"صوت طرق الباب"
يخرج سعد من حمامه بعد ان كان يغسل وجهه بعد ان افاق ليقول وهو متجه للداخل: اتفضل..ينفتح الباب ليلتفت يرهم..
سعد: انتو؟
هدي تدخل لتبعده من امامها لتجلس علي السرير وترفع قدمها وتعقدها.
سعد ينظر لهم ميمي تجلس علي كرسي المكتب..
يتنهد ليقف امام هدي: رجلك والسرير!
هدي وهي تنظر له: كبر دماغك..
سعد: يابنتي اتعلمي النضافه بقي.
هدي بملل تخلع الكوتشي: تمام كدا.
سعد يجلس: في ايه؟
ميمي: لا احنا جين نسمع مش نتكلم قولنا انت بقي في ايه؟سعد بتعجب: علي ايه بظبط؟
هدي: مالك.. حيران.. زعلان.. سرحان.. تعبان.. في ايه؟سعد ينزل نظره: اممم.. فيش عادي بس ملل مش اكتر دراسه وزفت.
ميمي: من يومك بتدرس؛! ايه التغير؟
هدي تنظر له ثم تبتسم بخبث لتنظر ل ميمي بحماسه: خلاص ياميمي تعالي نروح ل حازم هو كويس.سعد ينفخ خده ليخرج زفير قوي: لا حول ولاقوة الابالله.
يقلب عينه بملل..ميمي بسرعه: ايوووه.. يبقا حازم؟ ليه بقي هاا متضايق ليه منه؟
هدي بعفويه: ايوه غريبه مع انها لطيف وطيب؟
...
في منزل ايهاب يفيق لينظر حوله ولا يجدها يتنهد ليدخل حمامه ويغسل وجهه ليبدل ملابسه وينزل يسأل عن ميمي..ايهاب: ماما امال فين البنات؟
فاطمه وهي تتصفح علي هاتفها: عند سعد ياحبيبي روحو يشوفوا ماله الايام دي..ايهاب يؤمي لها بتفهم
ايهاب: طيب انا اروح اشوفهم.
فاطمه: ماشي ياحبيبي روح.يخرج ايهاب ليذهب لبيت سعد ويدق الباب تفتح ولدته ليعانقها ويتحدثو قليلا..
سعد في الغرفه: وانا اتضايق ليه منه اصلا مين هو؟
ميمي: اهدا طيب براحه..
هدي بملل: غريب.. الولد عملش حاجه!
ينظر لها بجديه: وانا ماقولتش حاجه ضده علي فكره!
هدي: تنكرش انك متضايق منه.
سعد: انا مش حابه اعتقد من حقي احب يلي عايزه ومحبش يلي عايزه دي مشاعري انا.
ميمي تنظر لهم وكيف اشتد الحديث بينهم: طيب ياجماعه..
هدي بسرعه: يلي يغيظ انك حتي مش عارف ليه مش بتحبه! ليه يومين وعمل فيك كدا.سعد بنرفزه: هدي... ماتعصبنيش انا ماقولتش حاجه ل روميو بتاعك ده.
هدي ببرود : روميو.. وبتاعي.. ياريت ده انسان في قمه الذوق والاخلاق.
سعد بصرخ: يبقا روحي عنده جايه عندي ليه.
هدي تقف بسرعه: معاك حق ايه يلي جبرني اتحمل عصبيتك يلي مالهش داعي دي.سعد يقلب عينه بغضب...
ميمي تقف: بسسس... ايه ده مالكم!
هدي ترتدي حذائها لتنظر لها: انا همشي.. ده ماينفعش الواحد يتكلم معه.
سعد بغضب: وانا ماجبرتش حد يكلمني ياست هدي.
تشوح بيدها وهي تخرج: ولا تجبر العيب عليا اني جيت اصلا..
أنت تقرأ
زٍوٌآجّ آلَصّغُآر (مكتمله)
Romanceتحت وعد صداقه بين الاجداد لم يستطيعو ان ينفذوه ليجبرو الاحفاد علي تنفيذه.. صديقان يتفقو ويوعدو بعضهم ان يزوجو اول أطفال لهم لبعضهم لكن يرزقا هما الاثنين بأولاد ولم ينجبو مره اخري يجعلو اولادهم يوعدوهم انهم سوف يزوجو ابنائهم لبعضهم اول مولد... مات...