~~~~~~~~~~~~~~~15~~~~~~~~~~~~~~~
If you're just a dream,
I would say it's a pretty and sad dream•°•°•°•°•°•
"Ri, jomlah teman I turun bawah. Belajar masak dengan mummy" Hana menggoyangkan lengan Nazri yang sedari tadi sibuk bermain game.
"Kejap la. You turun dulu. I tengah game ni" balas Nazri dengan mata yang masih tertumpu pada pc didepannya.
Nazri bukanlah kaki game, tapi sudah lama dia dan gengnya tidak bermain bersama. Jadi, peluang yang ada takkan disia-siakan.
Hana geram melihat reaksi Nazri. Dia berjalan keluar dari bilik sambil menghentak kaki. Bibir dimuncung tanda protes.
"Jangan hentak-hentak kaki macam tu. Tak baik" tegur Nazri.
"Ish, yelah. Nanti turun tau, Ri!"
Nazri senyum sumbing melihat kerenah Hana namun menyambung kembali gamenya.
"Naz mana?" soal Datin Saffiya. Kepala dijengah sedikit mencari kelibat anaknya.
"Gaming. Hmm... Mummy, Hana nak minta tolong boleh?" Ujar Hana dengan nada perlahan. Dia malu
"Tolong apa?"
"Sebenarnya, hmm Hana tak pandai masak. Hana nak minta mummy ajar boleh?" Ujar Hana takut-takut.
"Hana tak pandai masak?" Ulang Datin Saffiya lagi. Dia terkejut sedikit.
"Hmm haah. Hana tak reti"
"Hana boleh buat apa je? Telur dadar? Nasi goreng?" soal Datin Saffiya.
Niatnya hanya untuk mengukur tahap kepandaian Hana memasak. Kalau Hana tahu basic, boleh lah dia ajar makanan yang berat-berat.
Hana menggeleng.
"Hana tak reti semua. Hana tak pernah masak" jawab Hana jujur.
'ya Allah Hana, teruknya kau ni. anak dara jenis apa lah kau. Basic pun tak reti' bebel Hana pada dirinya.
Kalau ikutkan hati, memang tak nak dia bagitahu mummy Nazri yang dia tak pandai masak. Malu. Tapi disebabkan dah janji dengan suami dia, terpaksa lah juga tebalkan muka. Buat sajalah muka tembok.
"Hmm. Okay lah kalau macam tu. Tapi, mummy nak every weekend, Hana belajar masak dengan mummy or your mom. Boleh?" Pinta Datin Saffiya.
"Okay"
Datin Saffiya mula mengajar Hana cara memasak. Dia mulakan dengan cara memotong ayam.
"Okay, Hana potong ayam ni, ikut saiz yang Hana nak makan. Jangan besar sangat. Tak cantik nanti." Hana mengangguk.
Pisau dicapai sebelum dia mula mengikut pergerakkan dan arahan yang diberi oleh mummy Nazri. Selesai potong ayam, Hana disuruh mencuci ayam dengan membuang lemak yang berlebihan.
"Kenapa kene buang lemak dia?" soal Hana.
"Supaya makanan yang kita masak tu lebih berkahsiat and bersih" tidak bosan Datin Saffiya menjawab pertanyaan Hana.
YOU ARE READING
MR. SWEET MILIK HANA ✔️
RomanceSetelah kehilangan tunang di hari pernikahannya, Hana Fazira redha dengan aturan keluarga. Pertembungan dengan mamat annoying bernama Nazri Syahir cukup membuatkan Hana naik darah. Tanpa disedari, Nazri menjadi pilihan keluarga Hana. Kenapalah banya...