BAB 1

5.1K 197 6
                                    


DI KAMPUNG

Nuryn Raudah nama yang sangat indah,tetapi hidupnya tidaklah seindah namanya.

Dia bersiap siap untuk masak sarapan pagi untuk mereka sekeluarga makan.

Nuryn ini tidaklah kaya mereka sekeluarga hanya hidup cukup cukup makan sahaja.Ayahnya kaki judi.Jadi memang mak dia lah tempat ayahnya meminta duit untuk berjudi.

Ibunya itu berkerja sebagai pembantu rumah di satu rumah agam yang cukup besar gaji ibu dia pun boleh tahan besar.

"Nak masak apa ek?"tanya Nuryn sendiri.

"Hah!Kalau masak nasi lemak pun ok jugak nie"kata Nuryn.

Dia pun bertungkus lumus memasak nasi lemak.

"Kau masak apa nie?"tanya ayah Nuryn.

"Nuryn m-masak n-nasi lemak ayah.D-duduklah a-ayah."kata Nuryn tergagap gagap.Dia agak takut dengan ayahnya ini.

"Hmm.Mana pinggan hidanglah tu pun nak kena ajar ke?!"marah Encik Sulaiman.

"M-maaf a-ayah.S-sekejap y-y-ye"balas Nuryn.

Nuryn berlalu ke dapur kembali untuk menghidang makanan yang dimasak dan mengambil pinggan.Dia kembali ke meja makan sambil menghidang makanan.

Dia duduk dia meja makan berhadapan dengan ayahnya ini.

Dia kembali ke bilik dia untuk mengutip baju kotor dia dan ayahnya serta ibunya.Dia mengisi kedalam bakul dan bakul itu di pegang untuk bawak ke sungai untuk membasuh baju-baju tersebut.

SKIP

Haziq bangun dadi tidurnya.Matanya melihat sekeliling lalunl terus memasuki kamar mandi untuk mengosok gigi dan mandi.Dia mengenakan pakaian pejabat berwarna hitam turun ke bawah sambil menjinjit beg kerja nya.Dia kemudian pergi ke meja makan.

Selamat Pagi Tuan Muda Haziq"sapa Mak Jah,pebantu rumah keluarga ini.

Mak Jah ini mempunyai keluarga kecil mempunyai seorang anak perempuan bernama Nuryn Raudah.(Ya,gadis yang saya cerita diatas.)Suaminya kaki judi jadi dia perlu bekerja jika tidak anak beranak mereka akan dipukul si suami dek kerana tidak memberi duit.Mak Jah sudah hampir 2 tahun berkerja dia rumah ini.

"Morning,Mak Jah"balas Haziq sambil tersenyum nipis.Sekadar nampak tidak nampak saja.

Dia berlalu ke meja makan lalu duduk di hadapan mama mereka.

"Morning Pa.Morning Ma."sapa Haziq kepada Mama dan Papanya.

"Morning"balas Tan Sri Luth Mikael dan Puan Sri Halimah.

"Mana anak mama yang lagi sorang tu?"tanya Haziq mencari kelibat adiknya,Harith.

"Biasalah, adik kamu tu tidur lagilah semalam buat apa sampai penat pun tak taulah."kata mamanya

"Mungkin dia tengok TV kot mama semalam."balas Haziq.

"Hmm. Yelah."balas mamanya.

"Kamu projek besar tu macam mana?"tanya papanya.

"Hmm.Okey,pa lagi sikit je nanti dan lulus."balas Haziq.

Tan Sri Luth Mikael hanya menganguk.Dia sangat mempercayai anak nya ini kerana anaknya ini sudah biasa handal projek besar besar jadi dia tidak kisah memberi projek itu kepada anaknya.

"Okeylah,Ziq gerak dulu tau mama,papa."kata Haziq sambil mengangkat punggung dari kerusi meja makan.

"Okeylah,hati hati."kata Mamanya

"Baik ma,Ziq pergi dulu. Assalamualaikum."balas Haziq

Terus dia bergerak ke arah kereta Audi dia dan kereta itu terus meluncur pergi.

JANGAN LUPA VOTS TAU GUYS!!

EDITING|𝙼𝚁𝚂 𝙷𝙰𝚉𝙸𝚀 𝙻𝚄𝚃𝙷𝙵𝙰𝙽 𝙼𝙸𝙺𝙰𝙴𝙻[𝙲]✓Where stories live. Discover now