"Mak dapat kerja kat rumah pengetua sekolah Sue"
Terus mata aku membulat pandang mak aku. Biar benar ini auntie?
"How can??"
"Taktau. Dia la wasap mak tadi, tanya nak kerja tak. Sebab maid dia dah berhenti, dah balik Indo"
Termenung aku atas sofa memikirkan cemana pulak pengetua boleh terpikir nak ambik mak aku kerja kat rumah dia.
Mak aku ada kabel ke?
"Dahtu.. Mak terima ke?"
"Orang dah bagi kerja pun mak dah cukup bersyukur Sue. Ada jugak duit kita nak buat makan pakai"
Aku hanya facepalm dan mengangguk paham. Yela betul la tu. Tak kata pun kena reject ke apa.
"Lagipun dia cakap boleh tengok tengokkan anak teruna dia tu lepas balik sekolah. Kesian budaknya duduk sorang"
Laju aku pandang mak aku balik. Anak dia? Arjuna ke? Budak kelas Gemini yang pandai addmath tu?
"Kenapa duduk sorang pulak?"
"Puan Hamzah tu lepas hantar anak dia balik, dia kena pergi sekolah semula. Dia kan balik kerja pukul 5"
Aku hanya mengangguk paham. Betul jugak eh. Asal aku tak terpikir pulak. Mungkin sebab tak ada kaitan dengan aku.
꒷︶꒷꒥꒷‧₊˚꒷︶꒷꒥꒷‧₊˚
Aku melangkah ke kelas pagi tu macam biasa. Harini takde perhimpunan sebab hujan dan tapak perhimpunan basah, obviously.
Tapi yang tak biasa nya ialah bila aku ternampak Arjuna yang baru keluar dari pejabat, dan terus panggil aku.
Apa pulak dia ni nak dengan aku yang rupawan ni?
Taknak cakap banyak, aku melangkah ke arah dia dengan muka confuse nak mampus.
"Ibu pesan tadi suruh bagitau awak, balik nanti tolong bagitau makcik Zurina, kunci rumah ada kat saya tau"
Ah blah jantan ni nak ber awak saya pulak. Sopan betul.
Aku hanya mengangguk sebelum pandang tempat lain. Aku sebenarnya dah ready nak blah, tapi taktau sama ada aku patut cakap kat dia dulu, atau blah camtu je. Apa aku patut buat gaes??
"Awak nak masuk kelas dah ke ni?" Soal Arjuna buat aku rasa lega sikit sebab dia sendiri dah mulakan perbualan. Heshtek introvert level dewa.
"Haah"
"Haa camtu jomlah" Arjuna senyum dan jalan dulu. Mungkin dia sedar pompuan tak sepatutnya jalan kat depan terutamanya time nak naik tangga.
Baik ye budaknya. Saya suka saya suka ehe.
Tak lama lepas kitorang jalan almost bersama-sama ke kelas, Khai si member Arjuna tiba-tiba datang dari arah pagar belakang yang mana bermaksud dia parking kat bawah pondok belakang sana.
"Yo Arjuna gendut!"
"Kau pahal nak gendut pagi pagi, setan"
Terus aku berhenti melangkah, kening berkerut hebat tapi aku sedarkan diri aku dan teruskan melangkah.
Oh dia cakap kau aku elok je dengan orang lain, tapi apahal nak ber awak saya dengan aku?
Ok husnudzon, dia memang cakap awak saya dengan pompuan je. Haa mungkin la mungkin.
"Iris"
Aku angkat kepala pandang kedua-dua lelaki yang tengah tengok aku tu.
"Hah?"
"Ada orang tanya, kau single tak?"
Bapok dia tanya benda macam tu tengah tengah alam ni. Dia mabuk ke tak cukup zat??
"Siapa do?" Arjuna kat sebelah pun angkat kening, menyibuk nak tau.
"Member kelab aku. Dia tanya pasal Iris kelmarin so aku tanya jela soalan ni siap siap. Mana tau dia nak try"
Aku hanya diamkan diri sebab benda ni tiber namampos. Tau la aku lawa tapi bapak lame nak kenal awek pakai kabel. Dah tak reti nak tanya sendiri eh?
Ok la senanya aku taknak pun dia datang tanya sendiri. Lagi bertambah segan aku nanti.
"Single ke tak ni?"
Aku pandang si Khai balik sebelum aku sengih awkward.
"Um.. Single la kot"
"Apasal kot?" Soal si Arjuna penyibuk tu lagi.
"Entah. Aku tak tau la bab benda benda camni" aku angkat bahu sebelum berjalan laju tinggal diorang berdua dengan harapan aku dapat elak topik tu terus.
Gila segan nak cakap pasal cinta cinta ni dengan orang yang setahun sekali pun belum tentu aku nak bercakap.
"Single ke tak ni? Susah aku nak paham"
"Tu tandanya single but not available la bro"
"Dia ada crush ke?"
"Taktau, tapi orang yang crush kat dia tu ada la"
21 Mac
Gokgokgok
YOU ARE READING
School | Destiny
AcakSemuanya bermula bila pengetua sekolah aku ambik mak aku kerja kat rumah dia untuk dapatkan gaji dan teruskan hidup. Sampai situ faham? Dan disini aku nak cerita pengalaman hidup aku sebagai student beshe beshe kononnya walaupun kalau ikutkan lima b...