Hoofdstuk 9

148 10 1
                                    

Toch heb ik liever dat je wat met die Nils begint, maar morgen is je date met Pim.

X Nina

Wat!?

Morgen, om twee uur bij ons thuis. Jullie mogen lekker in de kelder gaan zitten gamen. Graag gedaan x

Ik gooi mijn mobiel hopeloos op mijn bed. Hij belandt helaas op een randje en valt op de grond. Geweldig, nu is zelfs mijn mobiel een mislukkeling. Een grote barst verdeelt het scherm in twee delen. Ik ga voorzichtig met mijn duim over de barst. Het scherm licht op en ik zie dat ik een berichtje heb van een onbekend nummer.

Hé mop, nu is dit mijn nummer!

Er staat geen afzender bij, ik heb dan ook geen idee van wie het berichtje zou kunnen zijn. Ik vraag aan Nina en Jill of zij het misschien weten. Van Jill kreeg ik geen antwoord, Nina wist het ook niet. Nils, natuurlijk, hij moet het zijn. Waarom noemt hij me mop. Alsof hij het recht heeft om me nu al een koosnaam te geven. Ik heb na een berichtje al spijt dat ik mijn nummer heb gegeven. Wat ga ik antwoorden?

Bedankt? Nee, dat is kortaf en kortaf is fout. Dankje, waar komt "hé mop" vandaan? Jij vergelijkt mij met een mopwagen, omdat schoonmaken de functie van een vrouw is? Zo laag had ik je niet ingeschat. Ja, perfect. Ik betrap mezelf erop dat ik om de minuut kijk of ik al een berichtje terug heb. Na een halfuur heeft hij nog steeds niet geantwoord. Ik heb hem natuurlijk afgeschrikt, hij denkt nu dat ik een of andere gestoorde gek ben.

Het was een grap, dat is mijn humor.

Ik weet dat ik hierdoor alleen maar zieliger overkom, maar dan is het in ieder geval helder.

Ehm, Liek, lekker feministisch dit. Ik vind je echt heel aardig en ik waardeer je humor. Soms. Maar sinds wanneer mag ik je geen mop noemen?

Oké, het was geen Nils. Mijn vrolijke gevoel is in een klap weg. Dit is geen teleurstelling, ik moet juist blij zijn dat hij me niet aan het stalken is. Een date is genoeg toch?

Lieke, ik denk dat het berichtje van Jill is... ze heeft een nieuw nummer. Nien

Het is even slikken. Daarom reageerde Jill dus niet op mijn vraag. Al het denkwerk over een antwoord had niet gehoeven. Alle twijfels waren voor niets. Het was gewoon Jill, die een nieuwe telefoon heeft gekocht.

Het is laat in de avond, ik heb net mijn kleding voor morgen bij elkaar gezocht. Het was een lastige keuze. Niet te warm, maar ook niet te bloot. Een outfit zonder sexy is ook niet goed, ik moet er morgen nog wel een beetje aantrekkelijk uitzien. Ik kijk voor de zoveelste keer op mijn mobiel. Nog steeds geen berichtje van Nils. Waarschijnlijk gaat hij ook niets sturen. Zo gaan die dingen. Ze vragen je nummer als ze gedronken hebben, maar zodra ze weer nuchter zijn verwijderen ze je nummer en gaan ze verder met hun leventje. In een leven herhaalt het zich dan tienduizend keer en daardoor blijven mensen zoals ik altijd alleen. Of doordat ik nooit actie onderneem, ik geef het toe.

Hoi Lieke, heb je zin om morgen met me af te spreken? Ergens wat drinken?

Nils

Shit, yes, nee! Morgen kan ik niet! Kan ik dat afzeggen? Nee. Het duurt een uur voordat ik reageer.

Morgen kan ik niet... ik heb al met iemand anders afgesproken sorry, maar zaterdag kan ik wel?

Nils kan zaterdag ook. Vrijdag een date met Pim, zaterdag met Nils en ik word gelijk slet genoemd door Nina. Jill weet nog niet dat ik met Pim af ga spreken.

Ik heb nog nooit op zo'n ongemakkelijke manier bij Nina in huis gestaan. Normaal is haar huis mijn tweede huis, maar vandaag is het, het huis van Pim. Ik sta stijf van de zenuwen. Vanmorgen had ik weer een opdracht voor de film, dus ik heb Pim vandaag al gezien, maar nu is het anders. Vanmorgen had ik een fotoshoot, voor de cover van de film en als een foto mooi zou worden, zal mijn zelfvertrouwen een boost krijgen. Dat is het hele idee achter de film. Laat ik het zo verwoorden: ik ben blij dat er zoiets bestaat als photoshop.

Nina had de deur open gedaan, ze vond het stom dat ik niet voor haar kwam, maar voor haar broer. Dat was haar nachtmerrie die is uitgekomen. Ze heeft er zelf voor gezorgd. Anders zat ik nu ergens wat te drinken met Nils. Dan was alles heel relaxed geweest, had ik nu geen klamme handen gehad en een hoofd dat op ontploffen staat. "Hoi." Ik heb er lang over nagedacht maar uiteindelijk besloten om Pim gewoon een knuffel te geven. We spelen drie uur lang alleen maar spelletjes, racen, vechten en schieten. Ik vind het leuk. We hebben niet veel gepraat, maar het was gezellig. Nul ongemakkelijke stiltes, romantiek level van drie op de tien, kan beter, maar zoenen is level zes. Zoenen mag pas op de derde date. Ik was zo blij dat ik het had gehad. Ondertussen heb ik ook met Nils afgesproken om ergens wat te gaan eten morgen. Ik heb er heel veel zin in, terwijl ik hem eigenlijk helemaal niet mag. Maar bij hem durf ik wel, bij hem voel ik me zelfverzekerd.

Misschien toch niet altijd. Ik zit tegenover Nils aan een tafeltje voor twee. Er brand een kaarsje en er klinken vele stemmen gedempt op de achtergrond. Het was heel gezellig, we kletsten een beetje en maakten grappen. De binnenkomst was ook geweldig. "Vind je vriend het wel goed, dat je met mij afspreekt?" en "Moest je nog even afscheid nemen van je vriendje?" terwijl hij op zijn pols tikte, want ik was te laat.

Ja, die vriend is niet mijn vriend. Maar nu zit ik hier, met een knalroodhoofd. Dat heeft hij gelukkig vaker gezien. Nu weet ik alleen geen bijdehante opmerking te maken. Het is eng, hij weet precies wat voor een persoon ik ben. Hij heeft gewoon door dat ik stil ben, terwijl ik zo mijn best doe bijdehand te zijn. Hij vindt mijn humor wel grappig. Pluspuntje. Kan je na een afspraakje al zeggen dat je hele goede vrienden met iemand bent geworden?

The real new meWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu