Legende spun că Chullachaqui este un dwarf,demon al pădurii amazoniene.După legendele zonei,acest dwaf are abilitatea de a-și schimba forma în ce dorește și să îi păcălească pe localnici,vizitatori sau vânători.Poate să apară ca un membru al familiei sau prieten,conducându-te pe calea greșită,tot mai adânc în pădure,iar apoi te lasă acolo.Este descris ca având unul sau ambele picioare deformate,sau le are cu fața la spate.Piciorul deformat apare în toate descrierile,iar picioarele întoarse lasă urme false.
La copii,Chullachaqui se arată drept alt copil,tovarăș dr joacă.Și îi atrage în pădure,pierzându-se pentru totdeauna.Singurulmod de a recunoaste un Chullachaqui este să îi observi piciorul deformat sau întors cu fața la spate.Acesta va încerca să își țină ascuns piciorul,iar dacă este descoperit,va fugi repede în junglă.
Poetul peruvian,Cesar Calvo,descrie creatura drept un zombie creat de shamani din copii răpiți.Când un copil răpit este pătruns de energie malefică,piciorul drept se deformează,întorcându-se cu fața la spate,iar când Chullachaqui este în formă umană lasă urme de animale,iar când e în formă de animal,lasă urme de om.
Mai este un tip de Chullachaqui,o ,,persoană'' a binelui,care este în serviciul adevărului,fără deformare.Dar în ambele cazuri,cel răpit nu se mai întoarce acasă.
O poveste spune că un băiețel a fost luat de părinți cu ei în pădure după lemne de foc.Părinții l-au lăsat singur un moment casă adune lemnele.Acesta se juca când a văzut un alt băiețel de vârsta sa într-un copac.Cel din copac i-a spus să vină și el sus,daracesta amintindu-și de cele spuse de părinți despre pădure,a refuzat.Când părinții i s-au întors,acest le-a spus despre băiatul dincopac.Părinții știau că nimeni nu trăiește în zona aia de pădure,dar tot au căutat ca să se asigure,dar n-au găsit decât niște urme ciudate.
Chullachaqui este și ,,madre del monte'',mama sălbăticiei,stăpânul animalelor.Dacă urmezi o anumită dietă,Chullachaqui o să-ți aducă succes la vânătoare,dar ce ce vor luat prea multe animale vor fi pedepsiți
În ultimele decenii,s-a conturat o altă specie de Chullachaqui,născută din cauza acțiunilor omului în pădurea amazoniană.Acesta vindecă animalele rănite și îi pedepsește pe cei care taie copacii și vânează animale fără motiv.,,Chullachaqui este spiritul protector al junglei'',spun unele descrieri, ,,care poate ajuta oamenii,în funcție cât de mult respectă natura din jurul lor''.,,Noul Chullachaqui'' este generos cu cei care folosesc cum trebuie de resursele maturii și nu abuzează de ele.Ele rău cu cei care invadează pădurea și distrug animalele și plantele.
Foarte celebrul vindecător și shaman,Don Agustin Rivas a povestit despre cum s-a întâlnit cu un Chullachaqui.La descris ca fiind un om mic,fața îmbătrânită,nas curbat,gura mică,ochi mici briliați,și având un picior lipsă.Deși era înbrăcat ca un om normal Don Agustin l-a recunoscut imediat ca fiind un Chullachaqui.Don Agustin și-a exprimat bucuria de a întâlni în sfârșit un Chullachaqui adevărat,și au fumat o pipă împreună.Don Agustin menționa ca nu avusese noroc la vânătoare în ultima vreme,iar Chullachaqui i-a spus: ,,Astea sunt animalele mele.Trebuie să îmi ceri permisiunea mai întâi,și nu m-ai întrebat niciodată înainte de a vâna un animal.Dar azi vei avea succes.''Din senin,Don Agustin a leșinat și când s-a trezit,Chullachaqui dispăruse.Mai târziu în acea zi,a întâlnit o căprioară foarte mare și a nimerit-o din prima și s-a bucurat de carne.
O expediție low-budge în 2009,făcută în pădurile din Peru,a fost făcută special pentru acest Chullachaqui.Membrii grupului au vorbit cu băștinașii din zonă,Aceștia,în descrierile lor,au scos în evidență piciorul deformat,le-au spus să fie atenți să nu se lase atrași în adâncul pădurii.Le-au mai spus ca dacă întâlnesc un om în pădure să fie atenți și să nu fie păcăliți.Au ales să facă noaptea.Mai toate animalele dorm noaptea în pădhrea amazoniană.Nu au găsit Chullachaqui,dar au povestit cum se auzea un fel de voce care i-a făcut pe câțiva să o urmeze mai adânc în pădure,pe apă,și ajunși pe mal,au văzut în tufișuri niște ochi pentru o secundă,unul din membri s-a dus să se uite mai atent,dar surpriză,a nimerit în nisipuri mișcătoare.Băștinașii au descris asta ca individul căzut în capcană nu era dorit pe Chullachaqui.Alți membri auzeau pași insistenți,iar când s-au luat după sunete au avut surpriză să constate că au ieșit din pădure,iar sunetul pașilor dispăruse,Chullachaqui scoțându-i de pe teritoriul său.Urme ciudate au fost găsite,de asemenea.La analiză,nu s-a putut spune exact al cărui animal erau,majoritatea au descris urma ca fiind o combinație între o urmă de porc și maimuță.