Ch. 7

54 7 1
                                    

"APA DIA?!!"

"Ehehe!"

Hoseok tersengih apabila memandang Taehyung yang masih terkejut dengan ungkapan Hoseok sebentar tadi. "Apa pendapat Baby Tae? Baby Tae rasa jarak usia kita yang cukup jauh adakah satu halangan bagi kamu?"

"Tae tak kisah pasal umur. Cuma ermmm--- kenapa tiba-tiba je Dada? Jungkook yang mendengar pengakuan Taehyung agak terkedu dan tidak percaya.

"Wah! Baby Taetae tak kisah dan boleh terima?"

Taehyung mengangguk.

"Kalau macam tu boleh la kita ada hubungan yang istimewa." Hoseok memandang Jungkook yang sepertinya sedang melamun.

"Kookie, bolehkan cikgu ada hubungan yang istimewa dengan Baby Tae?"

"Huh?!"

Hoseok masih tersenyum melihat raut wajah Jungkook.

Jungkook seakan tersedar akan sesuatu lalu menatap Hoseok dan Taehyung silih berganti. Matanya mula memandang Hoseok yang merangkul lengan Taehyung.

"Heh?!" Jungkook mula tersenyum sinis.

"Cikgu---"

"Hmmm...?" Hoseok memandang ke arah Jungkook yang sedang menatapnya penuh tajam. "Cikgu cakap macam tu untuk perangkap saya kan?! Cikgu jangan nak melawak la!"

"He! He! He!" Hoseok mula membelai rambut Taehyung yang mula nyaris menutup mata Taehyung. "Cikgu takkan tanya kenapa kamu rasa itu merupakan satu perangkap sedangkan cikgu tak ada niat macam tu tapi anggap je la yang cikgu dan Baby Tae dah ada hubungan secara rasmi." Hoseok kembali rangkul lengan Taehyung untuk berlalu pergi.

Taehyung yang malas lagi nak berbicara hanya mengikuti ayah angkatnya je.

Jungkook yang melihat Taehyung tak protes mula panik. "Tunggu Taehyung! Kenapa kau ikut cikgu?!"

"Sebab aku nak Dada jelaskan semuanya. Aku nak tahu apa yang berlaku sebenarnya."

Jungkook mula terdiam. Tidak! Aku takkan serahkan Taehyung pada Cikgu Hoseok! Cikgu pasti nanti guna sihir pada Taehyung!

"Kalau dah tak ada apa-apa lagi kamu nak cakap, cikgu nak bawa Baby Tae dating." Jungkook seakan tersedar sesuatu.

Jungkook melihat Hoseok dan Taehyung mula seakan menjauh. 

"T-tunggu sekejap!!"

Jungkook menjerit sekuat hati. "S-saya pun suka Taehyung! Cikgu tak boleh bawak Taehyung pergi!" Taehyung yang mendengarnya terkedu. Luahan perasaan Jungkook membuatkan kakinya tak bergerak. Hoseok turut berhenti berjalan namun senyuman Hoseok kian mengembang apabila mendengar pengakuan Jungkook tadi.

Jungkook mula tersedar lalu ternganga tak percaya apa yang baru dia katakan.

"He! He! He!"

Hoseok mula melepaskan pautan lengannya dari Taehyung dan pergi ke arah Jungkook. "Baik la anak murid kesayangan cikgu dah lulus."

Hoseok tersenyum senang.

Jungkook yang mendengar kata-kata Hoseok hanya tercengang.









"Baik, kamu boleh masukkan embun malam sekarang dan kemudian masuk beberapa kelopak mawar yang segar." Hoseok memberi arahan pada Jungkook sambil tangannya menyiapkan posyen yang dipesan oleh Namjoon melalui Taehyung.

"Dah siap! Begitu senang nak hasilkan kenapa menyusahkan saya buat macam-macam sebelum ni."

Hoseok mula datang ke arah Jungkook setelah posyennya telah siap. "Posyen Love hanya ahli sihir yang sedang dilamun cinta je yang boleh menghasilkannya." Hoseok mengambil posyen yang berada di tangan Jungkook lalu melihat hasilnya dan mengangguk puas hati.

"Walaupun seseorang tu pelajar contoh dan sepatutnya graduate dengan cemerlang tapi dia pun takkan berjaya buat posyen ni kalau tak ada perasaan cinta." 

Hoseok tersenyum memandang Jungkook.

"Tak payah cikgu perli."

"Ho! Ho! Ho! Cikgu teringin nak tahu kesan posyen ni."

"Ni bukan posyen Love ke?"

"Hmm... Posyen Love bukannya posyen yang boleh buat seseorang tu jatuh cinta." Mata Jungkook berkedip menandakan dia tak faham maksud Hoseok.

"Eh?"

Hoseok tersenyum lalu mengusap kepala Jungkook. "Posyen yang kamu buat hanya akan beri kesan pada pembuat posyen tersebut. Tapi---" Hoseok menghulur posyen tersebut pada Jungkook semula. "----posyen ni juga boleh menambah perasaan cinta seperti yang diperkatakan. Posyen yang boleh buat seseorang jatuh cinta hanya dengan meminumnya tak wujud sama sekali."

"Kalau macam tu, apa guna saya buat posyen ni? Dan apa gunanya Posyen Love ni wujud?"

"Kookie, posyen ni hanya terkesan pada kamu. Kita kena tengok sama ada kamu berjaya atau tak."

"Baik la."

Jungkook mula ingin meminum posyen tersebut namun terhenti seketika apabila teringat kejadian di stesen bas tentang luahan perasaannya. "Nanti dulu! Cikgu, tentang cikgu dengan Taehyung adakah satu gurauan supaya saya luahkan perasaan saya?"

Hoseok terkedu dan seketika tersenyum.

"Ho! Ho! Ho! Tepat sekali! Tak sangka kamu murid yang cemerlang." Jungkook yang mendengar pengakuan Hoseok seakan tak percaya. "Cikgu mana boleh jatuh cinta dengan Baby Tae. Cikgu dah anggap dia sebagai anak cikgu sendiri. Lagipun cikgu dah ada kekasih dari kelas S." Hoseok menyenyit mata nakal pada Jungkook.

Jungkook ternganga.

"Cepat la minum." Hoseok menonggeng posyen pada mulut Jungkook yang dah ternganga besar. "Walaupun kamu berjaya hasilkan posyen dan sepatutnya boleh graduate. Tapi syarat yang kita persetujui adalah kamu kena buat Baby Tae jatuh cinta pada kamu. Ingat kan?"

Jungkook terkebil-kebil.

Dia sangka boleh graduate dengan mudah namun perjanjian tetaplah perjanjian dan dia haruslah menepati janjinya. Hoseok memegang bahu Jungkook. "Jadi kamu teruskanlah duduk dirumahnya. Semoga berjaya! Oh! Dan jangan lupa beri posyen ni pada Kim Namjoon."

Hoseok menghulur posyen yang telah dia hasilkan tadi pada Jungkook.

Next Chapter 👉

Love Potion ~Taekook~ √Where stories live. Discover now