Legenda vampirilor a existat cel puțin din timpurile Imperiului Roman, cu schimbările specifice oarecum pentru fiecare cultură. Din această cauză, diferitele referințe despre vampiri și legende pot fi contradictorii. Vechii Romani se puteau transforma în bufnițe și puteau suge sângele copiilor mici. În țările est-europene în epoca medievală, există atât mitul vampirilor precum și cel al vampirilor ucigași. Legenda vampirilor s-a consolidat în secolul al 14-lea în Europa o dată cu acțiunile brutale ale lui Vlad Tepeș zis Dracula. Romanul "Dracula" scris de Bram Stoker in 1897 răspândește mitul vampirilor prin publicarea acestor idei într-un tiraj de masă.
Transformarea în vampir
Vampirii sunt ființe moarte care revin la viață.
În unele legende vampirul devine vampir doar după moarte.
În altele, vampirul se naște vampir.
Pentru a fi născut vampir, copilul poate fi fiul sau nepotul unui vampir.
Oamenii devin vampiri de obicei dacă sunt mușcați, dar nu uciși, de un vampir.
Alte legende spun că trupul devine vampir atunci când o pisică sau un câine sare peste el.
Alte legende spun că vrăjitoarele sau vrăjitorii devin vampiri când mor.
Sângele
Vampirii au nevoie de obicei de sânge sau tânjesc după el, de obicei sânge uman.
Vampirii obțin de obicei sângele prin mușcarea gâtului victimei și sugându-i sângele.
În unele legende vampirii practicî, pentru suge sângele, incizii lungi si adânci.
Ân altele, incizia nu este adâncă ci lungă și ascuțită pentru a penetra mai bine.
Îndepărtarea și distrugerea unui vampir
Legenda spune că, de obicei, o țeapă de lemn înfiptă ân inima vampirului îl va ucide.
În alte versiuni vampirul trebuie adormit pentru a fi omorât.
Țeapa trebuie să fie făcută dintr-un anumit tip de lemn, ca de exemplu lemn de măceș.
Vampirii de obicei nu tolerează lumina soarelui sau focul.
Unele legende spun că vampirii sunt alungați cu ajutorul crucifixului, apă sfințită, sau usturoi.
Vampirii nu pot traversa ape curgătoare.
Unele legende spun că un vampir nu poate intra într-o casâ sau cameră fără să fie invitat.
Unele legende spun că vampirii nu suportă sunetul clopotelor trase, în special al celor din biserică.
Somnolența vampirilor
Vampirii dorm de obicei ziua și ies afară doar noaptea și acționeaza numai noaptea.
Vampirii ies, de asemenea, la ora 12 fix noaptea pentru o scurtă perioadă.
Vampirii își petrec ziua de obicei într-un sicriu sau îngropați în pământ.
Alte superstiții
Unele legende susțin că vampirii pot să se reîncarneze în lilieci sau lupi.
Altele consideră că oglinzile reflectă vampirii.
Vampirii sunt de obicei foarte simpatici.
Vampirii pot fi mari mincinoși.
Unele legende spun că unghiile de la degetele vampirilor sunt ca din sticlă.
Exista trei simptome medicale datorită cărora oamenii obișnuiți pot fi confundați cu vampirii:
Anemia duce la o culoare a feței foarte palidă și poate da impresia de vampirism.
Catalepsia poate cauza moartea clinică pentru o perioadă de câteva zile. O persoană care iese din asemenea stare apare ca o persoană ce învie din morți.
Porfiria este o boala rară genetică a sângelui. Duce la o piele palidă, sensibilitate la lumină, și face ca incisivii să arate mai mari. Porfiria a influențat cel mai mult legenda vampirilor.
Vampirii sunt subiecte foarte căutate pentru cărți, filme și spectacole de televiziune. Romanul "Dracula" de Bram Stoker din 1897 a dus la creșterea popularității vampirilor. Autoarea Anne Rice a scris romane foarte populare despre vampiri. Vampirii sunt subiectul unui serial de T.V., "Buffy spaima vampirilor".
Compararea vampirilor din literatură, film, spectacole de televiziune, ne arată marea diversitate a acestora.