البارت ال22

25 5 0
                                    

السلام عليكم.....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البارت الثاني والعشرون....
عشقتُها مِن صُدفه".

...........
شخص ما بسخريه: منتي حلوه اهو وبتاخدي تليفونات من الشباب ومقضياها.. اومال عامله فيها خضره الشريفه وبنت الصون والعفاف ليه..

نظرت مريم باتجاه هذا الصوت فأغمضت عينها بهدوء ثم غضت بصرها فهي تكره هذا الشخص وتبغضه كثيرا.. نعم هو اللذي جرحها وكسر قلبها بدون ادني رحمه... نظر له وائل من رأسه الي اغمص قدميه واتجه إليه بهيبته الطاغيه والمخيفه وقال...

وائل بهدوء عكس ما بداخله من براكين: انت قصدع علي مين؟.

الشاب بغرور وسخريه: علي صاحبه الصون والعفاف اللي واقفه وراك دي وعامله نفسها مؤدبه اووي وهي...

ولم يكمل كلامه اثر قبضة وائل اللذي احمرت عينه بشده اثر حديثه وثم قبض علي زراع هذا الشاب وتحدث قائلا..

وائل بهدوء مخيف لمريم اللتي كانت تنصهر قهرا علي كلامه الباطل في حقها والدموع في عينها قائلا دون النظر إليها: انسه مريم اتفضلي علي محاضرتك انتي اتأخرتي..

مريم بهدوء ودموع: حا حاضر...

ذهبت مريم الي كليتها وتركتهم كما كانوا... حاول هذا الشاب ان يفلت يده من هذا الضخم بالنسبه له ولكن لم يستطع...نظر له وائل باعين كالجحيم وقال..

وائل بصوت مرعب: تعالي معايا بره الجامعه من غير شوشره كدا وبهدوء يعسل والا مش هيحصلك طيب...

اومأ الشاب بخوف فابتسم وائل بطريقه مرعبه واتجه خارج الجامعه الي سيارته... وقف امام سيارته وقال..

وائل بهدوء: اركب..

الشاب بخوف:  ار اركب ف فين وعلي فين..

وائل بصوت عالي: اركب يارووووح امكككككك مش هتكلم كتير...

اومأ الشاب بخوف ورعب وركب السياره بسرعه البرق.. فاتجه وائل الي الاتجاه الاخر من السياره وركب خلف المقود وانطلق بالسياره الي جحيم هذا الشاب حتماً....

اما علي الجانب الاخر وعندما ذهبت الفتيات الي الكليه وبالتحديد المدرج.. التقيا بصُحبتهم وجلسوا بجانب بعضهم ثواني ودلف البروفيسور الي المدرج وبدأ في الشرح... وبعد وقت ليس بقليل انتهت المحاضره وخرج الجميع وخلفهم الفتيات الي وجهتم التاليه وهي المسجد... وهم في طريقهم تحدثت رغد قائله..

رغد بهدوء وابتسامه حاولت ان تخرج: سها هو كدا معتش عندنا محاضرات تاني صح..

سها بسعاده: ايوا.. عشان النهارده معندماش غير محاضره واحده وخلاص وبكدا هنفضل قاعدين كتير في المسجد وكمان فاضل كتير علي الظهر احنا لسه الساعه 9الصبح...

رغد بابتسامه: ربنا يهدينا جميعا لما يحبه ويرضي.. احسن حاجه والله لان في كتير كلااام عاوزه اقوله ومعلومات كتيره اووي اووي وهتزهقوا...

عشقتها من صدفه "قيد التعديل" حيث تعيش القصص. اكتشف الآن