'Kom, maar kleine meid,' zei Morgan snel en keek wat gebelgd naar de jongen. 'Durf je wel tegen je zusje,' zei ze boos tegen de knul. Evi had tranen in haar rode ogen en snifte zacht. 'Jullie weten niet eens dat ik in paniek ben geraakt zojuist,' slikte Morgan meteen erachteraan. 'Ik ben met een toverstokje hier bij jullie plots terechtgekomen,' Jonathan leek niet onder de indruk en keek naar de lucht, waarbij hij een graanstengel weer in zijn mond nam. Morgan nam Evi wat beter op schoot, trok aan haar broekzak en haalde er een doosje met zwavelstokjes uit. Evi was meteen opgeklaard en huilde niet meer. 'Wat is dat,' vroeg ze nieuwsgierig en wilde meteen het doosje uit haar handen pakken. Morgan wist dat als ze het zou laten weten, ze misschien wel niet meer terugkwam naar huis. 'Goed, niet doorvertellen hé,' zei ze tegen Evi en wat luid naar de knul die ongeïnteresseerd naar de lucht stond te kijken.
'Dit is een lucifer,' nam Morgan het woord. En trok een stokje uit het doosje.
Het was een grote lange zwavelstok. Ze stak er eentje aan, door hem langs het doosje te halen. De rode zwavelkop van het stokje werd meteen de kleur geel en een vlam kwam tevoorschijn. Ze hield de vlam dicht bij haar hand en merkte dat het vuur haar hand niet verschroeide.
Jonathan keek en zag het vuur van de zwavelstok. 'Je hand, je hand,' bibberde hij in paniek. 'Evi, het is een heks,' gilde hij iets te hard. Enkele mensen die voorbij liepen zagen plots de jongen gillen en daarnaast een klein meisje op schoot bij een andere dame. Maar die dame had een lucifer in haar hand, wat was daar mis mee? Plots zagen ze dat de hand van de vrouw niet verkleurde door de zwavel. Jonatan rende, als een bezetene het huis binnen en riep iets onverklaarbaars. Plots kwam er een oudere vrouw naar buiten gelopen. Morgan schrok en zag de vrouw kijken naar haar zoon. 'Mam, Evi heeft een heks meegenomen,' riep hij snel.
Morgan wist niet wat ze moest zeggen en liet snel Evi los. Evi wist niet wat er gebeurde ne schrok. 'Nee, niet waar mam,' riep Evi zacht. Jonathan bleef maar wijzen naar de lucifer.
Morgan, gooide onbeheerst en, snel de lucifer weg, maar de lucifer bleef branden.
De vrouw gaf haar zoon een schouderklopje en liep het huis in. Enkele omstanders keken naar Morgan en liepen er snel met een boog omheen. Evi, zag Morgan haar in paniek aankijken. 'Wat gaat er met me gebeuren?' vroeg Morgan oplettend. Jonathan keek bestraffend naar zijn zus en wees naar Morgan. 'Houd, haar in de gaten die heks,' zei hij tegen Evi en liep snel weg.
Evi was erg bezorgd en zag hoe Morgan haar handen naar haar toe liet gaan. 'Nee, ik mag niet van mama,' zei Evi bang. 'Ben jij echt een heks,' vroeg het kleine meisje zachtjes. Morgan schudde snel met haar hoofd. 'Nee, ik ben echt geen heks,' Evi keek zielig naar haar nieuwe vriendin die ze had ontmoet en schudde ook haar hoofd. 'Ik hou ook van jou, maar raak me niet aan,' antwoord Evi zacht. 'Het is mijn schuld, mijn schuld,' bibberde ze een traan rolde langs haar wang naar beneden en rode kringen verschenen rond haar ogen. 'Ik ben bang dat je dood gaat,' Er klonk een paard en wagen en stopte vlakbij het huis. 'Daar zit de heks,' zei Jonathan. Evi rende weg en verschool zich achter een houten ton. Morgan schudde haar hoofd. 'Meekomen, Heks' werd er geroepen. Morgan, stond woest op en greep, naar het doosje lucifers. 'Dit zijn maar lucifers,' zei ze witheet en stampte op de grond. Evi verschool zich nog steeds en keek in paniek wat er gebeurde. De man op de wagen kwam er snel vanaf.
Hij liep op Morgan af en trok aan haar arm. 'Heks, of geen heks, daar spreekt de rechtbank wel over,' zei hij. Morgan voelde de krachtige hand en gaf een kreet. 'Laat me los je doet me pijn,' tranen welde op in haar ogen. De schout deed geen moeite en trok haar mee de wagen in. Morgan kronkelt van pijn de wagen in.
Terwijl Morgan in werd geholpen zag ze vanuit haar ooghoek hoe, Jonathan van een andere man wat dukaten in zijn hand krijgen. 'Ze was gewoon verraden door die knul,' ze keek weg en zag Evi achter een ton zachtjes snikken. De man van het geld stapte ook op de wagen en meteen daarna reed de wagen weg.
JE LEEST
Speel met vuur!
De TodoVerhaal volgt Prompt 1 van de ONC21 wedstrijd = wanneer ze een luciferstokje aansteekt beland ze in een andere wereld = Wanneer Morgan een dure jas koopt en geen geld overhoudt, valt bij haar het kwartje. Ze moest voor haar moeders verjaardag een c...