Bab 11

22 2 0
                                    

Setelah sampai di destinasi penginapan mereka Pulau Tioman. Tengku Alisya dan rakannya teruja mahu pergi bercuti dan melihat keindahan alam.

" Oi barang korang angkat sendiri. Ape kau orang aku nie babu korang ke? " Panas hati Tengku Airil melihat adiknya dan kawannya.

"Dan kau perempuan, kau pon sama angkat barang kau,kalau tak aku humban barang kau tuh"

" Saya tau la jangan la marah2. Tak mintak pon awak tolong angkatkan.

" Menjawab kau ni. Nasib kau perempuan kalau tak teruk dah aku keje kan. " Tengku Airil mendengus dan terus bergerak ke hotel dengan hanya barang nya sahaja.

" Abang ni tah pape marah2 period ke?" Soal Alisya.

Tengku Airil menghiraukan rungutan adiknya dan terus bergerak pergi ke hotel bagi urusan check in.

"Sorry Ana, abang aku lepas kena main ngan ex dia benci betul dia dengan perempuan". Belakang kawannya diusap lembut.

Pintu bilik Airil diketuk Liana untuk mengajak Airil turun makan dan berjalan2 di sekitar Pulau Tioman itu.

" Hah apa kau nak ketuk2 bilik aku" Airil berpeluk tubuh dengan pandangan tajam ke arah Liana.

" Erk tak, ta.. tadi Alisya mintak tolong kat saya ajak awak turun makan pas2 jalan2 sekali" gugup Liana melihat crushnya Tengku Airil.

" Hmm. Kau pegi la dulu tunggu kat bawah nanti aku turun." Pintu bilik di tutup.

Petang itu mereka bergerak menuju ke Monkey Bay untuk berkelah. Tengku Airil telah siap membentang kan tikar yang disewa di situ. Terdapat juga pelayan2 yang datang menyediakan perkhidmatan makanan.

5 hari telah berlalu dan petang nnti mereka akan check out dari hotel penginapan mereka.

Sedang Liana menghayati pemandangan pantai dengan angin sepoi2 bahasa dia ditegur seseorang.

"Hai sorang je ke?" Soal suara itu.

" Tak lah ade sepuluh orang kat sini. Dah nampak sorang tanya lagi" jawab Liana malas hendak melayan.

" Takde la tak tau nak cakap ape kan. So tanya je la dulu. Ermm. Boleh saya tau nama cik ni siapa?" Tanya lelaki itu.

" Hmm kena ke awak tau nama saya? " Soal Liana.

" Kenalah sebab saya nak berkenalan"

" Nama saya Liana. Nama awak pulak ?" Soalnya.

" Owh nama saya Zuhairi. Selamat berkenalan ye".

Mereka berdua bersembang dan bergelak ketawa. Tingkah laku dua orang itu diperhati seseorang dengan hati membara.

" Ish dasar perempuan gatal" tidak tahan duduk di situ melihat aksi sweet yang dipamerkan dia pon melangkah pergi dari tempat itu.

" Haa cane bercuti best tak dapat berkenalan dengan awek." Perli Iskandar di kedai makan maklumla lunch. Kalau masa kerja memang dia tak berani la gurau cani ngan kawannya dye maklumlah boss kan.

" Best sgt sampai aku tak nak pergi Pulau Tioman tu lagi"

" Hahaha Arel2 bukak la pintu hati kau tuh tuk orang lain rel"

" Eleh kau tuh pon sama. Lepas clash ngan sepupu aku langsung tak bercinta kan kau". Tersentap hati Iskandar menelan kata2 kawannya.

" Kay la aku nak buat keje dulu. Chaw bro".

"Ishkan kau jangan lupa malam ni. Ayah aku ajak dinner."

"Yela2 malam nanti aku datang. Masak sedap2 tau."

" Ishkan2" Tengku Airil meneguk air jus nya menggeleng kepala melihat telatah Iskandar.

"Assalamualaikum"

" Waalaikumusalam, Ishkan. Dtang pon kau, aku ingat kau tak datang" seloroh Tengku Airil bergurau.

" Eh kau nie dah kau ajak aku datang la. Kang tak datang merajuk plak".

" Ha yela2. Masuk la dulu". Pelawa Tengku Airil kepada kawannya.

Ketika di meja makan Iskandar terkejut melihat ayah Tengku Airil. Orang seusia bapa nya yang dia tolong di kafe tempoh hari merupakan bos nya dan ayah kepada kawannya.

" Errk Tengku terima kasih jemput saya makan malam"

" Hahaha kiranya kamu tak tau la siapa bos kamu sebelum ni Iskandar".

" Errk. Maaf Tengku saya tak tau" perasaan gugup datang. Yelah dia melayan bosnya dengan sikap bersahaja.

" Hahaha tak payah la kamu bertengku-tengku dengan saya, panggil je pak cik tak pon uncle" Ujar Tengku Hisyamuddin.

" Hah baik lah uncle"

Sedang menikmati spaghetti bolognese yang sedap dimasak oleh mama Tengku Airil, Ishkan secara langsung tersembur keluar makanannya mendengar soalan Tengku Hisyamuddin.

" Iskandar kamu nak tak kahwin dengan anak pak cik?" Tengku Hisyamuddin bertanya kepada Iskandar.

" Errk macam soalan Kbat je nie uncle. Kenapa tibe2 uncle tanya soalan mcm nie?"

" Takdelah uncle berkenan la dengan kamu nak buat menantu."

" Tapikan uncle darjat saya dengan uncle kan jauh beza. Kekayaan uncle pown beza juga. Yela orang cakap tak sekufu."

" Apa pulak kamu ni. Uncle tengok anak2 kawan uncle yang lain semua terlalu bersosial dan kurang bertanggung jawab. Tu yang uncle berkenan dengan kamu nak buat menantu"

" Erk tapikan uncle nak ke anak uncle tuh dengan saya"

" Nak atau tak tuh kamu jangan risau. Yang penting kamu tuh. Please Iskandar terima permintaan uncle. Uncle risau kat anak2 uncle kalau dapat lelaki yang kurang elok" ujar Tengku Hisyamuddin yang sangat berharap pada Iskandar.

Tengku Airil yang mendengarkan perbualan papa dan kawannya pon memujuk Iskandar.

" Terima jela Ishkan. Lagipon adik aku lawa tau" pujuk Tengku Airil.

" Err saya tak tau nak kata apa uncle. Apa kata nanti uncle datang rumah saya bincang dengan ayah saya".

Noktah CintaWhere stories live. Discover now