Idah yang turun dari kereta itu dipandang oleh orang ramai yang hadir.
Baru sahaja melangkah beberapa langkah diikuti rakannya yang lain bersama dengan azwan yang kini berada disampingnya itu.Rupa rupanya azwan juga bersiap dirumahnya bersama rakan seangkatannya itu.
Sebelum bersama sama memasuki perkarangan laman rumah mertuannya itu.Idah disapa oleh pandangan yang membuatkan ia kejung seketika
Nazlifah?
"Ayna?" ujar azwan membuatkan ia berhenti melihat gerangan itu dan menghadap suaminya itu.
"Saja nak panggil"ujarnya sambil tersengih membuatkan idah menjelingnya tajam
Sempat lagi menyakat.
Comel gabungan warna yang direka itu
Dan Lawa rasanya memakai pakaian yang dihiasi sulaman tangan oleh pereka yang ditempah.Terasa bagaikan mimpi dia melalui semua ini.Mimpi apa benda siang hari
Si anak dara duduk bercermin
Anak teruna duduk memahat
Diraih bersanding di atas pelamin
Indah berseri memori terpahatIdah segera memerhati kearah azwan yang tersenyum disebelahnya itu.Takut yang dirasakannya kerana majlis sudah bermula
Rakan rakannya semua menunjukkan thums up kearah mereka ada juga yang tersengih tanda menyakat.
Azwan hanya tersenyum sebelum
Bersuara"Jangan gelabah sebab aku ada.Hulur tangan kau kalau kau perlukan aku"katanya perlahan membuatkan idah mendongak kearahnya.
Idah menghulurkan tangannya perlahan lahan sebelum menghembuskan nafas lega sedikit.
"Sejuknya tangan kau."ujar azwan apabila melihat idah yang serba tidak kena itu.
Rakan rakannya mengambil tempat disisi dan belakang mereka sebagai pengapit berjaya.
"Aku takut dan segan.Rasa tak layak"ujarnya membuatkan azwan tersenyum
"Kalau kau tak layak bukan kita yang diraihkan hari ini.Jangan rasa macam tu semua ni ketentuannya.Terima dan ikhlaskan untuk hadapi"ujarnya membuatkan idah tersenyum nipis.
Kelibat keluar mertua ada dihadapan pintu pagar begitu juga keluarga idah yang menanti penuh senyuman tanda rasa syukur.
Meja yang dihias indah berserta senyuman rakan rakannya lain mengiringi langkah mereka.
Senyuman idah yang kekok kini semakin manis apabila melihat gerangan yang sudah lama tidak ditemuinya sejak tamatnya persekolahan mereka.
Benarlah itu Nazlifah.
Diabaikannya dan dia tetap memaniskan senyuman walaupun berbagai persoalan bermain diminda
"Haa nak kemana tu?"ujar umi apabila melihat kelibat idah yang berlari kemana entah.
Tak padan dengan rupa.Mak mertuanya juga turut ketawa melihat isteri anaknya itu.Lahai kecoh benar.
Idah yang baru saja hendak berlari menapak keatas terlebih dahulu disergah.
"Alaa umi nak ke tandas"rengeknya tanda tidak seleasa.
"Kau ni anak nak ke tandas pun disergah"ujar mama mertuanya itu
Idah apalagi kelam kabut keatas dengan gaunnya yang kembang.Kalau pakai seluar dah boleh berlari agaknya.
"Makcik mana idah?"soal lisa merangkap setiausahanya itu.
YOU ARE READING
Terjatuhnya Cinta[Completed]
RomanceDia yang istimewa "Dalam kita mencari yang sempurna kita kehilangan yang terbaik"💜