الفصل التاسع عشر
ينفث الدخان الاخضر من سيجارته المحشوة بالحشيش وهى بين اطراف اصابعه ..وهو مضيقاً عينيه بتفكير صامتاً .. ليقول أخيراً :
- مش فاهم !!
ابتسم الاَخر بمكر يقول :
- لا انت فاهم وكويس جوى كمان .. دا انت المعلم " ممدوح " اللى بتجيبها وهى طايره .
تنهد بصوت مسموع وهو يشيح بعينيه بعيداً ليعود اليه سائلاً :
- وانت ايه اللى مخليك متأكد اوى كده ؟ مش يمكن سعاد متعرفش !
ضحك بسخريه :
- ياارجل جول كلام غير ده ؟ اشحال ان ماكنت شوفت بنفسك شدتها وهى بتطردنى من بيتك .. دى عارفه وعارفه وعارفه.
صمت مرة اخرى وهو محدقاً اليه بعينيه لبرهة من الوقت ثم مالبث يخرج عن صمتهِ قائلاً :
- بصراحه انا مش فاهمك .. منين تبقى انت اخو خطيبها وهاتموت وتعرف مكانها ؟ .. طب لامؤاخذه يعنى اخوك اللى هو خطيبها نفسه .. مش معاك ليه فى الليله دى ؟ هو عاجز ؟
اجفل قاسم من فراسته فصمت قليلاً هو الاَخر قبل ان يجيب بحده :
- لا مش عاجز ياممدوح .. ودى حكاية طويلة وانا مش ملزم احكيهالك.. انا راجل بعرض عليك عرض وانت جبلته اهلا وسهلا.. ماجبلتش خلاص .. انا هاعرف طريجها سوا بمساعدتك او من غير مساعدتك .
رفع احدى حاجبيه قائلاً بمكر :
- ايوه بس انت شوفت بنفسك طليقتى شديده ازاى .. يعنى لا يمكن هاتعرفنى مكانها.
اقترب برأسهِ منه يقول :
- وانت زكائك ومفهوميتك راحوا فين يامعلم "ممدوح "؟ اعرفلى مكانها وانا هاديك فلوس تشبعك العمر كله وتغنيك عن تجارة البرشام والحشيش عشان تبجى مواطن صالح وترجعلك مرتك وعيالك من تانى بفلوس حلال !
............................الله يا" سعاد " دا انتى زوقك حلو جوى ؟
قالتها سمره بسعاده وهى تقلب فى مشتريات الملابس الموضوعه امامها على الفراش ..
سعاد وهى جالسه امامها على طرف الفراش :
- يعنى بجد عجبوكى ياسمره ؟
- انتى زكية يا " سعاد " وعرفتى نظامى فى اللبس اللى بمشى عليه واللى بيعجبنى .
قالتها سمره وهى ممسكه بأحدى القطع .. فاتسعت ابتسامة "سعاد "لتردف بتفاخر
- طبعاً ياحبيبتى .. انا خبرة وبقالى سنين بلبس ستات اشكال والوان وانتى ياحبيبتى ماشاء الله عليكى .. زيك زى الهوانم اللى بلبسهم يعنى مغلبتس فى لبسك.
اشارت بسبابتها نحوها تقول :
- انا هانم !! ...الله يحظك يا"سعاد ".
قالت الاخيره وهى تهز برأسها استنكاراً بعد ان نزلت بعيناها على الملابس مرة اخرى .. فاجفلتها " سعاد " بضربه خفيفة على يدها .
- ارفعى راسك يا" سمره " وبصى فى مرايتك كويس ياحبيبتى دا انتى بجمالك دا احلى من كل الهوانم كمان ..
مالت زاوية فمها بابتسامة ساخره تقول :
- ما انتى لو شوفتى الست " صافيناز " واللى عملته معايا امبارح من تهزيق وبعترة فى كرامتى ماكنتيش جولتى كده.
شهقت سعاد :
- غيرانه منك ياعنيا .. لما شافت حلاوتك وشياكتك دى .
اومات بسبابتها مره اخرى بدهشه :
- غيرانة منى انا.. انتى بتتكلمى ازاى بس ياسعاد ؟.
- يابت متبقيش عبيطه والنعمة غيرانه .. خايفه ل" رؤوف " بيه يبصلك وهى عينها عليه بقالها سنين .. اسالينى انا ياحبيبتى.. دا انا ياما سمعت كلامها مع صاحباتها عليه !
- حتى لو كان صح كلامك ده ..دى تبجى عبيطه جوى اجى ايه انا فيها دى.. بلبسها اللى يجنن ولا شعرها الاصفر ولا لون عنيها الاخضر ..
- والنبى انتى اللى عبيطه ومش عارفه قيمة نفسك .. بس انا اللى عجبنى فى الموضوع دا كله بقى ان رؤوف بيه خدلك حقك الا هو فين صحيح؟
- مع "لبنا " هانم فى اؤضتها..
.................................
أنت تقرأ
سحر سمره
Romanceجحظت عيناها ، وقلبها اصبح يخفق بقوه خوفا منه ، حينما وجدت نفسها محاصره بين الحائط وذراعيه وهو بكل صفاقه اقترب منها ، وبفحيح الافاعى - يعنى العمر دا كله مستنيكى .. وحايش اى مخلوج عنك .. عشان تيجى دلوك وتتجوزى" رفعت " .. غصب عنى . - بعد عنى ، انتى ات...