Sahabat

51 2 0
                                    

*Pov Miya*

Haih, hei Ming. Mung sero sungguh ko Siti mari hari ni. Aku risau dh ni, x sapa2 lagi dio tu.  Aku tanyakan soalan sambil dlm keadaan memikirkan pasal kedatangan Siti. Yup, pada masa tu pun, sek ni ada. Amza, Adib, Izzat, Jeff, sek dia ada. Aku tgk Min cam faham je apa yg aku kata, memang dia faham pun.

Entah la Miya, kau jgn tanya aku. Aku call dia pun x dpt. Dia jenis susah sikit nk angkat call. Macam la aku x kenal dia, jawab Min. Yup memang aku dpt agak apa yg akan dikatakan Min pun.

Jp³, Siti? Sapa Siti? X tahu pun pasal dia. Korang ada sembunyikan apa2 dari kami ke? Tanya Izzat, memang dia x habis2 nk menanya soalan. Dari mula sampai sekarang, soalan je dia punya x habis2.

Dgn x pasal2 Min ketuk kepala dia secara lembut.

Aduh, sakit la Al.

Tahu x pe. Siti tu merangkap sahabat aku. Dia gan aku lama dh x jumpa.  Dia belajar luar negara tu yg dia tiada di Malaysia selama ni. Izzar dan yg lain tidak berkata apa hanya membiarkan aku gan Min je bercakap.

Haih, tapi dh tgh hari dh kot. X kn x sampai2 lagi dia ni? Ke dia sesat kt bandar ni? Haih susah la macam ni Min. Kau ada apa-apa idea x? Aku x dpt fikir la.

Mana la aku tahu. Aku pun x tahu dia buat apa. Takut2 ada sesuatu benda yg dia buat sebelum mari sini. Ye la mana tahu kalau jumpa Farhan dulu ke apa ke macam x kenal dia. Farhan tu dh la bf dia, punya la sedih x jumpa dia selama 1 tahun. Aku jugak kena tempias dia. Al menunjukkan muka x puas hati. Aku faham maksud dia sebenarnya. Farhan kalau x jumpa Siti sah sedih panjang. Min jugak yg kena jadi tempat bersedih dia.

Al, sebenarnya apa yg berlaku? Siti tu akan datang sini ke apa ni? Macam ada sesuatu yg x kena je akan berlaku? Amza mula memikirkan apa sahaja dlm kepala dia, ya maklum la dia hanya nk tahu sapa Siti sebenarnya.

Haih, tadikan bagitahu dh yg Siti tu sahabat aku. Tapi masalah sekarang ni, dia kata mari pagi hari ni, apa dh tgh hari x datang lagi budak tu. Saja cari pasal ke apa dia tu.

Sabar je la, kau ingat aku cam mana? Kalau kau panas aku lagi la. Tapi kn dia betul2 datang ke takut2 x jadi. Kalau x jadi aku ok je cuma tu la, cam mana ya keadaan kau time ada dia ya? Aku mula mengangkat kening kpd Min lalu dia memalingkan wajahnya jauh dari muka aku. Sah malas nk jawab budak ni.

Mi, Siti tu sapa, x pernah dgr pun? Kenapa baru sekarang aku dgr pasal dia? Ke ada apa2 yg korang sembunyikan dari kami? Adib pula bertanya. Memang dia kenal lama dh Min tapi x semestinya Min akan ceritakan semuanya kpd nya.

Adalah sebabnya x bagitahu korang pasal tu dulu. Jgn la marah Dib. Min mengusap rambut Adib menyebabkan Adib menempis tgn Min kerana malu. Sek aku hanya memerhati sahaja tingkah laku Min dan aku memerhatikan Amza macam mula menunjukkan muka. Sah merajuk gan Min pasal hal usap kepala Adib. Aku pun mencuit Izzat suruh tgk Amza tu. Dia terus menyakat Amza tentang muka dia tersebut.

Haih, cam ada yg merajuk je tu. Muka cam x puas hati lepas tgk Al gan Adib. Lantas semua melihat satu sama lain. Amza mula memerah muka dia sebab tahu sapa yg dimaksudkan Izzat tu. Aku punya rasa cam nk ketuk je kepala Izzat tu sebab menyakat Amza. Aku suruh pujuk bukan menyakat dia ni. Saja cari pasal. Pada masa yg sama, Min perasan sapa yg dia kata. Lantas mengusap rambut Amza jugak. Lalu Amza terbangun dan mengundur ke belakang akibat terkejut tambahan malu sebab Min mengusap kepala dia. Dia terus marah la, sebab malu, hahaha.

Apa ni Al, jgn la usik rambut aku ni. Kalau nk usik, usik rambut Adib je la, x payah la aku. Sah malu dh tu Amza, baru Min nk balas tiba2 datang satu suara satu arah belakang. Suara tersebut mengatakan sesuatu dan sgt di kenali Min dan aku. Yup Siti sudah sampai. Aku gan Min tgk dia menyandarkan badan dia di dinding tapi apa yg peliknya dia punya pakaian memang berubah dari biasa. Dgn memakai baju dan skirt putih pendek sekali ikat rambut 2 dan pakai kaca mata. Cam budak nerd aku tgk. Aku gan Min terlopong sikit tgk. Siti pun mendapatkan kitorang yg tgh duduk sambil tersenyum.

thanks crushWhere stories live. Discover now