BAB 4

1K 26 0
                                    


Bunyi derapan kaki yang semakin mendekat, membuatkan Annisa segera menoleh. Mukriz muncul dengan riak wajah yang sukar untuk digambarkan dengan kata-kata.

"Macam mana keadaan tengku?" soal Annisa tidak sabar-sabar.

Mukriz pandang wajah Annisa dengan riak hairan.

"Luka di tangan tengku agak teruk."

"Habis tu? Takkan kita nak berdiam diri aje? Tak nak bawa dia ke hospital?"

"Tengku tak suka pergi hospital." Mukriz menjawab tenang.

"Hah? Kenapa pulak? Dah tua bangka pun takut nak jumpa doktor ke?" soal Annisa terkejut.

"Siapa cakap aku takut?!"

Annisa menoleh. Begitu juga Mukriz.

Zayyan yang masih memakai kemeja berlumuran darah tadi, muncul di situ dengan tangan yang sedang memegang puntung rokok.

"Kalau tengku tak takut, kenapa tak nak pergi hospital?"

"Bukan urusan kau." Zayyan menjawab sebelum menghembuskan asap rokok.

Annisa ketap bibir cuba tahan perasaan marah. Sakit pula hati tatkala mendengar kata-kata lelaki itu.

"Fine. Suka hati tengkulah. Nak mati ke...nak hidup ke..." Annisa berkata sebelum melangkah menuju ke pintu utama. Tangan cuba memulas tombol pintu, namun tidak berjaya.

"Saya nak balik. Buka pintu ni."

Bibir Zayyan mengherot tatkala lelaki itu pamer senyum sinis.

"Kau nak bagi arahan kepada aku?"

Annisa merengus.

"Saya nak balik. Tengku faham ke tak?" Annisa dah mula nak naik angin.

Zayyan mula melangkah menghampiri gadis itu, membuatkan dada Annisa mula berdebar-debar.

"Kalau tengku nak apa-apa kan saya, saya akan jerit."

Namun, kata-kata Annisa langsung tak meninggalkan kesan buat Zayyan. Malah, kini dia sedang berdiri betul-betul di hadapan gadis itu.

Annisa cuba memberanikan diri menentang pandangan lelaki itu.

"Kau memang perempuan yang berani."

Annisa tak tahu sama ada dia patut rasa bangga tatkala mendengar kata-kata lelaki itu, ataupun sebaliknya.

"Aku akan lepaskan kau kalau kau berjaya buka pintu tu. Kalau tak...."

"Hah? That is not fair." Annisa menjawab dengan nada tak puas hati. Masakan dia mampu nak buka pintu tu sedangkan dah terang-terang pintu tu berkunci.

Zayyan pula pamer senyum sinis.

Rasa tercabar dengan perbuatan lelaki itu, membuatkan Annisa kembali memulas tombol tersebut. Namun, ternyata perbuatan itu hanyalah sia-sia. Disebabkan bengang, pintu itu ditendang pula.

"Aduh!" Annisa mengerang kesakitan.

Zayyan hanya ketawa sinis. Puas hati apabila dapat mengenakan gadis itu.

"Give up?" soal Zayyan sambil hembus asap rokok ke muka Annisa.

Terbatuk-batuk Annisa dibuatnya, membuatkan darahnya mula naik sehingga ke kepala. Tanpa berfikir panjang, Annisa terus merampas rokok di tangan Zayyan dan mencucuhnya pada pintu tersebut berkali-kali.

Tengku Zayyan Al-Muttaqin,  Mr. cold-bloodedWhere stories live. Discover now