Perjumpaan pertama

282 11 1
                                    

     3 bulan berlalu. Haira menerima satu kes besar yang melibatkan Menteri Kewangan Malaysia, Nizamshah. Beliau terbabit dalam kes transaksi wang cukai secara haram ke luar negara, Thailand dan Kemboja. Dia telah menubuhkan sekumpulan penggodam antarabangsa untuk menggodam kenaikan dan penurunan keluar masuk wang tanpa perhatian orang bawahannya.
    
          Haira membela bekas penggodam upahan Nizamshah. Kebenarannya, Haira berada dalam bahaya setelah dia mengemukakan hujah buat perbicaraan pertama dengan mengemukan bukti yang jelas dan mendadak.

         Perbicaraan Kedua, "Encik Nizamshah, sila kemukan sebab anda berada di sini." Haira berkata dengan wajah sinis yang menggeramkan Nizamshah. Haira mendapati Nizamshah mempunyai masalah baran yang tidak terkawal lalu dia bercadang untuk menggunakan ekspresi wajah yang akan mencetus kamarahan Nizamshah. Haira menggunakan wajah yang tersenyum dengan sombong kepadanya.

        Nizamshah menjawab kepada soalan yang ditujukan " saya...berada di sini kerana...dituduh atas beberapa dakwaan. Walaupum saya tidak bersalah. Saya berada di sini.". Haira terdiam sambil tersenyum menatap mata Nizamshah membuatkan Nizamshah geram lalu sambung bercakap. " Saya akan buktikan bahawa
bukti-bukti yang awak kemukakan adalah salah. Semuanya salah. Saya tiada masalah mengaku kalau saya bersalah tapi masalahnya saya tidak bersalah." Haira berikan wajah selamba badak kepadanya lalu Nizam menyambung tanpa menyedari barannya hampir terpancak keluar " awak tidak perlu risau orang-orang awak tak akan selamat saya kerjakan! Saya akan hantar mereka orang selamat deliver ke syurga. Aku cakap aku tak bersalah kau jawablah bangang!" Akhirnya rancangan Haira berjaya untuk mengeluarkan baran Nizamshah. Sekarang, pandangan masyarakat terhadap Nizam akan menjadi kurang baik. Perbicaraan akan bersambung.

The Lawyer Of His Throne// Jodoh Dan Takdir Perkara Berbeza Where stories live. Discover now