BAB 2

12.2K 560 1
                                    

-ACE-

3 tahun berlalu.

Hana berjalan menuju ke dapur.Tersenyum dia melihat Makcik Dila di dapur.Pembantu rumah keluar ayah angkatnya.

Aunty nak Hana tolong apa-apa tak? ” Tanya Hana sambil melihat muka Makcik Dila.

“ Tak pe..Kamu pergi duduk depan sana..” Makcik Dila menyambung kerjanya.Cemberut muka Hana.Dia dah rajin nak menolong.Jujur dia masih tak biasa dengan hidupnya sekarang.

“ HANA!!! ” Terkejut Hana.Dia melihat tubuh badan yang sedang berlari ke arahnya.Satu-satunya anak perempuan ayah angkatnya iaitu Aini Nur Afia.Aini ada dua orang abang.Yang sulung bernama Mohammad Afiq Muiz manakal yang kedua bernama Mohammad Ariq Haikal.

“ Huh?Kenapa ni Aini? ” Tanya Hana apabila dia perasan dengan muka panik Aini.

“ Naufal nak bawa I pergi jalanlah!” Hana tersenyum.Ingatkan apa lah.Panik dia lain macam..Rupanya panik di ajak keluar oleh crush.

“ Ouh...Okayy.. ” Terus berubah muka Aini mendengar balasan Hana.

“ Cuba lah support sikit..You ni..Tak bestlah..Buatlah macam happy sikit sebab kawan you ni kena notice oleh crush..” Tersengih Hana.Takkan dia nak terlebih happy pula.Cemberu Aini nanti ada orang lebih dia kalau bab crush dia ni.

“ Yelah yelah..Good for you,Aini!Untung you lah dapat kena notice..Jadi you nak I bantu apa-apa ke?” Tersenyum Aini.Nasib Hana faham.

I nak you diamkan eyh..Kalau Along dengan angah tanya awak cakap I keluar dengan Dian okay!Kalau ayah tanya pun cakap macam tu je..I nak naik atas dulu..Cari baju..Tata ” Laju Aini naik atas.Hana menggeleng kepala melihat Aini.Kakinya melangkah ke arah kolam ikan di luar rumah ayah angkatnya.Ayah?Jujur dia masih rasa tak selesa panggil Pakcik Firdaus ayah.Jujur dia masih tak biasa.3 tahun berlalu dia masih ingat semuanya.Dia pindah sekolah kemudian habis SPM dia terus cari kerja dan ambil lesen kereta.Sekarang dia kerja dekat satu restoran.Gaji pun dah RM 550.Cukuplah menampung hidupnya dan mengurangkan beban ayahnya.

“ Macam manalah keadaan Makcik sekarang ni..Mesti dorang happy kan sebab dah takde orang beban dalam hidup dorang..” Kata Hana sambil melihat ikan.Tangannya mencapai kontena berisi makanan ikan.Dia membuka kontena itu sebelum diberi kepada ikan.

I have to go!Bye Hana!Ingat tau janji tadi!” Jerit Aini.Sempat pipi Hana dicium sebelum dia masuk kedalam kereta . Hana menggeleng kepala melihat Aini.Dia bangun,kontena ditutup sebelum dia masuk kedalam rumah.Dia melihat jam di dinding.Jam 10 pagi.Masa kerja dia mula jam 1 tengahari sampai 5.30 petang. Dia pergi ke dapur.

“ Aunty..Makanan tengahari dah buat ke?Nak Hana tolong tak?” Makcik Dila melihat kearah Hana sebelum menggeleng kepala.Tolak pertolongan gadis itu.Tangan makcik Dila mengambil bawang merah dan bawang putih.

“ Takpelah..Biar Hana tolong kupas bawang ni..” Bawang yang berada di tangan makcik Dila diambil oleh Hana.

“ Kamu ni..Buat susah je..” Menggeleng kepala makcik Dila.Dia membiarkan Hana terus menolong nya.Dia tahu Hana jenis yang suka menolong.Untung ibu Hana ada anak seperti dia.

Aunty,Hana bawa lauk dekat meja ye..” Hana membawa satu persatu lauk ke atas meja makan.Kelihatan tubuh badan along dan angah Aini.

ACE1:THE DEVIL&HIS ANGEL [New Version Where stories live. Discover now