حازم يأتي بقربهم ليغلق الهاتف: سلام!
ايهاب بهدوء: طلعت الاول!؟
حازم كما لو ان الامر طبيعي يتحدث بطبيعه: اه!؟ مبروك ليك.يأتي الاستاذ ليفك هذا الاندهاش: هلا شباب.
ينظرو له: هلا استاذ.
ينظر الاستاذ لهم: مبارك لكم.
يبتسمو له: شكرآ.
الاستاذ ل حازم: انت ممتاز ليش ماكنت تظهر كل هاد وتقدي المحاضرات نوم ها!؟
يبتسم حازم برفق: صوتك سحر استاذي.
يضحك له الاستاذ ليقول: علي كل حال الف مبروك.
حازم: الله يبارك فيك استاذ.
ينظر ل ايهاب: اول مره احد يشاركك الاول كانت تشارك اميره بس بتضل متفوق بنقاط لكن اليوم انت وحازم نفس المستوي ولا خطأ.. احسنتم.
ينظر ايهاب ل حازم بعدم تصديق دا هو يلي مش بيفتح كتاب ومقضي طول واقته في المدرسه لا نوم لا للعب؟ طيب ازي!
ضل يفكر كثيراً حتي انه لم يلاحظ ان الاستاذ ذهب..ميمي: اهييي حازم من اين لك هذا!؟
يضحكو...
ايهاب يفق من شردته علي صوت ضحاكهم..
سعد: بجد ازي عملت كدا!؟
اميره: كنت منتظره تفوقك دا من اول العام.. ملفك يثبت انك في كل المدارس يلي راحتهم كنت الاول بتفوق في الدراسه والرياضه.. بس دا كنش واضح بس دلوقتى انا مندهشه.يبتسم حازم: ممكن اكون نايم بس سامع ممكن اكون بلعب كتير بس عشان صحتي البدانيه.. ممكن اني مش بركز بس بكون فاهم هما بيقولو اي.. انا مش بذاكر كتير لاني بحفظ بسرعه فهمت خلاص مافيش داعي اذاكر ارجع بس قبل الامتحان وسيب الباقي لله.
خالد بدهشه: مش هقول حاجه غير برافو و صقف لك.
يصفق بالفلعل ليخجل حازم: هييي.. بس..
هدي: مبروك.
سعد: علي كل حال الف مبروك.مؤيد: مبروك ياصاح.
شهد: الف مبروك يامتفوق.
يضحكو..
اميره: مبروك.حازم: الله يبارك فيكم خلاص ياجماعه الله.
يضحكو..
ينظر حازم ل ايهاب: اي ياهوبا مش هتقولي مبروك!؟.
ايهاب ينظر له: مبروك.
يبتسم له حازم.يذهبو للمنزل وايهاب لا يتحدث فقط يجلس علي هاتفه..
اخبرو الجميع علي نتائجهم والجميع سعيد لهم..
ضلو يحتفلو حتي المساء...
ذهب الجميع لمنزلهم..
الجميع جالس يتحدث في الصالون وايهاب بقف في الحديقه
ميمي و ولدته و والده والجد وهدي يتحدثو فقط الذين موجودين..
أنت تقرأ
زٍوٌآجّ آلَصّغُآر (مكتمله)
Romanceتحت وعد صداقه بين الاجداد لم يستطيعو ان ينفذوه ليجبرو الاحفاد علي تنفيذه.. صديقان يتفقو ويوعدو بعضهم ان يزوجو اول أطفال لهم لبعضهم لكن يرزقا هما الاثنين بأولاد ولم ينجبو مره اخري يجعلو اولادهم يوعدوهم انهم سوف يزوجو ابنائهم لبعضهم اول مولد... مات...