בעיניי, הדמויות צריכות להתפתח במהלך הסיפור. זה יכול להיות קצת, זה יכול להיות הרבה, אבל הן צריכות להיות שונות בסוף מאיך שהן היו בהתחלה. אם לא, זה כאילו שכל מה שקרה לא השפיע עליהן בכלל, ואם דבר כזה קורה אני חושבת שאתם צריכים להעיף מבט על העלילה שלכם ולבדוק שהכל בסדר.
היוצא מן הכלל הוא סיפור קצר, וגם שם יכולה להיות התפתחות. תלוי במקרה.1) אישיות & אופן תגובה
אישיות זה בטח הדבר הראשון שעולה לכם כשאתם חושבים על פיתוח הדמות. שינויים באישיות ובאופי של הדמות אילו דברים שאמורים לקרות במהלך הסיפור, אבל זה לא יכול לקרות תוך שני פרקים. אם אתם עושים שינויים כאלה, תוודאו שאתם מראים את התהליך, כדי שלא נחשוב שיש לדמות פיצול אישיות או משהו. אפשר לעשות שינויים גדולים כאלה רק בפרקים של '_____ שנים לאחר מכן', או '_____ שנים קודם לכן', דברים בסגנון הזה.
בכל מקרה, האישיות שלנו יכולה להשתנות מאוד בחלוף הזמן, לפעמים אפילו בזמן קצר. זה תלוי באילו חוויות אנחנו עוברים, ואני מניחה שהדמות הראשית שלכם תעבור חוויות יחסית.... מטלטלות, מאחר וזה סיפור.
הם לא חייב להיות דברים עצומים שמשנים את האישיות מקצה לקצה, זו יכולה להיות פשוט התבגרות. אני מאוד שונה ממה שהייתי שנה שעברה, אבל שום דבר קיצוני לא קרה לי (חוץ מקורונה, מלחמה ומחסור בביצים).
יש כמה דברים שקצת קשה לשנות. נגיד, אם הדמות שלכם מאוד חכמה, כנראה שהיא תהיה חכמה גם בסוף הספר, כי שום דבר- איבוד זיכרון, מכה בראש... - לא יכול להטפיש מישהו (אני יודעת, להטפיש זאת לא מילה). יכול להיות שהוא יאבד מהידע הכללי שלו, אבל האינטליגנציה שלו תישאר אותו דבר. גם קשה להפוך מישהו לא מצחיק לסטנדאפיסט, אלא אם הוא בעצם הסתיר את חוש ההומור שלו כל הזמן הזה.
דברים אחרים, כמו טוב לב או אופטימיות, הם דברים שיחסית קל לשנות. לדוגמא, אם המון דברים רעים יקרו לדמות שלכם היא עלולה להפוך לפסימית, ואם הרבה אנשים פגעו בה, יכול להיות שהיא לא תהיה טובת לב ובוטחת כמו שהיא הייתה בתחילת הספר.לגבי אופן תגובה, הוא די נובע מהאופי של הדמות, שינויים באופי יגרמו לשינויים באופן תגובה.
כשאני אומרת אופן תגובה אני מתכוונת לכמה הדמות מאמינה בדברים שאומרים לה, איך היא תפעל במצבי לחץ, וכו'.
לדוגמא, אם הדמות שלכם עברה הרבה כאב, בפעם הבאה היא תצליח לקום על הרגליים יותר מהר, או לתת פחות יחס לדברים שפעם היו נראים לה כמו טרגדיה. אם הדמות שלכם נלחמה בכנופיות רחוב, בהמשך האינסטינקטים שלה ישתפרו והיא פחות תיבהל מדם ופציעות.
זה דברים קטנים שאם תשתמשו בהם נכון יכולים להבהיר טוב מאוד כמה הדמות התבגרה. במצב כזה הקורא יכול לקרוא את הפרק הראשון ואז את הפרק האחרון, ויגלה דמות שמתנהגת שונה לגמרי.2) מראה חיצוני
מראה חיצוני הוא לא חשוב כמו פיתוח האופי, אבל זו דרך ברורה להראות שינויים בדמות. שינוי במראה חיצוני יכול לקרות יחסית מהר, בתהליך של כמה פרקים, ולא במשך סיפור שלם.
לדוגמא, יש את כל ספרי החנון-שעושה-מייקאובר, ששם השינויים בבגדים מבטאים את השינוי באופי, אבל אני מדברת על דברים שמתרחשים בסדר ההפוך- קודם הדמות משתנה ואז המראה שלה משתנה.
נניח שהדמות שלנו השתנתה והתחילה לעשות דברים נועזים יותר, יכול להיות שהיא תחליט לגזור את השיער, או לעשות קעקוע. או שהדמות נפגעה מבן והתחילה להיות יותר מודעת לעצמה ולאיך שהיא נראית, אז היא תתחיל ללכת עם שמלות ולעשות גוונים בשיער.
כמו שאמרתי, שינוי במראה חיצוני הוא לא הכי משמעותי, אבל אפשר להשתמש בו בשביל להראות בצורה יותר ברורה מה השינוי שנעשה בדמות. אבל שימו לב שאתם לא בונים על זה, כלומר שאתם דואגים לתת מקום לשוני גם בדרכים אחרות.
YOU ARE READING
טיפים & טריקים לכתיבה בווטפאד [מתורגם]
Diversosכל מה שלמדתי על כתיבה בכלל ובווטפאד בפרט. ~ רציתי לשפר את הכתיבה שלי (ואת האנגלית שלי) אז החלטתי לשתף את חוכמת האמריקאים עם שאר הישראלים שאין להם כוח לקרוא אנגלית. וואלה, למדתי המון. מקווה שתלמדו גם אתם :) (תחרות כתיבה קלילה בפרקים האחרונים.) כל ה...