BAB 35

18 1 0
                                    

Azwan yang melihat telingkah idah yang cuba mengelak darinya mengeluh panjang.

Umi hanya memerhati telingkah idah yang banyak mengangguk dan tersenyum bila ditanya.Sunyi rasanya tanpa sakatan dan perang antara mereka berdua.

Azwan yang duduk didekati umie.

"Kenapa menantu umi senyap je?"soalnya membuatkan azwan menunduk.

"Azwan tak tahu umie.sejak dua menjak ni dia makin jauh dan kurang bersuara"kata azwan dalam nada kesal

Dia juga sakit

"Kamu gaduh ke?"soal umi mendaoat gelenggan dari azwan

"Taklah salah faham sikit je"jawabnya membuatkan umi mengeluh

"Dia terasalah tu.Lagipun sebelum ni umi nampak okay je tapi balik sini terus macam tu"

Idah yang duduk dibuai hanya diperhati dari jauh.Entah sakit rasanya bila diabaikann oleh orang yang tersayang akibat masalah kecil saja.

Namun itu semua tetap salah.Tanpa sebarang arahan dia mendekati idah.
.

Idah yang sibuk mengelamun terkejut apabila terpandang gerangan yang memandangnya sebelum mengalihkan wajahnya kearah lain.

"Asal tak masuk lagi?"soal azwan namun idah hanya mengabaikannya.

"Ayna.."panggil azwan lagi.

Idah segera berdiri dan berganjak dari kawasan tersebut.takut berlaku pergaduhan yang semakin melarat lagi.

Azwan menghalang idah terus mengelak darinya.idah hanya menunduk jujur hatinya sebak dan tunggu untuk mengalirkan air mata saja.

"Saya masuk dulu.."ujar idah tidak mahu berlama lama disitu.

"Maafkan yaz..jangan seksa yaz macam ni"rintihnya sedikit bergetar.

Idah hanya menunduk.Dia tak kuat!Azwan memegang lembut tangannya sebelun mengengam erat membuat idah tersentak.

"Yaz sakit bila ayna abaikan yaz.kehadiran seseorang yang ada depan mata tapi tak peduli dan menyeksa perasaan tu.sakit! Jangan mengelak dari yaz hanya kerana sesuatu perkara yang buat ayna ragu ragu."

" cukup sakit bila orang kita sayang hilang kepercayaan.Tolong jangan pupuk rasa tu dalam diri ayna.Yaz tahu yaz tak sebaik yang ayna sangka.Tapi cukup kehadiran ayna buat yaz tenang dan selesa."

Idah yang mendengar terus melepaskan esakan.Setiap butir bicara yang dilafazkan begitu menusuk.

Salahkah semua tindakannya? Hanya kerana dia semua yang berada disekelilingnya sakit?

Azwan yang melihat keadaan idah meninggalkannya sendiri sebelum terjatuh tersungkur menahan sebak yang teramat.

Idah melihat azwan yang hilang dipandangan.Marahkah lelaki itu?

"Ya allah ayna"ujarnya sedikit lantang apabila melihat keadaan idah

"Jangan tinggalkan ayna.maafkan ayna yaz."ujarnya membuatkan azwan menggeleng berkali kali.

"Tak.azwan takkan tinggalkan ayna."ujarnya membuatkan idah bertambah sebak.

Azwan memeluk erat idah yang masih dilayani perasaan sedih itu.cukup sakit melihatnya.

"Kita masuk ya? Stop crying ayna"pujuknya sambil mengusap belakang idah .

"Ayna..stop crying.azwan kat sini.Nanti mata sembap dah tak cute"ujarnya lalu ketawa

Namun mendapat tumbukan padu dari idah.

"ayna rahsia tu benda yang perlu ada dan dilalui.Tapi jangan sampai meracuni fikiran.Yaz tahu yaz salah sebab ayna tertanya tanya.Tapi ayna kena ingat dan semat satu je.Pin the whole trust for yaz.Itu dah memadai"ujarnya lagi bersama senyuman

Terjatuhnya Cinta[Completed]Where stories live. Discover now