السلام عليكم ورحمة الله وبركاته قرائي الاعزاء إشتقت لكم كثيرا ادعموني لاكمل الكتابة تصويت كومنت استمتعوا بالفصل نور وسهى وهم يركضون الى غرفة روضة اختهم بسعاده فهم لم يتوقعوا ان تاتي لها تلك الفرصة الذهبية يدخلون عليها بجنون سهى وهي تقول يلا يا عروسة عشان نجيب لك شويه حاجات كده ونذوقك عشان تطلعي قمر فترد نور بنفس الحماس ايوا يلا قومي عشان نعمل شوبنج معك بالمرة روضة بهدوء وكان الموضوع لا يعنيها مش عايزه اطلع اعمل حاجة سهى وهي تردح نعم يا اختي ده انا ما صدقت يجي اليوم ده عشان نطلع تقولي لي مش عامله حاجة نور وهي تكمل ردح لا ما هو مش بمزاجك هتطلعي يعني هتطلعي ثم ارتموا فوقها هم الاثنان واخذو يقبلوها وهم يقولوا يلا يا رودي عشان خاطري تعالي نطلع سوا وحشتنا لمتنا روضة وهي تبعدهم عنها بصعوبة فهي جسدها لم يعد يتحمل تلك الاوزان ضخمة بالنسبة لها فهي صغيرة جدا ايه خلصتوا الاكسجين مش قادره اخد نفسي سهى شوفوا البت اللي كانت دبدوبة بتتريق علينا نور ايوا والنبي قومي يا اختي وانتي عامله زي البوسة كده فتدخل سلمى من الباب وهي تقول بوسة بوسة وزي ما بيقول المثل لبسو البوصة تبقى عروسة وهي هتبقى احلى عروسة في الدنيا روضة وهي ليس لديها طاقة للكلام خلاص ماشي ادوني خمس دقائق البس بس سهى ونور وهم يقفزون هيييييييييييييه يلا متتاخريش يا عروسة ثم خرجو وتركوها لتتجهز روضة وهي لا تريد القيام من مكانها او بمعنى اصح هي ليس لديها طاقة لتتحرك من الاساس ترجع بظهرها الى الخلف وتتمدد على سريرها ثم تغمض عيناها وهي واضعه يدها على راسها من الصداع وكانها قد اعلنت الاستسلام للحياة وفورا يقفذ في ذاكرتها صورة عمر في الرحله وتذكرت مواقف كثيرة له وتذكرت كتاباتها عنه في ذلك الدفتر الذي لم يفارقها منذ كان عمرها 6 اعوام فهي تعتبره صديقها الوحيد فكم كتبت به عن عمر وكم رسمت له صور كثيرة وكم تخيلت انها هي العروسة التي سيختارها كم كنت اتمنى ذلك فتفر دمعه هاربه من عيناها وهي تقول عمر مين فوقي يا روضة عمر مين ده اللي يبص لك انتي فين و عمر فين عمر ده حاجة كده ادب وجمال واخلاق اكيد مش هيبص لك انتي اللي كل الناس بتتكلم عليكي عمر ده هياخد بنت جميلة مش انتي هياخذ بنت راقية ومتبهدلتش في حياتها زيك هو انتي فيكي ايه يتحب اصلا عشان عمر يحبك انتي اخرك تتجوزي راجل كبير اوحد مطلق مرة او واحد يكسب فيكي ثواب ولا واحد يكون عايز ينتقم منك يا رب ساعدني انا تعبت من الحياه ما بقاش عندي حاجة اخاف عليها غير حلم يا رب ما توجعنيش فيها يا رب نفسي تعيش حياه مستقرة وما تتمرمطش زيي ثم فتحت عيناها لتعود الى الواقع وسرعان ما اغمضتها لتتخيل مرة اخرى شاب وسيم ممسك باقة زهور ويهديها لها ويقول لها انه يحبها ومستعد ان يتحدى كل العالم ليبقى معها وياخذها على الفرس الابيض ويكون فارس ويحضر لها بلالين كثيرة ويحتويها لتكون هي طفلته المدلله فيعوضها عن طفولتها ويعوضها عن حياتها التي سلبت منها ويعوضها عن قرار زواجها الذي لم يكون باختيارها ثم فقط على طرقات الباب فقالت خمس دقائق بس ثم نهضت بسرعه وقد ملئت روحها ببعض التفاؤل وتوكلت على ربها ثم ارتدت ملابسها وخرجت ل تتفاجا بنور وهي تقول خلاص يا روضة مش هنطلع هنعمل شوبنج على النت روضة ليه بس ما كنا هنتمشى شويه سهى بحزن على روضة بابا مش موافق انك تطلعي معنا واحنا مش هنطلع من غيرك روضة وهي تصنع اللامبالاه لا عادي اطلعوا انتم نا كده كده ما كنتش عايزه اطلع سهى لا تعالي اهدي هنجيب لك كل حاجة من على النت دلوقت تعادوا الى غرفتها وقد بدلت روضة ملابسها ولكن كل التفاؤل تبخر ليحل محله الياس والحزن العميق اخذوا نور وسهى يختارون لها ملابس وياخذون رايها ولكنها كانت شبه مغيبة عن الواقع فضربتها سهى على راسها بخفة وهي تقول ما تفكريش كثير كلها ساعات وهتروحي له يااختي نور بنفس الهزار لا مهو حقها برده تفكر فيه هو بصراحة مز ويستاهل روضة وهي تضربها على راسها سهى وقد صفقت على يدها ده الحلوى بتغير من دلوقت روضة في نفسها انا اصلا ما اعرفش هو مين عشان اغير عليه انا بضربها عشان تسكت دماغي مصدع سبحان الله فسروا الموضوع على مزاجهم وعملوا لي فيلم قال بفكر فيه قال ولا هو في دماغي اصلا بس بصراحة متحمسة اني اشوفه او بمعنى اصح نفسي البس الفستان الابيض واكيد هطلع حلوى وبعد مرور بعض الوقت قد اشتروا لها نور وسهى كثيرا من الملابس والاكسسوارات والميكب و غيرها من الاشياء التي تحتاجها العروسة ثم خرجت نور لتسال امها ماما هي روضة مش هتروح الكوافير سلمى لا مش هتروح نور طيب يا ماما مش هنشتري لها فستان عروسة سلمى مش لازم لبسيها اي درس شيك وخلاص عشان بابا مش موافق انها تطلع وانتي عارفه الفساتين دي على الاقل بتحتاج يومين على ما تشتريها وكده نور ماما ايه رايك ناجر لها فستان سلمى خلاص يا نور اللي باقول لك عليه اعمليه وانتي ساكته عادت نور الى غرفة روضة وقد فرت دموع كثيرة من عيناها على حال اختها التي لم تكتب لها الفرحة في كل مراحل حياتها سهى بحماس ايه مش هنروح الكوافير نور لا احنا اللي هنزوقها روضة بحماس طفولي مش مشكلة نفسي البس الفستان وخلاص وفي هذه اللحظة خرجت نور من غرفة روضة وهي ترقد لكي لا ترى روضة دموعها ثم جلست خارج الغرفة وقد انفجرت في بكاء مرير فهي لم تتحمل تلك الصدمة فمابالكم بروضة التي اكبر امنياتها ان ترتدي ذلك الفستان خرجت سهى وراءها لتجدها جالسه على الارض و منهارة من البكاء جلست سهى بجانبها واحتضنتها ثم قالت نور في ايه يا حبيبتي انتي زعلانه من روضة ولا ايه ما تكونيش بتحبي عمر نور انتي هبله يا بت امك عايزاني البس روضة دريس ومش هتجيب لها فستان عروسة تخيلي كده وروضة من الصبح عماله تبص في الساعة كل خمس دقائق ومستنيه الوقت يعدي عشان تلبس الفستان تخيلي وهي عماله تتخيل شكله عليها و فرحانة انا كنت باقول انها اتقبلت الموضوع عشان فرحتها بالفستان تخيلي اروح دلوقت اكسر قلبها واقول لها مش هيجيبوا لك الفستان يوم فرحك هيطلعوكي عادي بدرس وخلاص مش هيعملوا لك زفة ما فيش حد هيحضر لك فرحك هتروحي كانك متطلقة مرة يا شيخة ده حتى اللي بتطلق بقو بيعملوا لها فرح ثاني حرام عليهم اللي بيعملوه فيها والله ما يرضا ربنا ده سهى بعصبية ازاي اسلام ساكت على الهبل ده نور والله ما اعرف سهى خلاص يا نور تعالي نحاول نقنعها ثم توجهو الى غرفة روضة ليجدوها واقفه المرءاة وقد لفت جسدها بمفرش سرير ابيض و مطرز بالذهبي ليبدو عليها كل فستان ثم سبتته على جسدها بالدبابيس واخذت تدور في الغرفة بابتسامة بريئة وقد صففت شعرها وتركته مفرود على ظهرها لتبدو كالاميرة او اكثر جمالا ووضعت بعض لمسات الميكب الخفيفة على وجهها الطفولي الرائع و اخذت تدور وهي تضحك بجنون وتمسك بهاتفها وتلتقط لها بعض الصور وهي تبتسم وتقول خلاص يا روضة هانت و هتلبسي الفستان اللي كان نفسك فيه من زمان سهى ونور وقد نزلت دموعهم ف مسحوها بسرعه وتوجهو اليها وهم يقولون تعالي يا هبله ايه اللي انت عاملاه في نفسك ده وفي هذه اللحظة يدخل احمد الغرفة وقد راى روضة بذلك المنظر مما اثار غضبه فانفجر فيها قائلا ايه الهبل ده هو انتي اخدتي على لف الملايات غوري اخلعي القرف ده ما انتي اخرك تتخدي كده بردو ياتك القرف عمرك ما هتنضفي ابدا ثم تركها وخرج بعصبيته التي لا يستطيع ان يسيطر عليها فمنظرها ذلك ذكره بنفس اليوم المشئوم وفي نفس الوقت هو حزين لانه كسر قلبها في هذا اليوم المميز في حياتها ولكنه ماذا يفعل هو لا يستطيع ان يسيطر على غضبه كل ما راها وعند روضة جلست على الارض وسقطت دموعها فاخذت تمسحها بسرعة لكي لا يرونها سهى ونور وهي تبكي ثم نزعت المفرش بغباء والقته على الارض وارتمت على سريرها باستسلام وتعب وهي تحاول بلع غصاتها المتتالية وروحها تتمزق الما ولا تستطيع الكلام ولا تستطيع ان توقف عيناها من البكاء نور وتتوجه اليها فتضمها بحنان والتشدد على ضمتها لها وتاتي سهى فتشاركهم العناق ايضا فيظهرو كسحابة سوداء من الاحزان التي تمطر الما موميت وانفجروا في بكاء وكل واحده منهم تحاول ان تتماسك من اجل الاخرى وبعد مرور بعض الوقت استطاعوا ان يمسحو دموعهم فتقول سهى مخففة الالم ايه يا جماعة هو احنا ما صدقنا تيجي حاجة تعيطنا ولا ايه فتكمل روضة ايوا كنا محتاجين نعمل حفلة نكد نور استني بقى لما اقول لك على الكبيرة عشان ننزل بالشوط الثاني من ماتش النكد ده انتي مش هتلبسي فستان روضة بصدمة اخترقت روحها وجمدت الدم في عروقها حتى الدموع ابت النزول وما كان عليها الى انها ابتسمت ابتسامة وجع وهي تدعي اللامبالاه قائله يلا جات على الفستان مش مشكلة العريس مز نور ايوا طبعا مز سهى اللي فكرتك هتفضحي الدنيا روضة في نفسها لماذا افعل ذلك وانتم لم تجعلوني اختار شريك حياتي و لم اتمسك بذلك الحق فلا استطيع ان اقاوم الان واطلب الفستان الابيض الذي هو حلم كل فتاه او بمعنى اصح لقد جاء ابي ليمنعني من طلبه بتلك الكلمات الممزقة للقلب فانا لم يعد لدي طاقة لادافع عن نفسي ولا لا اتكلم حتى فيكفيني الما كل الاحزان التي تحيط بي ويكفيني صبرا انني مازلت متمسكة بتلك الابتسامة التي تحمل بداخلها جبال من الاحزان ويكفيني املا انني على يقين ان الله لا يضيع اجر الصابرين ف يا رب ان كان هذا بلاء منك فانا راضية بقضائك وان كان هذا الالم ليغفر ذنبا قد اقترفته فاغفر لي وارحمني وانت خير الراحمين وبعد مرور ساعتين ان كانت روضة تجهزت بالكامل فقد لبست درس باللون الابيض يشبه الفستان ووضعت على وجهها بعض اللمسات الرقيقة من الميكب وغطت راسها بحجاب ابيض فبدت جميلة ورقيقة جدا بالاضافة انها ارتدت خاتم صغير باللون الفضي وسلسلة من نفس اللون تحمل قلب صغير مقسوم الى نصفين مكتوب على النصف الأول منه I hope you will accept me in your heart. وعلى النصف الثاني مكتوب I'm the crazy one who loves you despite you .
نور يالهوي على القمر حاجة كده فوق الخيال سلمى بابتسامة والدموع تلمع في عيناها فهي كم تمنت ان تراها بالفستان الابيض ولكن ماذا تفعل فاحمد لم يوافق على ذلك تحتضن روضة وهي تقول الف الف الف مبروك يا قلب ماما ربنا يفرحك يا بنتي سهى بابتسامة ايضا احلى عروسة يا اخواتي ايه العسل ده ادعوا لي بقى انا اللي زوقتها سلمى بنتي حلوى من غير حاجة اصلا روضة وهي ليست معهم اصلا هي فعالام اخر مليء بالاحزان فهي لا تشعر باي فرحة ولا سعاده مثل اي عروسة في الدنيا هي فقط تفكر في مصيرها المجهول وفي مكان اخر يرتفع صوت الاغاني والزغاريد والتبريكات وينزل عمر من على الدرج وقد ارتدى افخم انواع البدل فكان يشبه الفارس بحق اميرة وهي ممسكة بالبخور حبيب ماما بسم الله ما شاء الله عليك هتتحسد يا عمر عمر ولا حسد ولا حاجة يا ماما اميرة هتروح فين دلوقتي يا حبيبي عمر يلا يا ماما نروح نكتب الكتاب في بيت عمو احمد اميرة خلاص روح انت وابوك اكتبوا الكتاب و هاتوها وتعالوا عمر ليه هو انتم مش هتيجوا معي اميرة لا احنا زوقنا الجنينة بتاعتنا وهنعمل لكم حفله صغيرة كده عمر تسلمي يا ماما اميرة تسلم انت من كل شر يا حبيبي ربنا يبعد عنك الوحش يا ابني يا رب عمر شكرا يا ماما بعد اذنك وانصرف منى وهي تميل على اميرة يا عيني عليك يا ابني زي القمر وهيتجوز دي اميرة انتي هبله ده انا هاجوزها له شهرين كده ولا حاجة واخليه يطلقها منى يا اختي ده انتي ما عندكيش غير ولد واحد طيب كنتي خدي له سهى ولا البت ميرنا بنتي زي القمر وها تسعدوا اميرة كان نفسي اخذ واحده من بناتك ان كانت ميرنا ولا دنيا بنات بصحيح مش دي ميرنا وقد اخذت بالها من الكلام بعيد الشر انا مش عايزه حد دلوقت منك لله يا ماما قال ميرنا قال دنيا شكلك هتتجوزيه يا ميرنا ميرنا يا تك نيله ده انا مابتقهوش وبعدين مالها روضة يعني ما بنت طيبة ومحترمة وكل الدنيا جايه عليها دنيا الله اعلم هي مظلومه ولا لا ميرنا بصراحة انا مش قادره اشوفها غير انها بريئة وخصوصا بعد الحلم اللي انا حلمته بها دنيا بصراحة وانا كمان دي ما بتعرفش تكذب اصلا وكل حياتها كان حلمها تعيش مبسوطه وخلاص ميرنا ربنا يفرحها كان المفروض نروح لها دنيا اعمل ايه لماما هي اللي مرضتش ميرنا ان شاء الله تيجي هنا ونبارك لها كلنا دنيا ان شاء الله وعند روضة يصعد احمد اليها فيجدها جميلة جدا بسيابها البسيطة الانيقة ووجهها الطفولي البريء ولكن غاب اهم شيء وهو ابتسامتهة التي تزيدها جمالا احمد خمس دقائق والماذون يوصل واخد رايك هزت روضة راسها دليل على الموافقة وانصرف احمد ثم جاء بعد ذلك ف اخذها من يدها ونزل بها الى الاسفل لياخذوا موافقتها وقفت روضة وعيناها في الارض وجسدها يرتجف وقلبها يدق بجنون فسمعت صوت الشيخ وهو يقول موافقة يا بنتي على عمر سلطان شاهين زوجا لك في هذه اللحظة شعرت روضة ان الدنيا تدور بها ثم سقطت جالسه على الارض والدموع تهطل من عيناها وقلبها يدق بسرعة غير طبيعية ويدها ترتجف من التوتر يتوجه احمد اليها بعصبية فيمسكها من يداها بغباء ويجعلها تقف ثم يقول ردي خلصي مش وقت هبلك دا موافقة ولا لا روضة بصوت اقرب للهمس موافقه احمد خلاص خدي وقعي امسكك بالقلم وهي تشعر بانها في حلم واخذت تقرا اسم عمر مرة تلو الاخرى بعيناها ثم اصبحت تردده بهمس بين شفتيها وكانها غير مصدقة انه اختارها هي ثم وقعت وانطلقت زغروده من سلمى وهي تقول مبروك يا حبيبتي اسلام وهو يحتضن روضة مش قلت لك انا و اثق انك هتفرحي بالخبر ده روضة وهي محتضنه اسلام وتشعر ببروده تسري في انحاء جسدها فكانت ترتجف اسلام في ايه يا بت وضمها اليه اكثر ولكنه بدا قلقه يتصاعد عليها فجلس واجلسها بحضنه واخذ يمسح لها دموعها بهدوء ويقول بصوت حنون لو مش موافقه اطلقك دلوقت حالا وما فيش حد يفرق معي يا قلب اخوكي راحتك اهم حاجة ولو موافقة ما تفكريش اني هاسيبك لو بصلك بس ولا قال لك كلمة تضايقك هيكون مدفون صاحي وعايزك ما تخافيش من اي حاجة انتي قبل ما تكوني اختي انتي بنتي وقلبي وكل حاجة بالنسبة لي ولو ماخلتش بالي منك عمري ما اخلي بالي على حد من بعدك انتي اهم واغلى شيء في حياتي خلاص بقى امسحي دموعك روضة وقد شعرت بالاطمئنان من كلام اسلام مسحت دموعها بهدوء وجاء اسر واحتضنها وهو يقول البت اتجوزت قبلي يا ولاه وانا عنست مبروك يا قلب اخوكي روضة بتنهيده عميقة الله يبارك فيكم كلكم احمد يلا قوموا نروح بيت سلطان عشان في حفله صغيرة هناك اسلام وليه ما تبقاش عندنا احمد اللي باقول عليه يتسمع اسر وهو يهمس لاسلام عديها يا اسلام عشان خاطري اسلام اقسم بالله انا نفسي اضربك كل حاجه ينفع اللي هم عاملينه في اختك ده دي ما تلبسش فستان ليه وما تروحش كوافير ليه وما تطلعش تشتري حاجاتها بنفسها ليه ليه يحكموا عليها بالاعدام يوم فرحها ليه ما يخلوهاش هي اللي تختار عريسها بنفسها ظلم والله اسر معلش كن واثق ان اللي ربنا اختاره هو الاحسن ممكن ربنا هيعوضها عن كل حاجة عاشتها وعمر محترم وعمره ما هيزعل روضة ابدا اسلام واقسم بالله لو ما كانش عمر هو اللي العريس ما كنت هخليها توافق ولو ابوك هيجي يطردني انا وهي من حياته خالص بس عشان انا عارف ان روضة بتميل لعمر شويه وكمان عارف ان عمر بيحبها وجامد كمان ما كنتش هاسيبها له كده اسر يلا بس ربنا يفرحها ثم جاء عمر ببتسامة وهو يقول مش هتبركولي اسلام واسر وسهى ونور مبروك يا موره عمر وهو يهمس لروضة بابتسامة مبروك روضة بصوت يرتجف من التوتر الله يبارك فيك امسكها عمر من يدها وهو يقول بغمزة لاسلام تسمح لي يا كبير ولا لسه عقد الزواج متوثقش في المحكمة اسلام يلا صةقة على روحك وبالراحه على البت عمر هتلبسني جريمة واقسم بالله انا لسه مالمستهاش اصلا اسلام باقول لك من دلوقت يا عمر واقسم بالله لو شفت روضة زعلانا بس هنخسر بعض لا ومش كده هاخسرك حياتك كلها اياك اشوف دمعه في عينيها عمر كل بيت بيبقى فيه مشاكل بس حاضر مش هاخليك تشوف دمعه في عينيها اسلام مشاكل لك دي تحلها مع نفسك لكن اختي ما بتعملش مشاكل اصلا ولو هي طفله تعلمها بالراحه وتفهمها انا قلتلك اهو من الاول عشان لو غلطت هتتحاسب عمر خلاص يا ابني في ايه استبشروا لنا خير بس اسلام ان شاءالله خير و وقفوا ليتوجهو الى بيت سلطان واحتضن عمر كف روضة بين يديه وهو يشعر بالسعاده لم تكتمل فهناك حاجز لا يستطيع ان يتخطاه نزلوا من على الدرج ثم توجهو الى بيت سلطان وكانها ليست عروسة كانها ذاهبة معهم لتبارك للعروسة او تحضر حفل الزفاف دخلوا الفيلة وتوجه الجميع نحوهم وهم يطلقوا الزغاريد ونهالت عليهم التبريكات ولكن كانوا يرمقونها بنظرات اشمءزاز فهم يرون روضة اقل من عمر بكثير كانوا يبتسمون لعمر ولكن لم يبتسمو في وجهها ا كانوا لا يحتضنونها ولا يقتربون منها كانوا يعاملوها وكانها هي الزوجة الثانية التي سرقت من زوجته الاولى مثلا وكانت هي توزع ابتسامات بسيطة مما اثار غضب اميرة وهي تقول ناس ما عندهاش دم مشين يوزعوا ابتسامات وهم غير مرحب بهم منى مين دول يا اميرة اميرة والله ناس وخلاص يا منى وتفاجات روضة بمهند وهو يحتضنها والدموع في عيناه ويقول قلبي الف الف الف مبروك يا حبيبت اخوكي روضة وهي تحتضنه الله يبارك فيك يا مهند عمر بغيرة واضحة خلاص يا بابا كفايه كده وشد روضة بعيد عن مهند ثم احتضنه هو وهو يقول فاكر يا مهند فاكر لما كنت بوصيك عليها فاكر لما قلت لك دخلها المدرسة مهند فاكر يا عمر وفاكر لما كانت بتفضل تحكي لي عنك كثير وكانت شايفاك انت البطل عشان دخلتها المدرسة فاكر كثير لما كانت بتتعلم الرسم اول ما رسمت صورة حلوى كانت صورتك واول ما اتعلمت الكتابة كتبت اسمك اول واحد حافظ عليها يا عمر عمر يا رب
أنت تقرأ
فتاه ابكاها القدر ...
Misterio / Suspensoرواية تتحدث عن حياة بنت مع عائلتها تملاها المشاكل فكيف ستطخطا المشاكل وكيف ستكون حياتها العاطفية رواية طفولة عزاب حرمان براءة قسوة اخوات اهانةة تشويق خيانة حب مشاكل اعترافات غمود اجتماعي رومانسي سعادة إلى الابد