Musim PKP - 01 : Adibah, Peniaga Pisang Goreng

28.1K 144 4
                                    

Pada tanggal 18 Mac 2020, Perdana Menteri Malaysia telah mengisytiharkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) asbab penyakit berjangkit iaitu Covid-19 yang menyerang negara. Virus yang merencatkan pertumbuhan ekonomi dalam skala global. Pandemik yang berlaku menyebabkan segala sektor dan industri diMalaysia turut menerima tempiasnya. Pelbagai sektor perniagaan mengalami defisit dalam jumlah keuntungan yang dimiliki pada tahun 2020. Yang jelas terasa adalah para peniaga-peniaga kecil yang berniaga dipasar malam, tapak niaga uptown, dan gerai-gerai kecil ditepian jalan seperti Adibah.

Kesan pandemik Covid-19 membuatkan sumber pendapatan sehariannya hasil dari menjual nasi lemak pada sebelah pagi dan pisang goreng disebelah petang terus lenyap. Dek kerana arahan PKP yang dilaksanakan memaksa Adibah untuk menutup gerai kecilnya yang terletak ditepi sebuah Pangsapuri sekitar Puchong. Amarah itu timbul dek kehilangan punca pendapatan dalam dia yang berstatus ibu tunggal, namun dia akur dengan arahan kerajaan Malaysia dalam usaha bagi mengekang virus tersebut daripada terus merebak.

Seminggu telah berlalu dari hari pertama arahan PKP dilaksanakan oleh pihak kerajaan. Duduk termangu dia berkemban diatas kerusi kayu berkusyen yang diletakkan diruang tamu pangsapuri sewaannya. Sehelai tuala labuh yang lusuh berona kuning mengikat tutup tubuhnya dari paras dada hingga ke peha. Manakala diatas kepalanya terlihat sehelai tuala putih yang dijadikan pengikat sanggul rambutnya yang masih basah. Deruan angin dari kipas siling diubahkan mod kelajuan hayunannya, dari 2 kepada 3. Kelajuan maksimum kipas siling berjenama KDK berona putih untuk berpusing. "Aduuuuhhhh.....pening pulak kepala aku ni! Mana aku nak cekau duit sewa bulan ni? Lagi...duit pampers anak aku! Beras, lauk apa lagi semua....huhuhu! Pening la aku!", kata Adibah lalu terus bingkas bangun dari duduknya lalu mencapai telefon bimbit yang diletakkan diatas kabinet television yang berada dihadapannya. Tertayang tubuh montoknya, seorang janda yang berumur 29 tahun dibias pantulan cermin yang digantung memanjang disebelah television.

".......hemmm!!", detus suara Adibah sendirian sambil memperagakan tubuhnya dihadapan cermin apabila terlihat akan pantulan imej tubuhnya secara spontan. "Bogel ajelah! Lagipun Aiman dengan Naim ada dekat kampung...! Aku je yang tak sempat nak balik hari tu...!", sambung Adibah lalu melorotkan kain tuala yang tersangkut menutup tubuhnya kelantai. Membulat payudaranya yang terisi dengan susu dibaluti oleh rona warna kulit sawo matang. Rona asli kulit bagi kaum melayu. Jelas kelihatan puting susunya yang besar membulat berona coklat berbentuk bak kismis tercacak diatas payudaranya yang sedikit melayut kebawah dek terkandung dengan susu badan. "Hikkk!!! Boleh tahan jugak badan aku ni ye? Bergetah lagi!", kata Adibah sambil memicit payudaranya yang montok. Julat saiz ukuran payudara Adibah berada didalam segmen cup C. Namun, setelah payudara Adibah menghasilkan susu, payudara Adibah kini berubah sedikit besar daripada dahulu dan berada didalam segmen cup D. Besar ukuran payudaranya, langsung tidak mengimbangi tubuhnya yang berada didalam segmen ukuran baju saiz M. Daging punggungnya sedikit meleper namun tidak mengurangkan sedikitpun kecantikan tubuhnya apabila dipasangkan dengan wajah yang manis untuk dipandang.

"Hehehehe....makin subur bulu aku ni ye?", kata Adibah sambil duduk mengangkang diatas kerusi kayu berkusyen. Menyelak semak belantara dicelahan kelangkangnya. Menebal bulu kemaluan Adibah gagal ditebas dengan rapi tumbuh meliar dicelahan kelangkangnya. Gagal dijaga setelah tubuhnya tidak diratah dalam sebuah aksi ranjang seperti dahulu. Tinggal dia menjanda bersama dua orang anak lelakinya, Aiman berumur 8 tahun dan Naim berumur 3 tahun setengah setelah diceraikan oleh suaminya setahun yang lalu. "Hehehe...dah setahun aku tak trim! Makin subur kau ye? Hehe...emmm~telefon adiklah! Mana tahu dia boleh tolong pinjamkan aku duit...sikit! Tak banyak pun takpe...janji lepas sewa rumah bulan ni jadilah!", kata Adibah seorang diri lalu menelefon adik lelakinya, Mustaqim.

"Hello~ Assalamu'alaikum! Siapa tu?", tanya Mustaqim dihujung talian. "Hai Mus! Wa'alaikummussalam! Ni...akak ni Mus!", balas Adibah. "Ohh...akak! Kenapa tu akak? Akak okay ke stay kat Puchong sorang-sorang tu?", tanya Mustaqim. "Err...tak berapa okay! Sebab tu akak call engkau sekarang ni! Duit akak dah nak habis dah ni Mus....duit sewa rumah ni pun belum tentu ada lagi! Itu yang kalau boleh...akak nak mintak pinjam dalam RM 1000? Boleh? Engkau pun tahukan...sejak PKP ni...akak tak boleh meniaga.", balas Adibah. "Err...seribu eh akak? Hehe...emm...asal macam banyak sangat tu? Akak tak ada saving langsung ke?", balas Mus. "Yelah Mus...rumah akak ni dah RM 750, tolak bil api bil air lagi...dah jadi RM 850. Tinggal RM 150 tu akak nak bagi kat mak...sebab Aiman dengan Naim ada dengan mak dikampung. Semua tu untuk benda tu Mus...sepuluh sen pun akak tak amik untuk diri akak! Akak bukan tak ada saving...tapi saving akak dah banyak buat rolling untuk mula berniaga dulu...lagipun bukan hari-hari jualan akak habis! Boleh la Mus...eh? Tolong akak?", balas Adibah merengek sambil meramas lembut payudaranya. "Err....Mus bukan tak nak bagi akak! Tapi duit saving Mus memang ngam-ngam cukup untuk hidup kami sekeluarga lagi 3 bulan je akak! Kalau akak tak boleh berniaga...Mus dah tak ada kerja kak! Mus ingat akak nak pinjam dalam seratus dua...boleh laa Mus nak bagi...tapi seribu...memang tak ada la kak! Mus minta maaf sangat-sangat...! Kalau akak nak pinjam setakat RM 200...akak bagi nombo akaun, Mus transfer.", balas Mustaqim. Terus terkedu Adibah mendengar jawapan daripada Mustaqim, satu-satunya ahli keluarganya yang masih ada. Turut tidak memberikan sinar harapan kepadanya. Terus kelam pemikirannya ditelan masalah kewangan yang meruncing.

One Shot - Cerporn CollectionWhere stories live. Discover now