1: Vacature

9K 89 51
                                    

POV: Fenna
Ik ben Fenna de Houtte, een werkeloze vrouw van 24 jaar die sinds haar 16e bij haar beste vriendin is ingetrokken. Je hoort het goed, ik woon al 8 jaar bij mijn vriendin thuis. De reden hiervoor is dat mijn ouders beiden zijn overleden in een auto-ongeluk. Ik weet niet wat er precies gebeurd is, maar eigenlijk wil ik het ook niet weten.

Esmee was ook 16 en mijn beste vriendin sinds de 3e klas van de middelbare school. Ze had haar ouders overgehaald om me bij hun in te laten trekken. Ik kende haar ouders ook al heel lang, dus ontzettend moeilijk was het niet.

Nu wonen Esmee en ik in ons eigen appartementje in Zoetermeer. Aan mijn ouders denk ik niet meer heel vaak. Het boeit me niet zo veel, maar als iemand ernaar vraagt word ik vaak wel stil.

Esmee is ook een 24-jarige vrouw. Ze werkt in Blijdorp bij de afdeling Olifanten, haar favoriete dieren. Altijd is ze al geïnteresseerd geweest in zoölogie en biologie. Tegenwoordig besteed ze haar vrije tijd meer aan gamen en YouTube kijken.

Ikzelf heb altijd meer interesse gehad in de filmindustrie. Sinds dat ik een klein meisje was droomde ik er al van om regisseur van een geweldige film te worden. Maar helaas, niet elke droom komt uit. Ik heb mijn productie-studie wel afgemaakt, maar geen enkel bedrijf wilt me aannemen, omdat ik te 'amateuristisch' ben. Ik vind het een schande. Het voelt alsof alles voor niks was.

Momenteel zit ik op bed, een beetje door insta te scrollen. Ik hoor in de kamer naast me dat Esmee weer met vrienden aan het gamen is. Ze is zo fanatiek dat de buren al 2 keer hebben gevraagd of het misschien iets zachter kan. Ik ben er inmiddels wel aan gewend. Zelf game ik nooit. Ik heb een paar keer meegekeken met wat Esmee nou precies doet, maar ik vond het veel te veel lawaai en prikkels. Geef mij maar liever een goede film.

Ik zie bovenin mijn scherm dat het al 19:00 is. Tijd om eten te bestellen. Het is vrijdagavond en dus bestellen Esmee en ik altijd. We hebben aan het eind van de week vaak geen zin om te koken. Alhoewel ik eigenlijk toch niet echt iets te doen heb naast huishouden.

We hadden vanmiddag al bedacht dat we pizza gingen eten. Ik weet wel wat mijn beste vriendin lekker vindt, dus ik bestel een pizza shoarma voor haar en een vier kazen pizza voor mezelf. Daarna ga ik op de bank zitten en zet ik de tv aan.

Een paar minuten later kwam Esmee haar kamer uit gelopen. "Hey Fen, hoe gaat het ermee?" "Prima. Ik verveel me alleen een beetje." "Wat kijk je?" "Oh, niet echt iets. Ik was een beetje aan het zappen." "Kunnen we alsjeblieft YouTube kijken? De Bankzitters hebben net een video geplaatst." Ze smeekt bijna, dus ik moet een beetje grinniken. "Die 5 puberale gasten? Als jij het graag wilt vind ik het prima."

Zelf kijk ik bijna nooit YouTube. En als ik het kijk dan zijn het vaak Engelse vlog kanalen. Esmee rolt met haar ogen om mijn opmerking, maar kan er ook wel om lachen. Ze zet YouTube aan en uiteraard is het nog op haar kanaal ingelogd. "Oh ja ik heb trouwens pizza besteld net." "Shoarma voor mij?" "Uiteraard Essie." "Je weet dat ik het kut vind als je me zo noemt." "Klopt." Ik grijns, maar Esmee kijkt me boos aan. "Rustig maar, wees blij dat ik de goede pizza heb besteld. Ik had ook Hawaï kunnen bestellen." "Gadver! Wie eet dat nou?"

Ondertussen staat de 'Bankzitters' video al aan. Esmee zit bijna in de tv te kijken naar hoe deze jongens voetballen. Ik vind het vrij saai, maar gelukkig gaat de bel. "Ik ga wel." Zeg ik, maar ze kijkt niet eens op of om. Ik schud mijn hoofd en grinnik een beetje.

Ik heb de pizza's aangepakt en de bezorger wat fooi gegeven. Op de mat lag nog wat post wat ik meeneem. Op 1 brief na is alles voor Esmee. De brief voor mij is van mijn oma die geen mobiel wilt, omdat ze dat eng vindt. Voor Esmee is er een belastingbrief, een brief van haar vriendje en een brief van haar werk.

"Zet je video heel even op pauze alsjeblieft. Er is post voor je." Esmee zucht, maar doet wat ik zei. "Geen belasting hoop ik?" Ik overhandig haar maar gewoon de brieven. Esmee steunde toen ze de belastingbrief zag. "Fen, ik ga het je nu maar gewoon echt zeggen. Je moet een baan gaan zoeken!" Ik schrik van haar plotselinge boosheid. "Maar je weet dat-" "Je hebt nu wel vaak genoeg gezegd dat je niks kan vinden, maar ik kan niet weer alles van ons huis voorschieten. Ga desnoods bij de supermarkt werken, maar vindt gewoon een baan alsjeblieft." Ik zucht heel diep, maar knik als antwoord.

Essie heeft haar video weer aangezet en we zijn rustig onze pizza's aan het opeten. Althans rustig, ik ben alleen maar aan het piekeren over een baan. Als afleiding bedacht ik om gewoon een beetje mee te luisteren naar de voetbal video. Het is nog steeds redelijk saai. Hoe kan Esmee dit zo leuk vinden?

"Allemaal ontzettend bedankt voor het kijken. Nu we weer een keer gevoetbald hebben weten jullie dat we net zo slecht zijn als altijd. Behalve ik natuurlijk, ik ben een natuurtalent. Ja, blijf vooral lekker verder dromen Koen. Houdt je bek boomer. Nou goed, ik zal het andere nieuws nog even vertellen. Het is nu begin augustus en we wonen nog in het mooie Casa del Huts, maar begin september zijn we hier allemaal weg. Dat weten jullie uiteraard, maar de vacature voor het productie sletje wordt vervroegd op onze insta gezet. Dus heb jij nou productie gestudeerd, ben je 18+ en opzoek naar een baantje? Check onze insta nu!"

Hoorde ik dat nou goed? Een vacature voor productie. "Fen! Dit is je roeping. Je wordt gewoon het nieuwe productie sletje van de Bankzitters!" "Productie sletje klinkt nou niet echt als een aantrekkelijke baan." "Ach, niet zeuren jij. Jij bent al een jaar wanhopig op zoek naar een baan in de productie. Nu ga je er een krijgen ook!"

En zo begon er een nieuwe fase in het leven van Fenna.

Productie sletje | bankzitters (Matthy)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu