بعد سقوط كلاهما تحاول براءه تثبيت نفسها بمساعدة اكتاف ذلك الفتى تلتقط انفاسها وهو ينظر لها لتتلاقى نظراتهم ليندفعوا بالضحك لتأمر لورين العمال باخراج آسر.
آسر ضاحكا: علي الاقل جبت الخاتم.
براءه بضحك: انا الى لاقيته.
آسر: اهي جات صدفه اهو احسن غيرى الى لبساه ده بقى.
تزمجر براءه بطفوليه لتصعد لارتداء ذلك الفستان المنفوش القصير الذى تميل اكتافه للاسفل ذو اللون الاصفر لتنتهى من زينتها وكذلك الفتى الذى ارتدى القميص الاسود والبنطال الابيض...
آسر: اهو ده احسن من الاول
براءه بمداعبه: وانت برضو يعنى كويس.
يضحك كلاهما علي سخريتهم من بعضهم ليقدم آسر يده لها لتمسك بها وينزلوا لتتابعهم نظرات الجميع ويبدأ المأذون باتمام الزواج..
عدي: هي سيب ايد خطيبتى.
آسر: لا اخدتها خلاص.
عدي: برااااءه.
براءه: اوبس اسفه لازم اروح مع خطيبى.
آسر ضاحكا: طول عمرك محظوظ.
تأتى فقرة التقاط الورد ولم تشارك براءه بها التى كانت تقف وسط مازن وآسر لكن مهلا ذلك الورد الملعون يختارها ضمن الحاضرين لتلتقطه وترميه على آسر بسرعه ليفزع ويعيده لها لتلقيه على مازن سريعا...
براءه تشير على مازن: هو العروسه الجايه !
يضحك الجميع على تلك التصرفات الطفوليه ليطفأ يوسف تلك الاغانى ويجلس على ذلك المقعد ممسك بيده ذلك الجيتار لتضئ الانوار عليه وعلى جهاد شكل دراما لينظر لهم الجميع ويبدأ يوسف بالعزف والغناء لها معبرا لما كل ما فى قلبه ليبعد الجيتار بعيدا ويذهب يجلس على قدم واحد ويخرج ذلك الخاتم.
يوسف: تقبلى تتجوزينى!
تومئ جهاد بعيون دامعه
يقف يوسف ليضمها مع تصفيق الحاضرين لتنظر خديجه الى الثلاثه الواقفين سويا
خديجه: عقبالكم يا ولاد.
تنظر براءه للاثنان بخجل لتفهم موقفها وتنسحب ذاهبه الى عدي ليقطع مرحها معه رؤية ذلك الرجل الواقف مع خديجه لتتقدم لها..
أكرم: والله ورجعتى زي القمر!
خديجه: انا طول عمرى كده والعتب على النظر!
يستوعب أكرم موقفه ليبلع ريقه لتقترب تلك السيده
نورهان: حبيبي فينك بدور عليك، مين دى!
اكرم: احب اعرفك دي نورهان مراتى، ودي خديجه طليقتى.
نورهان بابتسامة: اتشرفت بمعرفتك.
خديجه: الشرف ليا
براءه: فينك يا روحى.
اكرم يقبل يد براءه: اهلا ياmademoiselle
يتقدم آسر ليقف بجانب براءه
اكرم: مش كنت تعرفنى انك اتجوزت!
براءه بخدود ورديه: لا حضرتك فهمت غلط احنا مافيش بينا حاجه.
اكرم: فكرت ذوقك طالعلى.
آسر: متمناش
خديجه تسحبه: مضطرين نمشى.
يتحرك جميعهم لتقف جهاد وبراءه فى الردهه.
جهاد: انتى كنتى عارفه كل ده؛
براءه بفخر: انا الى مخططه لكل حاجه.
جهاد: بجد مش قادره اصدق لحد دلوقت
تقاطع فرحتهما تلك الفتاه البغيضه حينما تقترب.
لورين: انتى ازاي ترقصى مع آسر!
براءه: افندم.
لورين: لو انتى نسيتى احب افكرك انك مجرد مهمه هنا فمتحاوليش توقعى آسر فى حبك.
جهاد: براءه معملتش حاجه أ..
لورين مقاطعه: موجهتش كلامى لخدامه.
تتسع عين جهاد لتركض باكيه الى غرفتها.
براءه بعصبيه: اهانتك ليا دي ممكن استحملها انما اهانتك ل جهاد مستحيل اتقبلها.
لورين: انتى...
براءه بحده: انا لسه مخلصتش كلامي..
اتى آسر على ذلك الصوت لتراه لورين لتبدأ تمثيلها..
براءه: جهاد بتشتغل خدمه عند طنط خديجه غير ان الشغل عمره ما كان عيب ولما تبقى دكتوره وتوصلى للى هي وصلته ابقى اتكلمى.
لورين: انتى ازاي تتجرأي انتى متعرفيش انا بنت مين!
براءه بصوت عالى: ولا عاوزه اعرف انتى مجرد بنت عاطله متدلعه عايشه فى حماية اسم باباها.
آسر بغضب: انتى ازاي تتكلمى بالطريقه دى معاها!
براءه دون فهم: انت هتصدق تمثيل العقربه دي!!
آسر بحده: الزمى حدودك.
خديجه: فى ايه ي ولاد براحه.
آسر: متنسيش انك هنا ضيفه فمتتخطيش حدودك انتى هنا مهمه وبس مسمحلكيش تهينى حد من اهل البيت.
براءه: لا بناقصها انا ياسيدى مستغنيه عن كمية المساعده الرهيبه الى بتقدمها مبقناش محتاجين خدماتك،بوف انتهت
تصعد براءه لغرفتها تاركه ياه غاضب وتبدأ بتوضيب اغراضها .
_________________________
writer: Esraa
abdelsalam.insta:esraa_abdelsalam19
facebook:Esraa Abdelsalam.
أنت تقرأ
البحث والهروب (مكتمله)
Mystère / Thriller"اهذا هو ما يسمي الموت اليس هذا مريحًا الشعور بأنك تطفو ولاول مره تترك كل تلك الاضطرابات خلف ظهرك دون الحاجه لتحمل الاعباء لم اكن اعلم بأني سأشعر بتلك الراحه فقط لاغمض عيني واستسلم للأمر لقد انهيت مهمتي!...." بعد مقتل صديقتها المقربه تضطر "براءه...