BAB 5

2.2K 138 7
                                    

Di dalam bilik Haziq memikir siapa dalang semua ini.Daripada satu masalah datang lagi satu masalah.Dahlah masalah pasal kat markas belum selesai tambah pula masalah dia sudah bernikah dengan perempuan kampung anak orang gaji tak setaraf langsung dengan diri dia.Tetapi dia tidak kisah sangat.

"Arghh!Siapa sial yang buat ni.Memang cari nahas,sial!."bentak Haziq secara tiba-tiba.

Nuryn yang baru masuk ke dalam bilik Haziq itu tersentak dia memandang Haziq dan Haziq pon memandang dirinya.Dia menundukkan kepala ke bawah.

"Kau nak apa datang sini,hah?!"tanya Haziq,dingin.

"T-tadi m-mama s-suruh saya t-tido d-dengan a-awak"balas Nuryn,gagap.

Haziq memandang isterinya atas bawah.

"Kau umur berapa?"tanya Haziq.

Nuryn memandang Haziq berkerut "L-lapan b-belas."kata Nuryn.

Haziq menganguk.Dia pandang Nuryn lalu dia mengambil bantal dan selimut dicampak ke arah Nuryn.

"Kau tido kat bawah tu.Perempuan kampung macam kau ni memang layak tido kat nawah tu paham?!"kata Haziq.Dia merebahkan diri di atas katil King itu.

Nuryn mengutip selimut dan bantal lalu dia tido di lantai bersebelahan dengan Haziq.Dia berjalan menutup lampu bilik dan dia membaringkan diri di tempat itu.Terus dia terlelap.

Haziq memandang Nuryn yang di sebelah bawah katil itu.Dia memandang wajah Nuryn.Dia mengakui Nuryn memang ada rupa paras yang menawan dan cantik dengan bulu mata yang lentik mata membulat hidung sedikit mancung dan bibir yang merah itu.Dia mengalihkan pandangan ke syiling bilik tidur dia.Perlahan-lahan mata dia tertutup rapat.

PAGI.

Nuryn mencelikkan mata sedikit.Dia memandang jam yang berada di dinding bilik tidur suaminya itu.Pukul 5.45 dia bangun keluar dari bilik tidur itu menuju ke bilik tetamu.
Dia mengambil tuala dan baju untuk mandi.

Selesai mandi dia mengambil sejadah dan telekung yang sedia ada di dalam bilik ini.Dia memakai.Sejadah dibentangkan menghadap kiblat dan dia mengangkat takbir.Selesai solat dia berdoa ringkas.Dia melipat sejadah dan telekung dan letak di tempat asalnya.

Dia kembali ke bilik tidur suaminya itu.Jam sudah menunjukkan pukul 6.25.Dia berjalan ke arah katil.

"Awak bangun solat subuh."kata Nuryn sambil menepuk perlahan lengan suaminya itu.

"Hmm"respond Haziq.Dia mengeliat kecil lalu memandang isterinya disebelah.Mata mereka bertentangan.

"Kau tak reti nak tepi ke?.Aku nak mandi dulu."kata Haziq,dingin.

"Maaf"balas Nuryn berlalu pergi meningalkan Haziq.Dia menuju ke dapur.

Haziq selesai mandi dia mengambil kain pelikat dan mengambil sejadah di bentangkan menghadap kiblat.Selesai solat dia membaca doa ringkas dan melipat sejadah dan kain pelikat dia letak di tempatnya.Dia mengambil baju kerja dia.Selesai menukar baju dia turun ke bawah.

"Morning,ma.Morning,pa"kata Haziq.

"Morning"balas mama dan papanya serentak.

"Ma,harini Iqah dengan Ayden balik kan?"tanya Haziq pada mamanya.

"Haah,tak sabar mama dah lama sangat tak jumpa diorang."kata mamanya.

"Nanti Rith selau kena tinggal lah kan"kata Harith,baru turun menuju ke meja makan.

"Ish,kamu ni.Mana ada mama tinggal kan kamu.Kamu ni sama je dengan abang dengan ayah kamu nie.Asyik kerja aja"kata Mamanya.

"Alah,mama.Sorrylah Rith bukan saja-saja nak tinggal kan mama syarikat papa tu banyak sangat kerja."balas Harith.

Dia adalah COO syarikat  kepada syarikat papa dia.Manakala abangnya,Haziq merupakan CEO syarikat papanya.Papanya pulak hanya datang untuk tengok sahaja jika ada berkaitan masalah yang anak mereka tidak dapat selesaikan.Tapi dalam masa yang sama Harith perlu melawat semua syarikat papa dia yang berada dia luar negeri.Nasib buka luar negara.Kalau luar negara abangnya yang akan amik alih.

"Hmm.Yelah mama paham.Mana pulak menantu mama ni?"kata Mamanya.Haziq melihat mamanya.

"Nuryn!Sini makan dengan kitaorang!"teriak mamanya.

Nuryn yang sedang mengangkat jag teko itu terus terkejut mendengar jeritan si mertua.Mahu luruh jantung dia.Cepat cepat dia membawa air ke hadapan.

"Apalah kamu buat tu lama sangat Nuryn oiii!Tu duduk sebelah Haziq"arah mamanya.Nuryn hanya mengikut dia duduk di sebelah Haziq.

"Nuryn malam ni adik ipar kamu nak datang.Nanti kalau kamu tengok anak teruna mama yang si Ayden tu mesti kamu suka dia"kata Puan Sri Halimah.Sahaja mengenakan anak dia lagi sorang ni.

"Memang anak Mama sorang tu aje yang hensem yang lagi dua ni muka macam orang penagih dadah ke?"kata Harith.Tak puas hati dia.

"Ish!Apa kamu ni mana adalah.Tiga-tiga anak teruna mama ni hensem sebab tu banyak perempuan tergila-gila kan."kata Mamanya.

"Aik?Sejak bila mama ada 3 orang anak teruna?"kata Harith.

"Yelah,kamu abang kamu adik kamu."balas Mamanya.

"Mama yakin ke si Haziq ni teruna lagi?"kata Harith sambil tergelak.Dia melihat muka abangnya merah seperti menahan marah.

"Ya allah yelah.Mama lupa tak akanlah kamu tak terkam si Nuryn tu kan?"kata Mamanya sambil menjungkit kening.

Nuryn sudah berona merah muka dia.Haziq pula muka tak usah kata sudah merah menahan marah pada si adik.

"Kan mama.Tak lama dengarlah tangisan budak kecil."kata Harith.Mama dan Papanya menganguk setuju.

"Cepat-cepat bagi papa cucu.Papa pon dah tak sabar nak pegang cucu sendiri"kata Tan Sri Luth Mikael.

"Tah,aku pon tak sabar nak anak saudara.Kalau kau hebat mesti isteri kau dah mengandung sebulan nanti aku tunggu keputusan.Sebab aku rasa waktu mama dengan papa pon macam tu."kata Harith menjongkit kening.

Mama dan Papanya sudah berona merah.

"Ish,kamu ni Harith janganlah cakap macam tu malulah."kata Mamanya.

Nuryn hanya menunduk kepala.Haziq pandang ke arah adik dia lalu sepak kaki si adik.Harith menahan sakit.Haziq memandang isteri dia.Dia mengeluh seketika.

Semua sudah bangun dari meja.

DI DAPUR.

"Nuryn,mak kamu dah balik ke?Tak nampak pon dia pagi ni."tanya Mamanya.

"Tadi mak balik sekejap katanya nak tengok ayah."balas Nuryn.

"Ouh,kalau macam tu kamu ikut mamalah beli barang nak masak nanti."kata mak mertua dia.

Nuryn menganguk.Dia kehadapan melihat suaminya sedang mengambil kunci.

Haziq yang rasa diri dia diperhatikan dipandang Nuryn yang memandang dirinya.Dia mengangkat kening.

Nuryn mengambil langkah pergi dekat Haziq.

"Nanti saya nak ikut mama pergi pasar raya boleh?"tanya Nuryn.Haziq menganguk sahaja.

Nuryn menghulurkan tangan.Haziq yang paham maksud itu menghulurkan juga tangan dan Nuryn mengucup tangan dia.

"Terima kasih"Kata Nuryn.

Haziq keluar pergi ke kereta Audi miliknya.Manakala Harith ke kereta Audi milik dia.Masing-masing bergerak untuk ke tempat kerja.

JANGAN LUPA VOTS!Bye

EDITING|𝙼𝚁𝚂 𝙷𝙰𝚉𝙸𝚀 𝙻𝚄𝚃𝙷𝙵𝙰𝙽 𝙼𝙸𝙺𝙰𝙴𝙻[𝙲]✓Where stories live. Discover now