"Syah..." Samson memandang aku tepat di mata. "Kau marah aku lagi ke?"
"Dengan apa yang kau pernah buat kat aku, even nabi pun boleh hilang sabar dengan kau."
Dia diam memandang tanah.
"Tapi aku tak kejam. Kau bayangkan kalau aku sama perut hijau macam Hasbi. Kau rasa kau hidup lagi ke tak sekarang?"
"Aku tahu tu, Syah."
"To be honest, aku dah penat salahkan kau, Sam. Macam aku dok cakap, kau dulu bukan kau yang sekarang. Cuma now kau tengok apa dah jadi. Nak fix apa lagi sekarang pun masalahnya?"
Dia diam mengangguk sahaja. Syariff pandang saja kami berdua punya dialog.
"To be honest, aku bersyukur aku dapat tengok korang berdua together again without the tendency to kill one another." Bapa kandung aku itu bersuara. "Or maybe if you guys have that intention, simpanlah saja ya. I don't want any murder to happen."
Aku lihat Fahmi rapat dan manja sahaja dengan Samson. Imagine if itu aku dengan Tony circa 2012 dulu dan dia nampak? Mahu dibunuhnya aku masa tu.
"So now what, Uncle?" Fahmi bertanya sambil tangannya erat memegang tangan Samson. Sial.
"Live on the runlah. Ask Syahid, he's good at it."
"Sial." Perlahan aku mengucapkannya dan pantas Tony menepuk mulutku.
Syariff senyum sahaja memandang kami berdua. "To be honest, both of you remind me of me and your mother."
"In what way?" Samson bertanyakan untuk aku I think.
"Syahid is more chaotic, like his mother. Samson is more bohemian, like me."
"Bohemian ke drama king?" Ya, statement aku itu berjaya membuatkan Tony ketawa.
"Hello, aku selamatkan korang berdua, okey?"
Mommy turun dari tangga tingkat atas penthouse milik Syariff itu dan Mommy nampak elegan dan gila dengan jumpsuit ketat berwarna hitamnya itu.
"Which one among you guys yang associated with Lyssa?"
Aku mengangkat tangan. Mommy mengangguk sambil mencebik. "She's rare. One of a kind."
"In what way?" Aku bertanya.
"She's almost like me. Stern, determined, pretty."
Sejujurnya, sepertimana anda semua pembaca, aku pun tak tahu apa akan terjadi pada cerita ini. Everything dah macam out of place and aku tak tahu apa lagi yang nak jadi. Yang aku tahu, aku penat.
"You are going to see him, Kartini?"
"I never thought I'm gonna say this after more than 25 years but yes, I am. And trust me, I pun takut sebenarnya."
"You nak takut apa? He's supposed to be scared of you."
"Syariff, you know your father. Dia bunuh orang macam bunuh semut. So of course I am worried with what is going to happen."
"You're gonna be fine."
"I tak risau pasal I, Syariff. I risaukan the boys. Again, you know your father. They hated them. Samson dulu pun nyaris tak mati masa dia rapat dengan Hasbi tu sebab I ada you as the leverage. And now, with the current situation? Anything boleh jadi, Syariff."
She's not a good mother but I know she's trying.
"Then I ikut you. I make sure things will be fine."
"Syariff, doing that will only defeat the purpose. I tahulah apa yang I nak buat."
"I just concern je, Kartini."
"Tak payahlah risau sangat, Syariff. Dulu pun bukannya I tak biasa buat benda ni semua."
"You dah tua, Kartini."
"Lah! Yang tua tu you, bukannya I, okey."
Syariff merangkul Mommy ke dalam pelukannya sebelum mencium Mommy di bibir tanpa mempedulikan anak-anak Mommy di depannya ini.
"Get a roomlah, sia!" Samson bersuara untuk pihakku.
"Syariff, stop it! Not in front of them."
"So you mean we can do it behind them?"
Mommy terus menolaknya menjauh.
Aku dan Samson kemudiannya pergi ke satu balkoni di dalam penthouse itu untuk menghisap rokok sebelum saling memandang satu sama lain.
"Apa plan kau?" Samson bertanya.
"Kenapa tanya aku? I thought you're always the smart one."
"Please, Syah."
"Fine. To be honest, aku cuma harap kat Syariff je sekarang ni pasal kita. Kau refer kat dia jelah."
"Aku jujurnya memang tak sangka Hasbi akan terlibat dalam semua ni. Dan aku pun tak sangka..."
"Ya, bodoh takde siapa nak expect benda ni semua. Sekarang ni kita cuma tunggu je apa lagi yang Syariff nak buat kat kita."
Dia mengangguk. Diam sahaja. Nampak dia menjadi lebih meek sekarang bila dengan aku.
"Syah..."
"Apa dia?" Aku menghembuskan kepulan asap rokok ke udara.
"Kau... benci aku ke?"
Ada getir dalam nadanya. Aku sendiri jadi tak sampai hati mendengar suara dan nadanya begitu.
"Kalau aku cakap ya?"
"I deserve it, then."
"Kalau ya bukan sebab kau abang aku pun, kau ingat aku masih ada lagi dengan kau sekarang lagi ke?"
Dia mengangguk dan tersenyum. "Thank you. I appreciate that."
"Kau bukan setakat berdosa dengan aku. Tu, si Tony tu. Minta maaf dengan dia jugak."
"Okey. I will do that one too."
Aku merangkulnya dalam pelukan aku sebelum mencium dahinya perlahan. Dia juga turut mencium dahi aku balik.
Abang kembar aku jugak kan lagipun...
YOU ARE READING
To Die For... (LHSM 2)
ActionBagi dirinya, dibenci tidak pernah membawa maksud apa-apa. Paling kurang pun, sakit di hati saja. Tapi apabila dibenci pada tahap orang mahu membunuhnya, dia juga harus belajar untuk menanam rasa yang sama. Cumanya, mampukah dia berbuat perkara ya...