Krik, krik, krik..
Suasana malam yang sepi yang bercampur dengan bunyi cengkerik terasa tenang.
Ryna menuju ke kolam halaman belakang sebaik selesai solat jemaah maghrib dan isyak bersama.
Hal ini sudah pun menjadi rutin buat keluarga Dato Khalid setiap hujung minggu.
Seluar dilipat ke tiga bahagian menampakkan betis, kaki dimasuk dan dibiarkan rendam, rambut lembutnya yang sedikit panjang hingga ke aras atas pinggang diraup ke belakang dan menongkat kedua tangan kebelakang.
Anak mata hazel mendongak ke permukaan langit dan melihat ke arah bulan penuh yang terang bercahaya.
Di dalam fikirannya..
'Kenapa aku rasa lain ea time aku tengok mata dia? Kenapa aku rasa berdebar setiap kali aku ingat dia cakap..
"wait for me"
Haish, perasaan apa ni ya Allah'
Sambil memikirkannya kejadian 2 minggu lepas, tiba satu suara menyapa gegendang telinganya.
"Fikir apa anak papa ni?" sambil Dato Khalid mengambil tempat di salah satu kerusi rehat yang berhadapan Ryna dan kolam.
Ryna menoleh, "Tak fikir apa pun pa" nafinya.
"Hahaha, papa kenal sweety pie papa bukannya berapa saat" Dato khalid melihat Ryna.
Mata hazel Ryna bertembung sesama hazel milik Dato Khalid, "Bukan apa pa, just ada sorang lelaki ni haritu.."
Tak sempat dihabiskan kata-kata, Ryan datang dari dalam rumah, "Ha papa dengan Ryna borak apa?"
Niat Ryna untuk memberitahu tentang lelaki di medan selera hari kemarin mati. Ryna terus diam.
Dato Khalid sedar riak wajah anak gadisnya, dia kenal wajah itu.
"Tak ada apa, Ryna cerita yang Dian berjaya masukkan keluarga Arlan yang boyfriend dia tu ke agama indah kita. Alhamdulillah" Dato Khalid tersenyum.
"Haah, Dian ada cerita haritu. Alhamdulillah" Ryan duduk disebelah Ryna sambil bersila.
"Ryan, kau tahukan yang minggu depan kita jadi bridesmaid yang pegang dulang hantaran kak Disa?" tanya Ryna ke Ryan.
Kening terjongket, "Ha? Asal kita pula yang kena? Dian?" soal Ryan. Nasib apa pula aku kena ni? Bukan bridesmaid semua perempuan ke? Asal sesat lelaki pula ni?
"Aku dah agak dah. Kau tak buka phone kau lagi kan? Kitaorang ada buat group for all bridesmaid time majlis nanti. Dian pun jadi" jelas Ryna.
Ryan mengeluarkan iphone nya dan menekan apps whatsapp "Berapa bridesmaid dia? Kau cakap macam ada sepuluh" jari yang agak keding itu lincah mencari group yang disebut Ryna.
"Memang ada sepuluh pun" tenang Ryna menerang.
"Ha?! Lepastu aku sorang bridesmaid lelaki? Tak nak lah. Dah lah banyak hantaran"
"Alah jom lah, dah suami and family kak Disa tu sama-sama kaya memanglah hantaran banyak" pujuk Ryna.
Ryan menggeleng kepala, "Ah tak nak" lalu bangun dari duduknya terus menuju ke dalam rumah dan naik ke biliknya.
"Ish, bukan suruh kahwin pun, orang suruh jadi bridesmaid je" ngomel Ryna.
"Hahaha, dah-dah. Esok-esok je pujuk Ryan, pergi masuk tidur. Dah lewat" kata Dato Khalid.
Ryna memuncungkan bibirnya, "Okay papa, goodnight, sweetsdream and love you pa"
Laju Ryna bangun dari tempatnya dan melangkah ke Dato Klalid, mendapatkan tangan kanan papanya lalu mengucup begitu juga diberi kucupan di kedua belah pipi papanya.
YOU ARE READING
Senyuman terakhirmu
Altele[Ongoing] "Beautiful destiny" - Ryna Luthfya bt. Khalid Luthan. Gadis yang berusia 25 tahun yang sangat cantik dilengkapi mata hazel dan sentiasa tersenyum gembira walau apa jua keadaan. Tak semestinya lah dia senyum sepanjang masa. Ada faham? Haa...