Bab 23

546 56 13
                                    

"Immigration cakap he entered Malaysia by bus. Bus ticket paid by cash and he entered via Tuas from Golden Mile. Stopped for a toilet break in Ayer Keroh and breakfast in Pagoh." Mommy menerangkan kepadaku.

"So he left Singapore in the morning?" Aku bertanya.

Mommy mengangguk. "The bus left at 7 from Golden Mile."

"Immigration ada mention tak dalam travel pass dia kat sini berapa lama?"

Mommy mengangguk lagi. "As stated here two weeks. Wait Syah, are you a PR here?"

"Working permit. Legally, I'm Daddy's punya employee."

"Damn, tak sangkut mana-mana lagi ke?"

"You know your ex."

Mommy mencebik sebelum dia menghenyakkan badannya ke atas sofa Cleopatra rumah Tony. Dia kemudiannya menggerbangkan rambutnya tanda dia sedang stres.

"Here's your drink, Aunty Kartini." Tony menghidangkan secawan teh O halia kepada Mommy bersama biskut. Juga diselitkan senyuman. Yih comel geram aku!

"Thank you. By the way, you are Antonio right? Oh so youlah yang the father..."

"Mommy, please. If anything, it's his father and not him."

"Can I ask one thing? Why do you still associate with someone whose his father destroyed your life?"

"Mommy!" Aku kerling Tony di sebelah. Muka dia tunduk saja ke lantai. "Please, have some compassion. Dia ke yang rogol Syah? Tak kan?! Then why nak attack dia?! He wasn't even there that night it happened."

Mommy mengulum lidah sebelum menghirup teh yang dibancuh oleh Tony. Kemudian dia menjeling ke arah Tony.

"Syahid Zachariah, I'm just protecting you. Bear in mind that I am your mother! I care for you!"

"Then maybe you should have done something 10 years ago about both of your sons rather than pointing your fingers towards me who clearly seems to care about your son more than you. Honestly, I don't even care about Samson ni hilang if it's not for Syahid yang console me. Why would I care for someone who doesn't give two shits to his own twin brother?!"

Mommy terdiam mendengarkan itu. Eh jangan bilang Mommy sajalah, aku sendiri terkedu dengar Tony snapped macam tu sekali.

"You can blame me all you want for whatever happened to your son but just so you know I love him!" Dia terus mengangkat kaki masuk ke dalam biliknya. Aku pula yang kebingungan di situ.

Mommy sambung menghirup air teh tadi. Aku duduk di sebelahnya. Mommy kemudiannya mengerling ke jam di tangannya.

"Maybe I'm just worried too much that I ended up blow up to people who are not involved."

"Yeah, no shit."

Mommy chuckled a bit. "Again, I only have two sons. Syahid, Mommy dah cuba everything to make things amended between you and Samson. Percayalah..."

"Tapi Mommy tak boleh deny apa yang Tony cakap tu betul."

"I don't. Cuma macam Mommy cakap, Mommy tengah stress."

Mommy bersandar di bahu aku. "Mana Samson ni, Syah?"

"Syah harap Syah tahu, Mommy. But there's nothing we can do now. Police report dah lodge, orang sana sini kita dah kerah cari. We tried our best, Mommy."

Mommy tak menangis. She just strong like that. Regardless of anything, aku tahu Mommy takkan menangis. Aku wonder where she got her strength from.

"Mommy balik dulu. I might go to the embassy as well. If you have any update on your brother, please inform Mommy okay?"

Aku anggukkan sahaja.

"And as for Antonio, tell him Mommy say sorry."

"Senang macam tu je?"

"Syahid..."

"Fine! I'll let him know. Mommy order Grab ke ni?"

"Orang Mommy datang ambik."

Tiba-tiba, aku teringat ayat Daddy semalam. 'Don't get anyone killed'. Dan Mommy nampak macam that's not the first time she heard that.

Aku hantar Mommy ke lobby dan aku nampak ada satu kereta tak berplate number menjemput Mommy di situ. Damn, I wonder what she meant by 'orang-orang Mommy' now.

Ketika aku tengah tunggu lif, aku menerima satu panggilan daripada Mandy.

"Awal bangun, nyah. Baru pukul 12 kut." Aku cuba bergurau.

"Cut the shit, babi. Ni, kau ada affair dengan mana-mana Dato' ke these past few months?"

"Tiga orang. Dato' Hanif, Dato' Syukri and Dato' Seri Roslan."

"Oh, hmm..."

"Awat?"

"Kau free in two hours?"

"Why?"

"Ada this one Dato' nak book kau. Dia nak bayar RM1000 for two hours. Dalam dua lebih macam tu."

"Wow! Cakap kat dia bayar by round jelah?"

"Dah tapi dia resist. Kau datang jelah Les Mecs nanti."

"Haa yalah!"






"Kau jangan apa-apakan adik aku!" Dia bersuara sebaik lelaki itu membuka duct tape di mulutnya.

"Kau fikir aku ni bodoh macam Hasbi dengan Kasyaf tu ke?!"

"Well, maybe."

"Sebelum parang tak melekat kat leher kau, baik kau diam je. Aku nak selamatkan kau dengan adik kau sekali."

"Huh yalah tu?!"

"Sebagai someone yang tengah terikat and vulnerable, kau acah eh dengan aku? Nak bagi aku kerat lidah kau tu dulu?!"

"Apa guarantee yang kau bukan macam Hasbi dengan Kasyaf? I mean, there's no assurance."

"Wey pukimak! Kau bernyawa lagi sekarang pun should be more than enough reasonlah pantat!"

Dia diam. Dia pandang sahaja lelaki itu. Dia kenal tapi apa yang dia tahu tentang lelaki itu bukanlah dari sisi yang jernih. Mungkin sebab itu dia sedikit paranoid.

"Bila kau nak lepaskan aku?" Dia bertanya lelaki itu.

"Sampai aku yakin Hasbi dengan Kasyaf takkan boleh dapatkan kau."

"Fahmi macam mana?"

"My advice would be not to let him come here tapi apa yang aku dengar, pakwe kau yang bodoh tu dah sampai sini few hours ago. Jangan risau. Aku dah suruh orang-orang tengokkan budak tu sekali. Could be aku bawak dia sini sekali."

"Jaga dia elok-elok."

"Tch!" Lelaki itu mengejek. "Kejap lagi aku buka ikatan kau tu, kau pergi makan. Ada aku order nasi ayam tu. Kang mampos pulak!"

Dia confuse. Baik ke tak sebenarnya lelaki itu? Dan kenapa lelaki itu nak menolong dia?
---------------

Makin suspense? Jadi tunggu apa lagi votelah cepat kasi 40 hehehehehehehe...

To Die For... (LHSM 2)Where stories live. Discover now