Ilse
Ik word wakker doordat Bart uit bed wil stappen. 'Oh sorry Ils.' 'Nee geeft niet goedemorgen.' 'Goedemorgen.' Hij geeft me een kus en gaat op bed zitten en ik ga tegen hem aan liggen. 'Goed geslapen?' 'Ja eigenlijk wel ik was heel moe.' 'Dat is fijn.' 'Jij ook?' 'Ja.' 'Mooi.' 'Maar ik ga even douchen.' 'Ja is goed, dan ga ik me aankleden en ga ik ontbijt maken en bij de meiden kijken.' 'Is goed Ils.' Ik sta op en kleed me aan, als ik geluid hoor vanuit de slaapkamer van de meiden. Ik loop naar hun kamer. 'Goedemorgen lieverds. Oh jeetje gaat het Kena?' 'Beetje.' En ze geeft weer over, ik loop naar de badkamer en vul een beker met water en loop terug naar hun kamer en geef haar de beker aan. 'Dankje.' 'Graag gedaan, hoe voel je je?' 'Slecht.' 'Ik pak je medicatie.' Ik sta op en loop naar beneden en pak het pillendoosje en loop weer naar boven. 'Alsjeblieft.' 'Dankje.' 'Blijf maar vandaag liggen lieverd.' Ze knikt en gaat in de kussens liggen. 'Mama ik ga me aankleden.' 'Ja is goed Laika.' Ik pak een jogging pak van Makena en help haar haar jogging pak aan te trekken. 'Sorry.' 'Hey hey hou eens op lieverd, wees is lief voor jezelf. Je mag je niet lekker voelen.' Ze zegt niks en ik trek haar tegen me aan. 'Dankjewel mama.' Ik glimlach en druk een kus op haar hoofd.
We zitten met zijn drieën aan het ontbijt, Makena is blijven liggen en ik heb haar ontbijt gebracht. Als Asya, Naserian en Ahmed binnen komen. 'Oh sorry goedemorgen.' 'Nee geeft niet kom verder we zijn bijna klaar.' 'Hoe is het?' 'Paar kleine opstart probleempjes.' 'Oh jeej?' 'Ze was misselijk.' 'Vervelend.' Ze komen erbij zitten. 'Goed geslapen?' 'Ja.' 'De bedden liggen heerlijk.' 'Dat is fijn Ahmed.' 'Wat is het plan vandaag?' 'Heb ik niet, een ding is zeker Makena doet vandaag rustig aan, iemand moet boodschappen doen en maakt niet uit wie.' 'Mama mag Jasmijn komen?' 'Van mij wel.' 'Gezellig.' 'Overleg het eerst even met Makena.' 'Ja zal ik doen.' Dan komt Tinka bij me zitten. 'Hey schatje.' Ik knuffel haar. 'Ik ga even boven kijken, ik vraag het wel meteen.' 'Dankje.' Ik loop naar boven gevolgd door Tinka. Ik open de slaapkamerdeur en zie dat Makena slaapt. Tinka wil op bed springen maar ik hou haar tegen, anders wordt ze wakker. Ik wil de gordijnen dicht doen als ze langzaam wakker wordt. 'Sorry lieverd het was niet mijn bedoeling je wakker te maken.' 'Nee geeft niet.' Ze klopt op bed en Tinka springt erop. 'Hoe voel je je?' 'Moe.' Ik ga bij haar op bed zitten. 'En ben een beetje misselijk.' 'Balen lieverd.' Ik druk een kus op haar hoofd. Ze gaat rechtop zitten. 'Malaika, vroeg aan mij of Jasmijn mag komen.' 'Van mij wel.' 'Ja of zeg je we doen het als je je beter voelt?' 'Nee is goed.' 'Vindt het super lief van je.' 'Ik wil naar beneden.' 'Dan regelen we dat.'
Ik help haar rechtop staan en zet haar rolstoel voor haar neer en ze gaat zitten, ze duwt zich naar de trap. 'Mam?' 'Ja, wat wil je dat ik doe?' 'Ik wil proberen de trap af te lopen.' 'Ja is goed.' Ik zet de rolstoel zo dat hij de doorgang niet blokkeert en ik hou Makena vast en we lopen zo naar beneden. 'Tinka kom.' En Tinka loopt naar beneden en rent achter Makena aan. Ik glimlach en volg ze naar de woonkamer. 'Waar is Laika?' 'Malaika ging boodschappen doen om vervolgens Jasmijn op te halen.' 'Super lief van haar.' Naserian helpt Makena en ik zet wat te drinken, als ik merk dat ik word gevolgd door Asya die mij wat vraagt. 'Asya hapana.' Hoor ik uit de woonkamer. 'Wat vroeg ze?' 'Of ze boven mocht kijken.' 'Ja tuurlijk, altijd.' 'Ilse, het is jullie huis.' 'Naserian jullie mogen gewoon overal komen nu jullie hier tijdelijk wonen.' Ik loop terug de woonkamer in. 'Je hoeft niet zo streng te zijn voor Asya ze mag gewoon vragen wat ze wil.' 'Sorry.' 'Nee geeft niet, ik wil juist dat ze vraagt net zoals jullie stel gewoon alle vragen en pak gewoon wat jullie nodig hebben.' 'Dankjewel Ils we zijn je zoveel schuldig.' 'Nee hoor.' Makena begint te lachen. 'Wat is er?' 'In Afrika is gastvrijheid heel vanzelfsprekend daar koken vaak de moeders voor een paar personen extra maar als gast zijnde is het niet beleefd om zomaar dingen te pakken en te vragen want je bent daar te gast.' 'Ik snap het, en als ik nou zeg dat jullie niet te gast zijn maar gewoon hier wonen?' Naserian begint te lachen en knikt. 'Is goed dankje.' 'Geen probleem.'
JE LEEST
Miracle
FanficHet verhaal gaat verder met Ilse, Bart, Malaika en Makena met mooie momenten samen maar ook met tegenslagen die misschien groter zijn dan iedereen had verwacht. Dit is een vervolg op The Other Side. Je kan het in principe apart van elkaar lezen all...