Bab 17

245 29 69
                                    

Waktu makan malam telah pun tiba. Kesemua adik-beradik elemental turun ke bawah untuk menjamah hidangan. Halilintar menyiku solar ketika mereka berjalan ke dapur.

Halilintar:Psstt.. Oit..

Solar:Apa?

Halilintar:Duri tak balik lagi ke?

Solar:Belum.. Dia balik lambat, kenapa?

Halilintar:Good, inilah peluang kita nak balas dendam bagi pihak duri!

Solar:Betullah, eh ais mana? Kan dia setuju nak ikut sekali?

Halilintar:Tu.. Blaze tengah bercakap dengan dia.Macam mana ni?

Solar:Alah, kau bagilah alasan apa-apa.. Kita nak pinjam ais sekejap je. Blaze mesti bagi punya.

Halilintar:Tapi.. Nak cakap apa?

Solar:Cakap je apa yang kau rasa sesuai... Dah pergi, pergi.

Solar terus menolak Halilintar lalu Halilintar mencebik.

Halilintar:Ish, adik yang kejam. Ingatkan nak tolong bagi idea dekat aku rupanya tak.

Halilintar terus menepuk bahu ais. Ais terperanjat lalu melatah benda yang pelik.

Ais:Ya Allah.. Kau rupanya, aku ingatkan syaitan mana yang pergi tepuk bahu aku ni. Mujurlah aku takde heart attack kalau tak dah lama innalillah.

Halilintar:Please.. Stop sebut syaitan...

Blaze:(Jeling halilintar) dah kenapa kau panggil ais ni hah? Ada benda kau nak cakap dengan dia ke?

Halilintar:Memanglah.. Kalau tak apa function aku panggil dia. Aku pinjam ais kejap tau. Nanti aku bagi balik dekat kau ya, blaze.

Blaze:Kalau kau nak bagitau something dekat dia, aku pun kena tahu juga.

Halilintar mencebik, "Menyampah.. Menyibuk je tahu," omel Halilintar dalam hati.

Halilintar:Tak boleh... Ni private. Kau tak perlu tahu ataupun pendek kata.. Menyibuk dalam hal ni!

Blaze pula menunjukkan muka mengejek. Halilintar rasa macam nak tumbuk saja muka blaze. Tangan ais sudah digenggam erat. Ais mula  mengaduh kesakitan.

Ais:Halilintar.. Jangan genggam... Kuat.. Sangat...

Halilintar:Ops sorry...

Blaze:Private sangat ke benda tu? Ke.. Ini pasal budak mentah tu?

Halilintar:Kau panggil dia budak apa?!

Blaze:Oh.. Takde apa... Mana ada saya cakap apa-apa...

Halilintar:Eighhh...

Baru saja Halilintar mahu menumbuk muka blaze, gempa sudah menjerit seperti mak memanggil anaknya.

Gempa:Woi, korang ni nak makan ke tak?!!

Ais:Err.. Nak!!!

Gempa:Ha.. Kalau nak cepatlah datang!!!! Jangan buang masa aku, kejap lagi aku rasa makanan ni bukan dimakan oleh korang.. Tapi aku makan korang!!!!

Wajah mereka semua sudah bertukar menjadi pucat lesi. Blaze terus berlari menuju ke dapur tanpa berfikir panjang.

Ais:Alhamdulillah.. Thanks sebab kau tolong aku...

Halilintar:Dah ke apa pula? Apa yang si blaze tu cakapkan dekat kau?

Ais:Macam biasa... Dia cerita fasal.. Perempuan. Aku rasa aku dah banyak dosa aku nak bertaubat.

Hadiah Untuk Gempa S1 (Kerana Dendam) Where stories live. Discover now