"جدي الله يخليك انا عندي امتحانات لازم اذكر!"
قالها مؤيد في ترجي لجده في صله الالعاب الرياضيه ويقف مدرب الفنون القاتليه يتمرن مع ايهاب..
الجد: بس النهارده من بكرا ابدأ ذاكر.
مؤيد بسرعه : بس..
الجد ينظر له بحده ليصمت وينظر امامه سعد ينظر للمدرب بتركيز يقترب منه مؤيد والجد جالس ينظر ل ايهاب وهو يعلمه المدرب..مؤيد: يابني ينفع يلي احنا فيه دا؟
سعد وهو ينظر للمدرب: احسنلك تستسلم تمام وركز مع الكابتن عشان ماتتكسرش.مؤيد ينظر للمدرب مفتون العضلات والطول منظره حتي يخيف! من يتجرأ علي لمسه هذا؟! او حتي التدرب معه؟
نظر ل سعد بسرعه ليقول في حماس: احنا نشتغل علي جسمنا احسن...محدش هيقدر يقف قدامنا لو جسمنا بقي زي الكابتن كدا!؟
سعد ينظر له بصبر: مؤيد ياحبيبي دا اصعب من التمرين الله يخليك تفتحش علينا فتحه.
مؤيد يتنهد بنزعاج: حظ البنات.
سعد: حظهم ليه...جدي مش بيخليهم يطلعو من المطبخ شويا تعلمهم ماما فاطمه وشويا خالتي نور وشويا ماما! والله صعبنين عليا.مؤيد يربت علي كتفه سعد: ميصعبش عليك غالي ياخويا.
سعد بتريقه: هما الغالين يااخويا.
يضحكو بخفه..يتدرب ايهاب مع الكابتن بدقه يرفع يده ويعطي التعلمات ل ايهاب..
الكابتن: ايهاب..ركز اشوي..يمين مو يسار كيف تتفاده ضربتي اذا بتعطيني وجهك.!!؟ايهاب يقف ويتنهد وهو يلبس قفزات المالكمه.
ايهاب وهو ياخذ انفاسه: لكن مش قادر اسيطر او اتوقع حركاتك!
الكابتن يتنهد ليسند كف يده علي كتف ايهاب وهم ينظرو لبعضهم والجد ينظر بتعجب
الكابتن: ايهاب لحد اليومين يلي فاتو كنت بتقدر تعمل كدا..في حاجه شغالك عشان كدا انت مش مركز.يخفض ايهاب نظره..
الكابتن: تمام انت ارتاح خمس دقايق وبعدين نكمل همرن سعد لوقتها.ايهاب: تمام شكرا ياكابتن.
الكابتن يربت علي كتفه بأبتسامه
الكابتن يؤشر ل سعد: سعد تعال.سعد يقف ويتجه نحوه..
ايهاب يجلس بجور مؤيد ليمد له مؤيد نظارته و منشفه يبتسم له ليأخذهم يربت علي وجهه بالمنشفه ثم يرتدي النظاره ويتنهد وينظر ل سعد..
مؤيد: انت بخير؟ من لما وصلنا وانت مش مركز!؟ايهاب ينظر له: انت كمان ملاحظ كدا؟
مؤيد: دا يلي واضح للكل!
ايهاب يتنهد ليتذكر قبل ساعتين.........
ايهاب وسعد و مؤيد يدخلو النادي الرياضي وامامهم جدهم واقف الجميع ليحي الجد وجاء المدير مخصوص له..
أنت تقرأ
زٍوٌآجّ آلَصّغُآر (مكتمله)
Romanceتحت وعد صداقه بين الاجداد لم يستطيعو ان ينفذوه ليجبرو الاحفاد علي تنفيذه.. صديقان يتفقو ويوعدو بعضهم ان يزوجو اول أطفال لهم لبعضهم لكن يرزقا هما الاثنين بأولاد ولم ينجبو مره اخري يجعلو اولادهم يوعدوهم انهم سوف يزوجو ابنائهم لبعضهم اول مولد... مات...