Bab 12

53 1 0
                                    

Sebulan kemudian, Tengku Hisyamuddin mengenalkan anaknya kepada pekerja2 nye di Amanah Jaya Group.

"Kenalkan ni anak perempuan saya, Tengku Alisya. Dia akan memegang jawatan Ketua Pegawai Kewangan."
Tengku Hisyamuddin.

" Selamat bekerja Tengku" ujar pekerja2 di Amanah Jaya Group.

' Cantiknya adik Airil nie', Iskandar terpesona dengan rupa adik kawannya. Muka putih kemerah merahan dengan fesyen shawl. Macam instafamous.

Tengku Alisya menjeling ke arah Ishkan yang memandangnya.

"Ehem, saya nak bagitahu dekat semua yang ade kat sini. Kita datang sini nak bekerja bukan nak mengelamun pandang anak dara orang" sinis ucapan yang diberikan kepada pekerja2 nya terutamanya Iskandar.

" Dah2 peegi buat kerja masing2 sesi perkenalan dah habes"

Iskandar menahan malu kerana terkantoi terpandang muka Tengku Alisya yang sungguh memikat hatinya. Ouch jatuh cinta pada pandang pertama gitu.

"Ahem Iskandar nanti tengah hari datang bilik saya" Tengku Hisyamudin berlalu pergi ke biliknya.

" Erk cik Alisya ni laporan kewangan bulan lepas" fail laporan kewangan diberikan kepada Tengku Alisya.

" Lain kali call me Tengku. Kau tu siapa nak panggil nama aku. Huh. Dah kau boleh berambus." Tangan Alisya dikibas menghalau Iskandar keluar dari pejabatnya.

" Baik Cik... Err Tengku" Iskandar keluar dari bilik Tengku Alisya dengan perasaan malu.

' Ya Allah berlagak nya dia.' Iskandar menggeleng kepala memikirkan nasibnya jika dia bernikah dengan Tengku Alisya.

" Masuk"

Iskandar dengan nervous masuk ke dalam bilik Tengku Hisyamuddin. Dia risau sekiranya Tengku Hisyamuddin akan memarahinya kerana memandang anak daranya.

" Duduk"

" Erk.. Ada apa Tengku panggil saya ke sini"? Iskandar meneguk air liur dan sedikit berpeluh.

" Kenapa kamu gelabah ni. Bertenang je. Cane nanti nak kahwin dengan anak saya." Tengku Hisyamuddin tergelak melihat Iskandar yang malu2 apabila isu kahwin dibahas di hadapan pekerjanya itu.

" Macam ni, saya cadang nak datang rumah kamu malam ni. Saya nak bincang lebih lanjut pasal hal ni dengan ayah kamu". Terang Tengku Hisyamuddin.

" Kalau Tengku nak datang malam ni nanti saya bagitahu ayah saya Tengku". Iskandar tergugup-gugup malu, mendengar penerangan Tengku Hisyamuddin itu tadi.

" Kenapa panggil saya Tengku, panggil je uncle tak pon papa, yela tak lama lagi kan kamu jadi menantu saya kenalah biasakan."

" Err belum jadi lagi, saya panggil uncle jelah ye"

" Hmm.. yelaa"

" Ha ye ayah malam ni, ayah kena ade kat rumah nanti ade orang nak datang" Iskandar memaklumkan kepada ayahnya.

" Ha yela petang ayah standby kat rumah. Sape tetamu nak datang tuh Ishkan."

" Tuh biarkan rahsia." Iskandar pon mematikan telefon nya.

" Aik macam tu je off fon. Salam pon tak bagi. Ishkan2"

"Assalamualaikum" suara seseorang memberikan salam.

" Waalaikumusalam, sape tuh Yep " soal puan Asleen.

" Ntah mak" Arif pown bergegas ke pintu utama rumah dan membukanya.

" Ye cari siapa ye"

" Kami datang ni ada hajat boleh kami berjumpa dengan Encik Amirul Mukmin"

" Err boleh2 silakan masuk" pelawa Arif sambil membuka pintu pagar rumahnya.

" Sebenarnya saya datang ni nak kahwin kan anak saya dengan Iskandar."

" Err Tengku yakin ke nak kahwin kan anak Tengku dengan anak saya?" Soal Encik Mukmin. Yela perbezaan harta dan status membuatkan rasa hormat terhadap pasangan kurang. Bak kata orang tak sekufu.

" Saya yakin nak jadikan Iskandar menantu saya suami kepada anak saya. Saya dah lihat credibility dia sebagai seorang lelaki. Iskandar sepanjang bekerja di syarikat saya selalu menunjukkan prestasi yang bagus sekali bertanggungjawab dengan amanah yang diberikan" terang Tengku Hisyamuddin kenapa dia beriya menjadikan Iskandar suami kepada anaknya Tengku Alisya.

Iskandar yang mendengar pujian Tengku Hisyamuddin malu2. Mukanya memerah menahan rasa malu dan bangga dipuji sedemikian rupa.

"Eh takpe Tengku tak payah susah nak tolong kat dapur nie" ujar puan Asleen kepada Tengku Adrina.

" Eh tak susah pon. Lagipon janglah panggil saya Tengku, panggil je saya Rina. Kitakan nanti nak bebesan. Kalau boleh saya nak panggil awak ape eh" tanya Tengku Adrina kepada Puan Asleen.

" Panggil je saya Aleen, seronok saya kak Rina berbesan ngan kak Rina. Kak Rina tak sombong baik, sporting pulak. Untung Ishkan dapat mertua cam kak Rina" puji Puan Asleen sambil tangannya ligat menyusun pinggan untuk makan.

" Takdelah Aleen, akak biasa je la."

Mereka sekeluarga rancak berbual sehingga pukul 10 malam.

" Okay la Mukmin, aku balik dulu. Nanti kahwin diorang tuh kita buat minggu depan eh."

" Inshaallah"

"Assalamualaikum"

"Waalaikumusalam".

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jan 09, 2022 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Noktah CintaWhere stories live. Discover now