Setibanya Ishaq dan Haira di balai polis;
Haira: Wah banyaknya polis. Ok terima kasih awak, tolong hantar saya. Bye. Malam jumpa ye.
Tengku Ishaq dengan senyuman dan nada sedih " Malam jumpa." Kemudian dia turun kereta bersama Haira.
Haira hairan. Dan pada waktu itulah, kesemua polis bergerak menahan Ishaq. Haira tercegat tidak ingin mempercayai apa yang difikirkannya sekarang.Polis: Encik Ishaq, anda ditahan bersalah sebagai suspek kes 136, iaitu pembunuhan 24 orang di England. Anda diberikan hak berdiam diri dan memanggil peguam.
Haira terkedu mengalirkan air mata. Dia menatap mata Ishaq sehingga dia dibawa masuk ke balai polis. Ishaq kini redha dengan apa yang jadi kepadanya. Dia menganggap ini adalah balasannya atas membunuh dan merogol orang yang tidak bersalah.
___________________________________Situasi Haira dan Ahmad;
Haira: Ahmad, ini kebetulan mungkin yang darah dari botol kaca tu memang darah Ishaq tapi tak mustahil yang Takim ekori salah orang kan? Kita kena siasat betu-betul. Ok macam ni kita mesti cari alibi Ishaq. Nanti kita soal siasat dia eh.
Ahmad: iye. Betul kata kau tu. Tapi Haira, ingat kata-kata kau dulu. YANG SALAH ADALAH SALAH. Sekarang mi engkau pendakwa. Bukan peguam Ishaq.
Haira terdiam tidak tahu apa yang patut dilakukannya.
___________________________________Di bilik soal siasat;
Ishaq: Awak. Awak masih ingat my biggest lie? Jawapan saya, saya bukan pembunuh kan? Inilah maksud saya Haira.
Haira: Encik Ishaq. Sila patuh bahawa semua kenyataan yang awak berikan akan digunakan sebagai bukti. Di mana peguam awak?
Tengku Ishaq: Saya ingin membuat pengakuan. Saya bersalah. Cik Haira. Saya telah membunuh 24 orang manusia yang tidak bersalah dan 12 orang daripadanya adalah wanita yang saya rogol.
Haira, yang salah adalah salah.Haira: But, I'm....the one that will lose you. (Dengan nada sayu) Awak akan mati Ishaq.
Tengku Ishaq: Saya akan mati dengan redha Allah. Awak telah mengajar saya erti cinta Allah. Satu je saya minta, jangan pernah ragui cinta saya kepada awak. Saya cinta awak. Saya minta maaf. The love we had was honest.
Haira berlinangan air mata. Tidak ingin mempercayai apa yang sedang didengarinya.
Pihak polis dan Haira sedang menguruskan kes Ishaq.
Dalam masa itu, keluarga Ishaq dan Haira serta satu Malaysia telah tahu tentang kes tersebut. Keluarga Ishaq langsung tidak mempercayai kebenaran tersebut lalu meminta agar kes tersebut dibawa ke mahkamah.
Tengku Nurin: Haira. Haira tahu kan yang Ishaq tak bersalah? Haira? Kenapa Haira yang mendakwa dia? Selama ni cinta Haira adalah tipu?!
Haira: tipu... Mama.... Saya juga orang yang akan kehilangannya dan sayalah orang yang membuat mama kehilangannya. Sayalah orang yang mencintainya, saya..la..h orang yang akan bawa dia ke mah.kka..mah (haira jatuh melutut menangis dia sudah puas menahan rasa sakit yang dia cuba tahan ketika bekerja untuk memilih Dakwaan bagi Ishaq. "Saya pun sakit mama.... Haira pun..." Haira terus mengeluarkan air mata sambil menepuk-nepuk dadanya dengan tangan yang digenggam erat.
Tengku Nurin terus memahami isi hati Haira dan memeluknya "mama minta maaf haira. Mama minta maaf... Ya Allah...ampunilah dosa anakku Ya Allah..."Setelah beberapa minit, keluarga Haira menelefon Haira. Haira sekali lagi bertangisan menceritakan semuanya.
Masa untuk membawa kes ke mahkamah mempunyai seminggu. Dalam masa itu, Haira setiap hari mengunjung penjara dan masuk berbual bersama Ishaq seperti tiada apa yang berlaku.Ishaq: Awak. Esok kita dah nak ke mahkamah. 2 minggu lagi saya tahu apa akan jadi. Awak ampunkan dosa saya?
Haira: Ishaq, siapa saya nak menilai dosa awak. Awak pernah dengar zaman nabi dulu ada ada pembunuh lelaki yang telah membunuh 100 orang kemudian dalam perjalanan dia pergi ke suatu tempat untuk bertaubat, nyawanya diambil, Allah kata kepada malaikat agar taubatnya diterima dan dimasukkan ke syurga. Ni awak ni Allah bayar cash lagi.
Hahahah saya redha Ishaq. Saya AKAN okay.Ishaq: Terima kasih awak. Awak, cinta kita mungkin akan berakhir di sini, di dunia ini tapi, di dunia sana saya berharap awaklah bidari saya.
Haira: Inshaallah... Assalamualaikum. Untill we parts again. Sehingga kita berpisah lagi.
YOU ARE READING
The Lawyer Of His Throne// Jodoh Dan Takdir Perkara Berbeza
Aventure" Ya Allah, janganlah engkau benarkan hatiku terikat kepada apa yang bukan milikku."-- Haira Buku ini berkisarkan seorang peguam dan anak raja. Hati-hati, jangan terjatuh cinta dengan apa yang bukan milikmu "Beza jodoh dan takdir, takdir, menemukan...