Bab 10

31 2 0
                                    

"Ishkan malam ni kita makan luar kalau boleh balik la awal sikit takde la terkejar-kejar" ujar Puan Asleen.

" Hmm yela mak nanti Ishkan cuba balik awal".

" Bang bile gaji tak sabar nak paw nie. Hehe " ujar Amira adik kesayangan Ishkan.

" Adik abang ni kan suka sangat paw abang. Boleh miskin abang asyik kena paw ngan Mira je." Kedua pipi adik nya dicubit.

"Ouch abang nie sakit la " pipinya yang merah diusap.

" Hehehe sorry. Nanti kalau dah gaji abang ajak shopping."

' Alamak dompet aku tinggal kat kereta pulak. Macam mana ni nak bayar' bisik hati Tengku Hisyamuddin.

Ishkan melihat orang seusia bapanya dengan muka resah itu , timbul rasa kasihan.

" Kenapa eh pak cik?" Tanya Ishkan setelah mendekati tubuh tua itu.

" Err pak cik tertinggal dompet kat rumah tu yang pak cik runsing sikit nie".

" Owh takpe pakcik, apa kata saya belanja, alang2 tuh kita makan sekali",

" Eh susah-susah je" naik segan Tengku Hisyamuddin.

"Eh x susah pon. Biasa la pak cik nama pon lupa kan. Saya lagi teruk, saya ingat saya hilangkan kunci kereta habes saya geledah satu rumah. Rupa-rupanya ade kat poket saya. Hihi. jawab Iskandar.

"Hahaha pandai kamu melawak eh. Boleh pak cik tau nama kamu ni siapa" tanya Tengku Hisyamuddin sambil menyenduk nasi ke mulutnya.

" Nama saya Amirul Iskandar, panggil Is je pak cik. Pak cik pulak nama siapa?" Tanya Iskandar.

" Oh nama pak cik Hisyamuddin. Hmm boleh pak cik tau kamu keje dekat2 area sini je ke?

"Haah saya keje kat sebelah cafe nie je. Tuh Amanah Jaya Group."

Setelah habes makan tengah hari Iskandar meminta diri untuk pergi.

" Pak cik saya pergi dulu ye. Assalamualaikum."

" Waalaikumusalam"

' hmm baik budak ni. Boleh jugak aku buat menantu. Takpe malam ni ade dinner company boleh la riki dulu budak ni' bisik hati Tengku Hisyamuddin yang berkenan dengan Iskandar.

"Pengumuman semua, malam ni ade simple dinner syarikat sempenan meraikan prestasi syarikat yang semakin meningkat sekaligus dengan pengurusan kewangan yang semakin baik". Tengku Airil mengumumkan makan malam kepada pekerja2 nya.

Sesudah habes waktu bekerja Iskandar melangkah keluar dari pejabat tetapi ditahan oleh Tengku Airil.

" Weyh Ishkan kau datang tak dinner malam nie?"

" Sorry bro malam nie aku ade family dinner chaw"

" Jemput makan semua jangan malu2." Pelawa Tengku Hisyamuddin kepada pekerja yang macam takut2 untuk mengambil makanan. Yela orang2 besar datang dinner kan dia jadi macam kekok sikit.

Tengku Hisyamuddin memberi isyarat kepada anaknya untuk datang kepadanya.

" Rel, Iskandar tak de ke malam nie?"

" Tak de pa. Dia ade family dinner. Btw macam mane papa kenal dia eh?"

Tengku Hisyamuddin pown menceritakan perihal pertemuan nye dengan Iskandar.

" Papa macam berkenan la dengan dia Rel. Agak2 kalau papa kawen kan dia dengan Alisya kamu setuju tak?"

" Rel sebenarnya pon berkenan ngan Iskandar tuh. Kalau papa nak tau dia la yang selamatkan Rel masa rel buat keje gile dulu." Tengku Airil ceritakan kisahnya kepada papanya.

" Kalau kamu dah setuju. Nanti try la ajak dia dinner kat rumah family kita."

" Okay pa".

Tengku Airil memasukkan segala kelengkapan untuk bercuti kedalam kereta.

Liana curi-curi pandang Tengku Airil yang sedang ralit membuat kerja. Mukanya memerah apabila pandangannya bertemu dengan mata Tengku Airil.

" Apa pandang-pandang? Mata tuh nak kene cucuk ke haa?" Marah Tengku Airil kepada Liana.

" Eleh mana ade orang pandang. Perasan.

"Kau ingat aku tak perasan kau pandang2 aku. Huh perempuan.?" Marah Tengku Airil maklumla trauma lepas kes dia patah hati ngan ex dia dulu.

Alisya yang memerhatikan situasi itu datang meleraikan pergaduhan itu.

" Abang kenapa marah2 ni. Dia kan perempuan. Lagipun kita nak bercuti ni, jangan kacau mood please." Alisya mengjungkitkan mata nya menahan sabar dengan abangnya yang boleh merosakkan mood percutiannya.

" Yela2. Lain kali tegur kawan Alisya ni mata tuh jangan gatal nak tengok2 anak orang". Tengku Airil terus berlalu masuk ke dalam kereta.

Liana terkebil-kebil menerima perkataan-perkataan sinis dari crushnya itu. Hatinya sedikit sedih melihat penerimaan Tengku Airil terhadap dirinya.

" Dah2 jangan sedih2. Rileks la abang aku tuh dia trauma lepas putus cinta ngan ex dia dulu" pujuk Alisya sambil mengusap belakang kawannya.

" Mana ade sedih la. Hihihi.." Liana cuba mengukirkan senyuman palsu.

Noktah CintaWhere stories live. Discover now