Bab 18

519 64 5
                                    

"Sorry, I lambat. I hantar adik I pergi tuisyen tadi. You dah order ke?" Lyssa meletakkan handbagnya di kerusi sebelah aku dan terus duduk.

"Dah. I orderkan you Mac n Cheese. You makan kan?"

"Oh, makan je. Thank you tau. By the way I'm sorry sangat sebab lambat ni tau. I really nak datang awal tadi."

"It's okay, Lyssa. I pun takdelah lama sangat sampai pun. I baru lepas order je then you pun sampai."

Dia tersenyum jelita padaku. Memang bodoh boyfriend dia ni tau. Ada ke awek punya cantik macam ni boleh treat macam sial.

"Can I know why you ajak I dinner hari ni?"

"Why? Your boyfriend marah ke?" Sumpah ayat tu ayat fuckboy tapi aku genuine nak tahu.

"Well, he knows apparently yang aku keluar dengan orang lain but he never bothered to ask more. Tu yang actually kitorang were not in a good state this recent."

"I see."

"You pulak? I know you told me before that you used to date both gender and it's impossible for someone like you to stay single lama-lama kan? So, are you dating anyone?"

"I am, as a matter of fact. A boy."

"Hmm, interesting. Okay look, no judgement at all. I mean, kerja macam I ni, it would be so stupid of us to be judgemental over this issue."

Aku hanya menjongketkan bahu. "Actually, sebab tulah I nak jumpa you. I kinda need your advice. Look, I tak ramai kawan tau, Lyssa. So, I need someone else who doesn't know me much but I can trust, to share about this."

Dia tersenyum awkward. "Sounds heavy but I could try."

"So, I'm dating this boy. We were in a relationship for quite a while we might say tapi, I just figured out, he lied to me about few things."

"Lied about what?" Dia bertanya seraya makanan kami pun sampai. Kami menyantap dulu sambil diseling dengan perbualan tentang isu aku itu. "He cheated on you ke?"

"Hmm, to be honest, I don't know how to describe the lies. It's like he's living dual life."

"Please elaborate because I totally tak faham what's going around here."

Aku pun mulalah ceritakan bagaimana aku berjumpa dengan Kasyaf. Semuanya. Cuma part nama aku sorokkan. Aku just refer as 'my boyfriend'.

"Clearly from your story, I don't think he's being genuine. And kalau betul yang you kata dia tu adik to your enemy, then you just need to find the last piece of the puzzlelah which is why he choose to do all this."

Aku angguk sahaja.

"Eh, by the way, I nak pergi tandas sekejap. Can you tengokkan my phone?"

"Sure!"

Aku pun tunggulah dia ke tandas sambil bermain phone. Kemudiannya aku perasan handphonenya itu tak berhenti-henti masuk notifications. Aku pula, driven by curiousity, mulalah jengah sedikit.

Wallpaper handphone dia.

Wallpaper handphone dia tu...

Kenapa gambar....? Gambar seorang lelaki yang amat aku kenali sedang mencium pipi Lyssa. Aku tak tahu aku cemburukan siapa. Lelaki itu atau Lyssa.

"Why, Syah? Ada call ke sampai you tengok macam tu sekali?"

Aku pandang dia dan handphonenya berulangkali. Mukaku juga berubah riak.

"Syahid, why? What's happened?"

"Is your boyfriend's name Sayyidul Kasyaf?"

Dia tersenyum kekok serentak duduk di hadapan aku semula. "Yeah, why? You know him?"

Aku meletakkan duit RM50 atas meja lantas segera mengangkat punggungku bangun. "Fuck yeah I kenal."

Aku terus meninggalkan restoran itu dan terus masuk ke dalam kereta. Aku hidupkan aircond dan mula memandu entah kemana.

Tiba di satu taman, aku berhentikan kereta aku dan mula menghentak stereng dan menendang-nendang macam orang gila. At this point, memang aku dah gila! Aku penat dan aku rasa aku dah gila!

"Apa maksud Abang apa lagi yang Kasyaf tipu Abang? Kasyaf dah jujur semua benda kan?"

"Then siapa perempuan yang Abang nampak Syaf kat bawah tu tadi? GrabFood punya driver ke? Bukan main lagi Abang nampak Kasyaf borak dengan dia."

"Laa, so ni kes cemburulah ni? Abang ni, itu ex Syaf jelah. Dia datang tadi sebab dia rindukan Syaf."

"Kau jangan tipu akulah, Kasyaf! Apa lagi yang kau sorokkan?"

"Sorokkan apanya? Abang ni, suka tau tak percaya Syaf. Tak sekarang ni abang rasa Syaf ni boyfriend Abang lagi ke tak? And second one, kalau betul Syaf tipu pun, apa yang Syaf dapat? Takde apapun kan? And why would I do something yang takkan bagi Syaf apa-apa? Buang masa je kan tu."

And I trust him on that one.

Syahid Zachariah, kau bodoh ke? Sampai bila lagi kau nak kena tipu hidup-hidup sial!?

Aku ambil handphone aku dan mula mencari satu nama. Aku pandang nama itu lama sebelum aku dail juga dan menunggu ianya berdering. Kepalaku terlalu kusut untuk aku duduk bersendirian.

"Hello..." Suaranya ceria sahaja.

"Hai, Tony..."

"Syah, kenapa kau menangis ni?"

Aku chuckle a bit. "Erm, today was suck balls siaa. Aku... aku... aku dalam kereta, depan aku tasik, aku..."

"Syahid, don't do it. Don't ever think to do it."

"What's the point anymore? Hidup pun macam pantat baik mati je sial!"

"Kalau kau mati, siapa lagi yang aku ada, Syahid?"

Aku diam. Dia pula yang menangis di hujung talian.

"Look, aku tak tahu what shit you are facing but aku ada kalau kau nak luah. Aku rela dengar semua benda tu daripada hilang kau lagi for the second time. I swear, Syahid. Cukuplah aku hilang kau sekali."

Aku diam dan aku masih tersedu.

"Kau datang rumah aku. I'll bake you some cream puff and we can eat together. Boleh eh, Syah?"

"Thank you, Tony. I appreciate it..." Lama aku diam seketika. "I love you."

"Never less, never stop."

Aku tersenyum semula.



Sementara itu...

"Kau nak apa lagi?"

"Wow, tak sangka cepat pula orang Temasik ni datang jumpa kita eh?"

"Cut the shitlah! Kau bilang aku jelah apa yang kau nak dari aku lagi? Aku dah make it clear kan aku dah tak nak kena-mengena dengan kau lagi? Pasal adik kau tu..."

"Chut! Kasyaf ada projek lain dengan kembar kau tu. Aku cuma nak minta tolong kau something je, Sam. Anggaplah ini redemption arc untuk kau jugak."

"Apa lagi, sial!?"

"Apa yang kau tahu pasal kembar kau dengan arwah mak tiri aku?"
________________

Votes tak sampai tapi idea banyak so leggo! 50 votes sampai tak!? Also jemput baca Past, Present, Future!

To Die For... (LHSM 2)Where stories live. Discover now