Aku turun dari motor dan pandang halaman rumah yang dipenuhi pokok bunga. Kembang elok je nyah. Macam lubang hidung Zafir- maksud aku, macam bunga yang normal.
Disebabkan harini aku balik sekolah lambat sebab ada tuisyen, mak aku decided untuk tak hantar aku balik rumah dan terus pergi kerja sebab dah tak sempat.
Jadi di sini lah aku, rumah pengetua.
Sheeshh.. Cemana kalau dia duduk kat luar tengok mak aku buat kerja nanti? Aku nak buat apa? Takkan tengok je? Dah la ni first time aku datang sini.
Aku garu kepala sebelum duduk bersandar pada tiang garaj yang berbumbung tu. Siap ada kipas bro. Masalahnya aku taktau suis kipas tu kat mana sebab bukan rumah aku.
Jadi aku pun kipas la diri pakai modul sejarah sebelum bunyi pintu dibuka menghentikan perlakuan aku.
Dem dem. Tu pengetua ke?
Eh lah dahtu kalau bukan dia siapa lagi? Takkan jiran kau kot? Aiguhh
"Suraya, asal tak masuk?"
Eh?
Laju aku toleh ke arah pintu dan bila ternampak Arjuna kat situ, terus tangan aku berhenti mengipas.
Kau lupa ke dia anak pengetua, Iris? Ee bodohnya kau. Berapa kali nak lupa ni?
"Uhh tak- takpe laa.. Tunggu luar je"
"Masuk dalam.. Luar ni panas. Masuk tengok tv"
Sheittt.. Siap ajak tengok tv siot. Aku ni pantang betul kalau orang offer benda benda camni.
"Masuk la Sue. Mak nak buat kerja kat luar dulu. Nanti mak masuk kemas dalam pulak" sokong mak aku yang tengah siram pokok.
Hemm kalau mak aku pun dah kata gitu en. Takkan nak jadi anak derhaka lak.
Aku bangun perlahan-lahan dan galas beg sekolah sebelum melangkah ke arah pintu. Arjuna yang berdiri di situ terus berundur untuk bagi ruang aku masuk.
Mantap nyah, baru pijak lantai terus rasa sejuk yang best untuk tido. Haihh ni kalau dapat tido sumpah mantap tapi tu lah, rumah orang kot. Agak agak ah.
Aku letak beg kat tepi sofa dan duduk. Tapi bila tengok Arjuna yang masih berdiri, aku bangun balik.
Tuan rumah pun tak duduk lagi, ko nihh..
"Kau tengok la tv dulu, aku nak buat homework jap" Arjuna berkata dan terus naik ke tingkat atas meninggalkan aku kat ruang tamu tu sorang sorang ditemani tv yang terbuka.
Aku actually memang target nak bukak VIU tu dari tadi tau. Tapi takut pulak, mana tau kena bayar ke apa an? Nak pulak kalau diorang langgan vip.
Tapi..
Nak tengok Fruit Basket hemmm...
Patut ke aku tanya Arjuna? Atau tengok siaran biasa je?
Aishhh...
Persoalan aku terhenti bila terdengar bunyi tapak kaki kat tangga yang bermaksud ada orang turun dari tingkat atas. Cepat cepat aku letak balik remote atas meja dan duduk macam tak ada buat salah apa-apa.
Muka Arjuna menjengah kembali buatkan kening aku berkerut. Bukan dia nak buat homework ke tadi?
Oh dia bawak turun.
Oh. Dia nak buat kat ruang tamu.
Oh..
"Kau nak tengok apa?" dia ambik remote dan pandang aku. Mungkin berfikir yang aku tak reti guna remote canggih camtu.
Ehh hello rumah tok aku pun pakai tv camni laa. Aku je yang jarang layan sebab line kat sana macam fundey.
"Uhh.. VIU tu free ke?"
"Haah" tak banyak cakap, dia terus bukak VIU tu dan bagi aku remote untuk untuk pilih cerita.
JDHXJDJDHX ALHAMDULILLAH BOLEH SAMBUNG TENGOK FRUIT BASKET
Eh. Tapi kalau aku tengok anime nanti, dia tak judge aku ke? Yelah dia kan budak pandai yang tak buat benda sia sia camni. Or, tak bising dan ganggu dia buat homework ke nanti?
Ahh siapa suruh dia buat kat sini en?
Tapi ni rumah mak dia. Lantak la nak buat kat dapur pun hm.
Hmm..
Dengan ini, aku decide nak tengok dia buat kerja sekolah apa dulu. Kalau dia buat yang susah susah cam addmath atau fizik, aku takkan bukak sebab nanti otak dia boleh berasap sebab tak fokus.
Kalau dia buat bm or english pun susah jugak hmm.. Nanti dia nak pikir ayat bm, terdengar pulak bahasa Jepun, mau jadi karangan mixblood.
Haihh.. Natang apa la aku borak ni.
Aku pandang ke arah Arjuna yang duduk atas lantai untuk mencari kepastian dan mata kami bertembung.
Wtf.
Terus aku alihkan pandangan ke arah tv. Yang dia tu pun apesal tengah tengok aku? Nak ngorat ke??
"Kau dah decide ke?"
"Hah?"
"Dah decide ke nak tengok apa?" dua kali dia tanya aku benda yang sama. Adakah aku pilih lama sangat, ataupun dia sebenarnya ada cerita lain nak tengok?
Jangan dia bukak didik tv sudah.
"Uhh.. Tak, aku takut ganggu kau buat kerja sekolah nanti. Bising kan?"
Dia cuma senyum kecil dan menggeleng.
"Takde lahh. Homework je pun. Bukannya study. Bukak je apa kau nak tengok"
Entah kenapa otak aku tiba-tiba terfikir pasal bukak baju dia. ASTAGAAA KAK JANGAN GITU DONGG
Terus aku bukak pilihan episod Fruit Basket untuk mengelakkan otak aku dari berfikir benda yang lebih merapu dari membukak baju lelaki.
Tambah tambah baju Arjuna.
"Oh you watched Fruit Basket? Kakak aku suka jugak"
Aku angguk jelah sebab memang suka. Sebabnya, watak Uotani Arisa tu memang sejibik macam Zafira. Dan sebab aku suka Haru walaupun dia lembu. Nasib baik dia dah ada awek.
Bila difikirkan balik, Arjuna pun macam Yuki tau. Cakap lembut je, pastu ramai junior minat. Tapi takde la 100%.
Mungkin sebab dia anak pengetua? Dan dia bukan manusia yang akan bertukar jadi tikus kalau diraba aku. Pfftt ingat lawak ke jimbit? Tak pun.
"Sayang ok ke dengan grouping ujian lisan English tu?"
23 Januari 2024
YOU ARE READING
School | Destiny
RandomSemuanya bermula bila pengetua sekolah aku ambik mak aku kerja kat rumah dia untuk dapatkan gaji dan teruskan hidup. Sampai situ faham? Dan disini aku nak cerita pengalaman hidup aku sebagai student beshe beshe kononnya walaupun kalau ikutkan lima b...