BAB 17

1.3K 30 1
                                    

🌹🌹🌹

" Who told you that crying for happiness?." tanya Harrison pada anaknya sambil memandang tajam kearah isterinya.

" Kawan mama."

" Which friend, darling?."

" I never meet him before." balas anaknya itu sambil rancak bermain anak patung tanpa menyedari soalan yang ditanya oleh ayahnya menjerat maknya.

" Handsome tak?"

" Hm hm."

" Dari Papa ke?."

" Yup dari Papa."

" Are you sure?." tanya Harrison lagi, tangannya mula mengeletek pinggang kecil anaknya itu, membuatkan Rania ketawa sambil terjerit kecil menahan rasa geli.

" Papa is the most handsome in the world." jerit Rania supaya Harrison berhenti mengeleteknya.

Bila merasa dirinya seperti di perhatikan Humaiyra mengangkat kepalanya sebelum melarikan semula pandangan bila mata bertembung dengan mata mengerunkan suaminya itu.

" Baby can you go inside playing with Mak Tam." Mak Tam pantas mendapatkan Rania dari Humaiyra dan membawa ke bilik di tingkat atas.

Harrison melabuhkan punggungnya di atas sofa dan mendongak ke siling.

Matanya di pejamkan dan nafasnya di lepas dengan perlahan sedikit keras.

Humaiyra perlahan-lahan mendekati Harrison, dia menanggalkan stoking di kaki Harrison.

" Do you still love him?." tanya Harrison perlahan tanpa berubah posisinya.

Humaiyra mengelengkan kepalanya perlahan sebagai jawapan.

" Sorry maybe I shouldn't ask that. Of course you still love him right. What kind of question is that, right?." sambung Harrison lagi sambil ketawa kecil.

" Maiyra let me ask you something kenapa nak teruskan keluarga ini kalau awak tak pernah buka hati untuk terima saya."

" Saya dah berusaha selama 3 tahun untuk merebut hati awak masih tak cukup ke?." kata Harrison meluahkan rasa kecewa di hati.

" Saya tahu saya banyak buat salah dengan awak dan paksa awak untuk terima saya, saya menyesal."

Humaiyra hanya membatukan dirinya dengan luahan Harrison, ini pertama kali dia mendengar luahan hati suaminya itu.

" Awak masih bencikan saya atas apa yang berlaku dulu?." Harrisson memandang Humaiyra yang duduk menunduk di depannya itu.

Harrison melepaskan keluh perlahan seperti melepaskan beban yang besar dan bangun menuju ke tangga sebelum pusing semula memandang Humaiyra.

" Maiyra saya rasa macam kita dah tak perlu teruskan semua ini, saya pun dah penat paksa awak untuk terima semua ini."

" Humaiyra Qaisarah, aku Adam Harrison Wong... "

" No please don't. Jangan ceraikan Maiyra. Maiyra dah start sayangkan abang please jangan buang Maiyra dari hidup abang." rayu Humaiyra, dia berlari memeluk erat kaki Harrison.

Harrison terkedu sekejap, hairan tidak terdetik pun dihatinya untuk menceraikan isterinya itu.

Tidak mungkin dia akan melepaskan wanita itu semudah itu setelah apa yang telah dilakukan.

3 tahun lalu...

Humaiyra termenung dikoridor bilik sewanya sudah hampir dua bulan dia menyewa disitu.

" Termenung apa tu babe?." tegur Jessica menyerahkan mug pada Humaiyra.

" Teringatkan kisah lama. Maiyra masih tak percaya yang Harris akan setuju dengan cadangan Maiyra."

" You jangan risau walaupun abang I tu jahat macam syaitan, sampai I pun tertipu ingat dia betul-betul dah rogol you, dia pegang pada janji dia."

" Ye Maiyra pun tak sangka yang dia tak pernah cari kita sepanjang dua bulan ni."

" Dia kan dah janji dengan you, dia tak akan paksa dan cari you... Tapi apa yang akan you lakukan kalau you terjumpa dia?."

Jessica bimbang kerana dia tahu perjanji Humaiyra dan abangnya.

" I don't know Maiyra belum bersedia untuk berdua muka dengan dia. Sekarang ni Maiyra nak fokus saja pada Dani dan kerja."

" Okay babe I'm with you."

Humaiyra dan Jessica membeli barang dapur terpinga-pinga bila orang ramai berkerumun disatu tempat.

" Kenapa tu mak cik?." tanya Jessica pada penjual buah disebelah mereka.

" Tak tau lah mok cik noh oi... Depa kata ada orang curi beg duit lepas tu maso dia lari langgor budak lagi tu... Depa kata tertikam." terang mak cik itu.

Humaiyra dan Jessica mengintai untuk melihat keadaan orang yang dikatakan itu alangkah terkejutnya rupanya orang itu ada Harrison.

" Harris?." Jessica membantu pemandu kereta keluarga mereka mengangkat Harrison ke arah kereta.

" Maiyra you balik dulu ye... I nak temankan abang I ke hospital."

Humaiyra merenung anak mata Harrison yang memandangnya, dia mengangguk kecil sebelum kereta itu berlalu pergi.

" Macam mana dengan keadaan dia?." tanya Humaiyra sebaik saja Jessica duduk disebelahnya dihadapan tv.

" Doktor cakap luka dia tak teruk sangat pun 24 jahitan saja dan kena duduk hospital seminggu."

" 24 jahitan?."

" Yup, padan muka dia kan. Itulah balasan sebab dia banyak buat jahat pada orang."

" Jess tak baik cakap macam tu dia tu abang awak."

" Err sorry."

" Siapa jaga dia dekat hospital? Awak tak tanya ke apa dia buat dekat sini?."

" Tanya. Dia cakap dia ada meeting dekat sini dan dia cakap dia tak tahu pun yang kita sebenarnya dekat sini."

" Dia ada meeting dekat kawasan macam ni?." tanya Humaiyra pelik.

" I don't know I pun tak percaya apa yang dia cakap... tapi dekat sinikan banyak pulau so maybe client dia tu nak keliling pulau."

Jessica memandang pelik pada Humaiyra yang menunggunya didepan pintu rumah.

" Maiyra temankan Jess ke hospital."

" Okay jom."

Beberapa orang lelaki berpakaian kemas baru keluar dari wad yang menempatkan Harrison telah menepis pemikiran Humaiyra.

" Jess, Maiyra tunggu dekat luar ni saja lah."

" Okay..." kata Jessica sebelum melangkah masuk ke bilik Harrison.

" How are you bro? Jujur dengan I bro you datang sini sebab ikut Humaiyra atau secara kebetulan?."

" Secara kebetulan, I tak tahu pun yang korang berdua ada disini. Mana Humaiyra dia tak datang ke?."

" Dia ada dekat luar."

" Dia masih tak nak jumpa I ke?."

" Think about what have you done Harris. Dia masih trauma nak jumpa you."

" It's okay I pun tak nak paksa dia untuk jumpa I." Humaiyra yang mendengar perbualan dua beradik itu diluar mengeluh perlahan.

Humaiyra berat hati walaupun sudah dua hari dia melawat Harrison di hospital tapi hari ini berlainan kerana dia datang seorang diri.

" Hi." tegur Harrison.

" Terima kasih sebab sudi datang melawat I... I tahu you masih marahkan I, I faham... walaupun I masih cintakan you I tak akan paksa you untuk tunaikan janji kita."

Dia sengaja berkata seperti itu, sengaja mengingatkan Humaiyra tentang janji yang pernah dibuat sebelum Harrison melepaskannya.

Selama dua bulan itu dia telah mengarahkan anak buahnya untuk memerhatikan Humaiyra.

Kerana sudah tidak dapat menahan rindu pada Humaiyra dia merancangkan kecederaan yang berlaku pada dirinya.

To be continues...

CAPTUREDWhere stories live. Discover now