08

12 5 0
                                    

"KAU siapa? Kenapa kau selamatkan aku?" soalku.

"Bukan ke sepatutnya kau kena berterima kasih kat aku sebab dah selamatkan kau?"

"Kau tak jawab pun soalan aku. Kau siapa? Kenapa kau selamatkan aku? Kau kenal aku ke?" tanyaku bertalu-talu. Aku tidak mengendahkan kata-katanya sebentar tadi.

Lelaki itu menjulingkan mata ke atas kemudian dia berkata, "Aku tahu kau bukannya perempuan yang lawa ni. Kau orang lain kan?"

"A... apa maksud k... kau?"

Sekejap asal aku gagap tiba-tiba ni?

"Nama aku Haikal. Aku pun sama macam kau. Tempat kita bukan di sini. Kita cuma menumpang je dalam badan ni," ujar Haikal. Dia menuding ke arah dirinya sendiri bagi merujuk pada ayatnya yang terakhir.

"Jadi kau tahulah yang aku bukannya Cath," kataku perlahan setelah memproses apa yang berlaku.

Seseorang yang mempunyai masalah seperti aku telah menyelamatkan aku dari bahaya. Betul ke dia memang termasuk dalam badan orang lain setiap kali tidur sama macam aku? Tapi macam mana boleh jumpa kat sini? Dekat dalam mimpi pula tu!

"Oh! Nama perempuan ni Cath ke? Lawa nama," balas Haikal.

Mata aku kecilkan memandangnya.

"Cath ni dah kahwin tau!"

"So kiranya kau nak cakap yang korang kahwin lepas tu kau larikan diri?"

Dia memandang aku atas bawah. Tahu la aku pakai baju pengantin sekarang ni tapi tak payahlah nak pandang aku ni macam buat kesalahan besar sangat. Eh, tapi memang salah besar jugak lah kan?

"Bukanlah! Kau tak faham!"

"Salah. Aku faham semua benda. Kau tu yang masih mentah," Haikal berpeluk tubuh. Wajah dia kelihatan begitu sombong apabila mengucapkan kata-kata itu.

Eee... acah je dia ni. Aku mencebik bibir.

"Buktikan kat aku yang kau tak lari dari wedding Cath," ujar Haikal.

Aku terdiam.

Haikal yang melihat aku masih tidak mengucapkan sebarang kata, menarik senyum sinis.

"Betul kan kau lari? Tak kesian ke dekat Cath? Memandangkan hari ni hari paling bermakna buat dia, aku tak rasa kau patut rosakkannya hanya sebab kau yang ambil alih tubuh dia hari ni," kata Haikal.

"Yakin je cakap macam Cath ni wujud. Ini kan cuma mimpi!" ujarku tidak puas hati.

Haikal mencampakkan sebuah tin kosong ke arah aku. Tin itu tepat mengena pada kepalaku.

"Hei! Sakitlah!" Aku usap kepalaku yang terasa sakit setelah terkena tin itu. Aku memandang dia dengan tidak puas hati.

Dia ni kan memang suka buat orang sakit hati ke apa? Kalau yang sakit tu hati je tak apa, ni sekali badan aku yang sakit. Dahlah lengan aku ada sedikit luka kesan bergolek atas jalan tar tadi. Lepas tu, nak tambah lagi sakit dekat kepala aku pula.

"Haa, tengok tu. Kau rasa sakit, kan?"

Aku berhenti mengusap kepala. Cuba memproses kenapa aku rasa sakit sedangkan ini hanyalah mimpi.

"Sebab tulah ada kemungkinan yang Cath tu wujud," ujar Haikal.

"Habis tu kalau aku kena langgar kereta tadi aku boleh mati ke?" soalku dengan polos.

"Entah. Cubalah buat kalau berani," balas Haikal sambil menjongket bahu.

Bulu roma aku menegak mendengar jawapannya. Seramnya. Aku tak boleh bayangkan apa yang akan berlaku kalau aku kena langgar tadi.

disebalik mimpi。Where stories live. Discover now