👑PROLOG

7.2K 477 106
                                    

-Andhika Sadewa-

"Jangan lupa namaku." 🥀

"Keluar Andhika Sadewa! Kalau betul awak ada! Awak wujud! Keluar! Jangan jadi pengecut! Jangan seksa jiwa saya lagi!" Aku menekup kedua-dua sisi telinga, rasa tertekan mula bertambah-tambah di jiwa. Hati mula rasa kesakitan yang sama seperti yang aku rasai tatkala mengingati nama itu.

"Ya Allah!!!" aku menjerit kuat. Penat terseksa dengan satu memori yang hanya ada nama namun sudah cukup membuahkan kesakitan di hati yang luar biasa. Dan kesakitan itu bernama rindu. Aku tidak tahu kenapa aku terlalu merindui nama ini. Namun ia sentiasa membuatkan kepalaku berdenyut-denyut saat mengingatinya.

"Ada!!"

Tubuhku dipeluk oleh beberapa tangan. Aku menoleh. Mata memandang wajah Nadia, Alia dan Maira.

"Aku dah tak kuat korang. Aku penat. Aku dah datang ke hutan ni untuk cari dia tapi masih dia tak ada. Siapa dia, korang? Kenapa hati aku terlalu rindukan satu nama tanpa susuk ni? Kenapa aku kerap mimpi dia?" Aku terjelopok jatuh ke bawah. Kedua-dua belah lutut menghempap tanah di hutan Yong Belar ini.

"Mungkin tu hanya fantasi kau, Ada. Kau kena cuba lawan, itu hanya hasutan iblis." Alia bersuara memujuk.

"Tidak. Aku yakin mimpi tu bukan fantasi aku semata-mata tapi ia seakan-akan memori..."

"...memori yang tak mampu aku ingat keseluruhannya melainkan hanya satu nama."

Aku memandang wajah Alia, Nadia dan Maira yang turut sama melutut denganku sambil tangan mereka masih tidak melepaskan pegangan di tubuhku.

"Andhika Sadewa."

Alia, Nadia dan Maira saling memandang antara satu sama lain. Riak hairan dan risau sungguh jelas terpancar di wajah mereka.

"Jadi nama tu yang membuatkan kau berkeras ajak kita orang ke sini untuk teman kau? Kau nak cari pemilik nama tu?" Maira bersuara.

"Ada..." Maira menggosok-gosok belakang tubuhku, cuba menenangkan emosi aku yang tidak stabil.

"Ya, nama tu." lemah aku menjawab.

Kami memandang suasana hutan yang sudah beranjak ke lewat petang dan tidak lama lagi, senja akan mula bertandang. Walaupun hanya kami berempat di sini tetapi aku tidak takut berada di sini bahkan aku dapat rasakan, hutan ini sememangnya pernah menjadi tempat tinggalku, aku terbiasa dengannya.

"Kenapa aku rasa begitu dekat dengan hutan ni?"

"Ada..." Alia menegur.

"Tak. Aku betul-betul rasa perasaan ni korang. Ianya betul-betul terasa di sini." aku menyentuh dada bawah kiriku.

"Di hati. Cuma aku tak mampu ingat di sini." aku menyentuh kepalaku.

"Di ingatanku."

"Ada. Kita balik ke resort dulu, boleh? Nanti kita bincang secara lebih rasional di sana? Tempat ni dah lewat petang dah ni, tak lama lagi mesti dah nak gelap, aku takut japgi kita nak keluar susah." Nadia menasihatiku.

Aku diam tanpa membalas. Tubuhku diangkat semula oleh Nadia, Maira dan Alia. Kami mula beriringan untuk melangkah beredar dari kawasan hutan ini. Aku menghentikan langkah, kemudian menoleh ke belakang. Kawasan hutan ini direnung semula.

Siapapun awak, saya yakin kita akan bertemu juga.

⚔⚔⚔⚔

"Nah minum air kosong ni, bagi sejuk sikit emosi tu." Aku menyambut gelas yang berisi air mineral di tangan Alia.

ANDHIKA SADEWA: HIKAYAT CINTA DUA DUNIA 2Where stories live. Discover now