Antara pilihan

138 7 0
                                    

Tengku Ishaq telah pulang ke rumah di mana ibunya berada. Ibunya melihat anaknya Ishaq tersengih keriangan bermesej dengan Haira.

"Ishaq... Senyum.. senyum. Senyum apa?"

"Senyumlah ma... Ishaq sebenarnya... Dah.. ada yang di hati! Hahh ya Allah susahnya nak cakap..."

"Hah?! Iye?! Ya Allah...! Anak mama... Siapa orang tu nak?

"Haira. Haira mama."

"Haira?! Cik Haira peguam yang mama suka tu?!"

Tengku Ishaq mengangguk resah.

Tengku Nurin (mama): Ishaq. Tapi kan Ishaq, mama sebenarnya.. ni... Ada padan-padankan Ishaq dengan tu ha... Anak sultan perak tu... Anak ketiga juga tu...

Tengku Ishaq: Hah?! Mama..!! Tu kan Niisya tu ma... Ya Allah... Ishaq dah kawan dengan dia dari umur Ishaq masih berhingus lagi. Janganlah ma... Sekarang ni yang Ishaq cinta adalah Haira mama.

Tengku Nurin: kan! Dari zaman Ishaq berhingus lagi Niisya dah kenal Ishaq. Tak ke jodoh nama nya tu... Yang pasal cinta Ishaq ni jangan nak mengada pula. Baru berapa hari kenal. Tu perasaan suka main main je tu. Lagipun dia bukan orang kita. Dia takkan faham commitment yang kita ada.

Tengku Ishaq: tak mama. Walupun dia oramg luar  Dia faham mama. Mama tau tak selama nak dekat 1 bulan Ishaq wondering kenapa Ishaq tak boleh, tak mampu nak kejar impian Ishaq yang Ishaq dah 7 tahun belajar keras sampai ambil master degree susah payah tapi balik-balik Malaysia, semua orang letakkan harapan nak suruh Ishaq belajar hal kerabat diraja. Kalau nak Ishaq belajar semua benda ni, jangan bagi Ishaq harapan. Jangan bagi pun Ishaq belajar forensic science dulu. Tapi mama tau apa jawapan Haira? Dia cakap yang di mata Allah, Ishaq lah orang yang paling layak untuk semua tanggungjawab ni. When she said that, Ishaq rasa bersyukur, dan dihargai, mama. Dah lama Ishaq tak release tension, dia bawa Ishaq memandu tepi pantai, lari, menjerit. Ishaq terasa macam budak-budak lagi mama. Suatu perasaan yang Ishaq rindu.

Tengku Nurin diam dan tersenyum lembut akhirnya mendengar anaknya bercerita tentang perasaan sebenarnya kepadanya.

Tengku Nurin: Anak mama dah besar dah. Ishaq, apa yang mama mampu buat untuk ganti balik perasaan kecewa Ishaq sekarang ni adalah merestui perasaan dan hubungan Ishaq dan Haira. Ya. Mama benarkan apa sahaja keputusan Ishaq dan Haira.

Tengku Ishaq: mama... Mama dah tak kisah dengan keturunan?

Tengku Nurin: Sekarang ni anak mama nak bahagia itu lagi penting!

Tengku Ishaq: Terima kasih mama! I love you ma!!! Thank you so much!!

The Lawyer Of His Throne// Jodoh Dan Takdir Perkara Berbeza Where stories live. Discover now