?!

Mereka berdua terus ketawa terbahak-bahak seperti menonton cerita komedi. Duri terdiam sebentar.

Air mata mula bertakung di tubir mata duri, namun duri menahannya daripada terus mengalir. Dia cuba untuk  tersenyum manis.

Duri:Tapi.. Takpe kan? Apa salahnya kalau duri cuba nak bekerja. Lagipun, teruk sangat ke baju ysng duri pakai ni? Rasanya okey je...

Taufan:Nampak tak cantik lah kalau macam tu... Dia kena twmbah3 something.

Duri:Tambah? Tambah apa?

Blaze:Takpe, sini biar blaze tolong tunjukkan.

Elok sahaja duri mendekati blaze, duri merasakan bajunya itu basah serta berbau kopi.

Ya, kemeja putihnya itu telah disimbah air kopi oleh blaze. Blaze terus ketawa sambil tangan kirinya memegang cawan.

Duri terdiam sebentar. Kemeja putih itu sudah kotor.Hatinya terus berbisik gelisah.

Duri:Dalam hati:(Aduh, habislah. Apa yang aku mahu buat ini? Sudahlah kemeja ini aku pinjam dari solar. Kalau solar tahu aku comot kan baju ni, habislah. Sudahlah ini baju kegemarannya.)

Duri mempamerkan senyuman palsu sedaya upaya kepada blaze dan taufan.

Duri:Takpelah blaze, taufan. Duri naik atas dulu ya? Nak tukar baju.

Di bilik...

Duri perasan solar berada di dalam bilik sambil menyisirkan rambutnya. Dia perlahan-lahan mendekati solar dengan rasa takut.

Duri:Ermm... Solar?

Solar:Eh, duri! Kena... Ya Allah apa dah jadi dengan kau ni?! Siapa yang curahkan air dekat kau?!

Duri sangkakan solar mahu memarahinya kerana baju kegemarannya rosak, namun perkara sebaliknya berlaku.

Dia berasa terharu apabila melihat keprihatinan solar terhadapnya. Rasa sedihnya terus terbang pergi apabila melihat keprihatinan solar terhadapnya.

Solar:Sini aku carikan baju baru untuk kau. Kau perlu bersiap segera, berapa minit lagi kau nak kena pergi kerja. Aku tak nak majikan kau marah sebab hari pertama kau lewat ke tempat kerja. Nasib baik aku ada gosok sehelai lagi kemeja, takdelah kalut sangat.

Solar terus mencapai kemeja yang dikatakan olehnya tadi lalu dihulurkan kepada duri.

Duri:Tapi solar.. Baju kau ni macam mana? Ni kan.. Baju favourite kau
Sorry sebab aku dah rosakannya, aku memang tak reti jaga barang orang lain.

Solar:Baju ni tak penting, boleh beli lain. Yang penting keselamatan kau. Kau mesti cederakan? Sebab kena curah dengan kopi panas tadi...

Pandai betul solar membaca fikiran duri. Duri menangguk perlahan-lahan.

Solar:Sini aku rawat kau.. Cepat, kau nak kena pergi kerja dah ni.

Duri:Okey.. Terima kasih solar...sebab risaukan aku.

Solar:Sama-sama, duri.

Bersambung...

Hadiah Untuk Gempa S1 (Kerana Dendam) Where stories live. Discover now