SINARAN mentari memunculkan diri dan menyengat kulit-kulit makhluk yang melata di atas permukaan Bumi; memaksa makhluk bergelar manusia untuk bangkit dari perbaringan dan bergentayangan di muka Bumi, mencari rezeki Tuhan; seperti selalunya.
Hari ini pun diteruskan lagi, seperti selalunya.
"Kaider, bangunlah! Dah pukul berapa dah ni!" tempik wanita itu, mengejutkan Kaider yang sedang lena diulit mimpi. Budak itu bangun dan menguap penuh kantuk.
"Haih, kamu ni Kaider. Bulan depan kamu dah nak masuk darjah enam, nak periksa besar! Kalau macam ni perangai kamu, susahlah nanti!" leter wanita itu.
Kaider menggosok-gosok kelopak matanya.
"Alah, mak, baru pukul berapa ni… Hari ni kan cuti, biarlah Kaider tidur dulu. Letihlah kalau bangun awal hari-hari," omel budak lelaki itu.
"Banyaklah kamu punya letih! Pergi mandi cepat, tengah hari buta dah ni!" arah mak. Kaider mengeluh kecil.
Dia menyapu tubir mata dengan hujung jari.
Aneh, ada linangan air mata pada pelupuk matanya.
"Dah, kamu menangis ni kenapa pulak? Mimpi buruk ke?" soal mak kehairanan.
"Entahlah, mak. Kaider rasa macam panjang aje mimpi tadi. Tapi tak ingat pulak mimpi apa," balas Kaider sambil menyapu saki-baki air matanya.
"Hm, iyalah iyalah. Dah dah, pergi mandi cepat. Karang mak piap sedas baru tahu."
"Iyalah iyalah. Kaider pergi mandi. Aduh, mak ni pun… Tak relaxlah," balas Kaider sambil menggaru-garu belakang kepalanya.
Mak menjeling ke arahnya. Kaider membalas jelingan itu dengan mata yang dipicing tajam. Mereka saling berbalas jelingan.
Suasana hening seketika.
Sedetik kemudian, secara serentak ketawa meletus daripada kedua-dua anak beranak itu. Mak mencapai kain tuala Kaider yang tersangkut pada pintu dan melemparkannya ke arah anak tunggalnya yang baru hendak meningkat remaja itu.
"Cepat-cepat sikit, Kaider. Nanti turun, kita makan sekali eh?" pesan mak.
"Okey mak."
====
KAIDER membuka pintu dan menuju ke dapur. Kelihatan mak sedang menghidangkan makanan di atas meja. Ada seseorang di meja makan,
"Bangun pun anak ayah yang sorang ni," sapa ayah. Ayah mengukir senyuman kecil.
Kaider tersentak seketika. Dia seperti pernah merasai situasi ini sebelum ini.
Déja vu.
"Dah dah, mari makan sekali Kaider. Jamila, awak pun mari makan sekali, pinggan mangkuk tu biar aje dulu. Nanti saya tolong basuhkan," ajak ayah. Mak membuka apronnya dan berjalan ke arah meja makan.
YOU ARE READING
CERPEN: Nyawa dan Hati
Short Story[Kompilasi Cerpen Tema Rawak] NYAWA DAN HATI: Di era kegilaan dunia, untuk hidup pun manusia sanggup mensia-siakannya. Sahan, sebagai seorang Pejuang bertugas untuk mengetuai misi-misi memburu sampel makhluk ganas bergelar Infeksis. Namun ada sesuat...